De consument bepaalt zelf wel wat gezond is
Marketresponse b.v.
'De consument bepaalt zelf wel wat gezond is'.
Consument loopt niet echt warm voor gezondheidslabels op voeding
Inleiding
Gezonde voeding is belangrijk. Fabrikanten in Nederland spelen hier handig op in, door de
producten die zij verkopen te voorzien van 'gezondheidslabels'. Dit zijn labels/logo's
ontwikkeld die als een soort van stickertje of apart labeltje op producten staan om
consumenten in 1 oogopslag te informeren over de gezondheidswaarde. De consument echter
loopt niet warm voor deze labels. Een meerderheid van de Nederlanders geeft aan 'zelf wel
te kunnen bepalen wat gezond is' en ervaart de bemoeienis van de fabrikanten als
vervelend. De veelheid aan labels en verschillende kreten op verpakkingen maken het
bovendien niet overzichtelijk.
Volgens de Nederlanders moet een product minimaal gezond zijn om een label te verdienen,
bij voorkeur aangetoond door een onafhankelijke commissie. Dit blijkt uit een onderzoek
van MarketResponse onder bijna 500 Nederlanders van 18 jaar en ouder.
Resultaten op hoofdlijnen
Ongeveer de helft van de Nederlanders is op de hoogte van het bestaan van
gezondheidslabels op producten. Het meest genoemde label is het 'gezonde keuze klavertje'
van Albert Heijn. Daarnaast zien veel respondenten opmerkingen als 'minder vet' op
verpakkingen als gezondheidslabel.
Een overgrote meerderheid stelt dat de labels behulpzaam kunnen zijn bij het maken van een
gezonde keuze, maar dat er dan één helder label moet komen. Om een
gezondheidslabel te verdienen moet het product minimaal gezond zijn en het label
verdienen. Een groot deel van de respondenten geeft aan dat dit aangetoond moet zijn,
door bijvoorbeeld een onafhankelijke commissie. Hieruit blijkt dat het onder de
Nederlanders niet algemeen bekend is dat dit al het geval is: een product mag in
Nederland niet zomaar een label dragen, zonder dat het product uitgebreid door een
onafhankelijke commissie is onderzocht.
Het valt bovendien op dat er geen direct verband bestaat tussen de mate waarin een label
betrouwbaar wordt gevonden en de mate waarin men bereid is een product met datzelfde
label aan te schaffen.
Gedetailleerde resultaten.
Hoewel meer dan de helft van de Nederlanders aangeeft op de hoogte te zijn van het bestaan
van gezondheidslabels weten slechts 4 op de tien van hen ook daadwerkelijk een label te
noemen.
Geholpen is de bekendheid van labels op producten groter. In totaal kent 62% het label
'aanbevolen door de hartstichting', bijna 50% kent het label 'aanbevolen door het
voedingscentrum'. Het minst bekend is het 'ik kies bewust' -label, dat slechts bij 9% van
de respondenten bekend is. Bij 13% van de respondenten is een label een reden om een
bepaald product te kopen, 19% noemt een label misschien een reden om een product te
kopen. Hoewel geen directe aanleiding, wordt de aanwezigheid van een label wel gezien als
een handig hulpmiddel om een bewuste keuze te maken, zo zegt 59%. Ongeveer de helft van de
respondenten zegt dat de labels duidelijkheid verschaffen over de mate waarin producten
gezond zijn of niet. Een ruime meerderheid van de respondenten vindt wel dat er dan
één helder en duidelijk label moet komen. En 90% van de respondenten vindt
dat op een ongezond product (lollies, chips et cetera) geen gezondheidslabel zou mogen
staan.
Men is verdeeld over het soort producten waarop een label een goed idee is. Een groot deel
van de respondenten vindt dat producten met vetten en oliën een label zouden moeten
hebben, maar eveneens een groot deel vindt dat deze producten juist geen label verdienen.
Ongeveer de helft van de respondenten zegt echter ook dat labels in het geheel onzin zijn
en dat men gewoon koopt wat men wil. En bijna zes op de tien mensen is het eens met de
stelling dat het vervelend is dat labels vertellen wat men moet eten. Men bepaalt liever
zelf wat goed is en wat niet. Daar komt bij dat 12% van de respondenten zich schuldig
voelt wanneer zij bewust kiezen voor een ongezond product. Ongeveer vier op de tien
respondenten vindt dat de labels producten onnodig duur maken en dat labels vooral goed
zijn voor de fabrikant.
Wanneer men een label kent en beoordeelt, blijkt dat er geen verband is tussen de mate
waarin het label als betrouwbaar wordt beoordeeld en de mate waarin het label een reden
is om het betreffende product te kopen.
Methode
Het consumentenonderzoek is uitgevoerd met gebruikmaking van telefonische interviews en
opgenomen in een omnibus, binnen het consumentenpanel van MarketResponse: De Onderzoek
Groep. Het veldwerk heeft plaatsgevonden van 14 tot en met 21 augustus, onder een
representatieve steekproef van 497 personen van 18 jaar en ouder.
Contact
Miriam Broekmans, MarketResponse Nederland BV
(m.broekmans@marketresponse.nl) tel: 03333 03333
Marieke Welters, MarketResponse Nederland BV
(m.welters@marketresponse.nl) tel: 03333 03333
Publicatie alleen met bronvermelding MarketResponse BV