Roland Berger: Nederlandse auto-industrie heeft goud in handen
Roland berger
- Persbericht -
Onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants:
Nederlandse automotive industrie huist belofte
Amsterdam, 15 september 2006 - Nederland heeft kansen om haar rol in de internationale
automotive industrie in de toekomst verder te ontwikkelen. Door het sterk toenemende
belang van elektronica en software, kan Nederland haar positie in de automotive industrie
versterken. Dit zegt Roland Berger Strategy Consultants op basis van haar onderzoek in de
automobiel industrie. Autofabrikanten vertrouwen in toenemende mate op elektronische
oplossingen voor de verbetering van comfort en veiligheid. Hierdoor neemt de complexiteit
van elektronische systemen in de auto fors toe met afnemende betrouwbaarheid en hogere
kosten als direct gevolg. Autofabrikanten zijn dan ook naarstig op zoek naar minder
complexe en daardoor meer betrouwbare en betaalbare alternatieven. Juist op dít
gebied beschikt Nederland, door de aanwezigheid van sterke leveranciers met een cruciale
positie als Siemens VDO en Philips en leidende innovatieve spelers, over bewezen
expertise en ervaring.
De auto-industrie wordt nu nog voornamelijk geassocieerd met traditionele assemblage. Een
onterechte perceptie, aldus René Seyger, partner bij Roland Berger en
verantwoordelijk voor de Nederlandse automotive praktijk: '65 procent van de waarde van
onze auto's wordt momenteel al door de leveranciers gecreëerd. Dit zal naar
verwachting stijgen tot bijna 80 procent in 2015, doordat leveranciers een steeds grotere
verantwoordelijkheid toebedeeld krijgen op het gebied van productie en engineering.'
Hoewel Nederland nog maar een klein percentage auto's en trucks assembleert, kan het door
de aanwezigheid van grote leveranciers als Philips, Siemens VDO, Sensata, en kleinere,
leidende innovatieve spelers als DriveTrain Innovations en Verum, toch een sterke positie
in de auto-industrie claimen.
'Behalve de verschuiving van fabrikanten naar leveranciers, verschuift het werkveld van
automotive industrie ook naar elektronica en software', vertelt Carlo van de Weijer van
het in Eindhoven gevestigde Siemens VDO Automotive. Niet alleen is 90 procent van de
innovaties elektronica-gerelateerd, maar dit is ook het gebied waarin zich de grootste
verschuivingen in de waardeketen aandienen. 'Nederland huist een aantal sterke spelers op
het gebied van automotive elektronica. Zij kunnen een cruciale positie innemen als ze het
initiatief nemen om de complexiteit van systemen te managen,' vertelt Seyger.
Van mechanisch naar elektronisch
De auto-industrie heeft een kentering ingezet van mechanische naar elektronische
besturing. Software en elektronica zijn hard op weg om de auto's van morgen te besturen.
Werd in 1995 slechts 12 procent van de waarde van een auto bepaald door elektrische en
elektronische toepassingen, tegenwoordig is dit al 22 procent. Een verdere stijging naar
32 procent in 2015 ligt bovendien in de lijn der verwachting. De sterkste groei valt
volgens Roland Berger te verwachten in de segmenten Display/Interface, Multimedia en
Veiligheid. Hierbij kan gedacht worden aan ontwikkelingen als nachtvisiesystemen en
actief anticiperende remsystemen.
Technische hoogstandjes maken nog geen tevreden bestuurder
Autofabrikanten hebben hun nieuwe modellen in de afgelopen jaren met talrijke
elektronische functies uitgerust. Deze vlucht in automotive elektronica heeft echter niet
in alle gevallen geleid tot een hogere klanttevredenheid. Van veel nieuwe elektronisch
gestuurde functies is het voor de bestuurder niet onmiddellijk duidelijk wat de voordelen
zijn. Wel direct merkbaar zijn de kwaliteitsproblemen die kunnen ontstaan door de
toenemende complexiteit van elektronische systemen.
Het managen van de complexiteit van elektronische systemen is volgens Roland Berger van
groot belang om klanten tevreden te houden en de kosten van kinderziektes te beperken. In
2003 kampte bijna vijf procent van de auto's van Mercedes met een defect aan het
elektronisch systeem, voor BMW lag dit percentage rond vier procent, terwijl een
elektronisch behoudender merk als Toyota slechts in één procent van de
gevallen problemen ondervond.
Minder kosten en minder klachten
Vanuit de autofabrikanten is dan ook een sterke roep ontstaan om de betrouwbaarheid van
elektrische systemen te vergroten door de complexiteit te reduceren. Dit wordt niet
alleen ingegeven vanuit klanttevredenheid, maar ook vanuit kostenperspectief. Elektrische
en elektronische componenten veroorzaken nu 25 tot 40 procent van de garantiekosten voor
autofabrikanten en zijn de oorzaak van het grootste gedeelte van de zogenaamde
terugroepacties. Een tekenend voorbeeld is dat Mercedes de kosten voortgevloeid uit
kwaliteitsproblemen in de systeemarchitectuur van haar E-klasse, op meer dan een miljard
Euro schat.
Een toenemende complexiteit van systemen stelt ook eisen aan het ontwerpproces van een
auto. Fabrikanten hebben zich nog niet in alle gevallen aangepast aan de nieuwe situatie.
Vertragingen in de oplevering van modellen en onverwachte ontwerpkosten zijn vaak te
wijten aan een late toevoeging van componenten en het gebrek aan standaardisatie. Zo
heeft Audi de lancering van de A8 een half jaar uit moeten stellen omdat er te laat met
de ontwikkeling van het telematisch systeem was begonnen. Bij BMW leidde de toevoeging
van een, in de ontwerpfase vergeten, softwaremodule tot een additionele kostenpost van 7
miljoen Euro.
De eerste tekenen van de beweging naar standaardisatie en integratie kondigen zich aan.
Volkswagen is voornemens om van een merkspecifiek systeem naar een specifiek systeem voor
Volkswagen Groep te verschuiven. Dit houdt in dat het systeem van een Seat straks een
identieke architectuur heeft en uit dezelfde standaard componenten bestaat als een Audi.
Perspectief voor Nederlandse automotive industrie
De Nederlandse spelers hebben een goede uitgangspositie om te kunnen profiteren van de
groei in auto elektronica markt. Dat vergt echter wel een actieve rol bij het inspelen
op de veranderingen in de markt. Een geïntegreerde aanpak en het vermogen om
complexiteit van systemen onder controle te houden en branchestandaarden te vormen zijn
hierin sleutelbegrippen. Van de Weijer: 'Deze extreem ingewikkelde elektronische systemen
moeten betrouwbaar en betaalbaar in een auto kunnen worden ingebouwd. En juist in dit
omgaan met gecompliceerde elektronische architectuur heeft Nederland zich de afgelopen
jaren met succes bewezen. De belangrijkste schakel in de automotive waardeketen beweegt
zich dus naar onze regionale sterkte.'
Roland Berger Strategy Consultants
Roland Berger Strategy Consultants is een internationaal strategisch adviesbureau met ruim
1.700 medewerkers in 32 kantoren verspreid over 23 landen. In Europa behoort de firma tot
de top-3 van strategieadviseurs, wereldwijd tot de top-5. In het Nederlandse kantoor
werken ruim 50 mensen. Zie ook www.rolandberger.nl.
-