Saxion Hogescholen
BR>

do 14 september 2006

Siemens en Saxion Hogescholen onderzoeken partnership

Siemens Industrial Turbomachinery B.V. in Hengelo en Saxion Hogescholen gaan onderzoeken of hun reeds bestaande samen­ werkingsrelatie uitgebreid kan worden naar een langdurend partnership. Op 15 september aanstaande tekenen Siemens en Saxion Hogescholen een intentieverklaring waarin zij afspreken gedurende een jaar een verkennend onderzoek te doen naar de mogelijkheden hiertoe.

Siemens en Saxion werken reeds jaren samen. Zo is Siemens actief lid van de beroepenveldcommissie van de Saxion-opleiding Werktuigbouwkunde en verstrekt het bedrijf al jaren opdrachten in het kader van de jaarlijkse Saxion Projectweek Engineering & Design. Ook biedt Siemens met grote regelmaat stage- en afstudeerplaatsen aan aan studenten van de Saxion-opleiding Werktuigbouwkunde.

De doelstelling van het bedoelde partnership is het hbo-onderwijs beter te laten aansluiten op de praktijk van het beroepenveld, in het bijzonder van Siemens. Daarnaast willen Siemens en Saxion de kwaliteit van startende technische HBO'ers op een hoger plan brengen en gezamenlijk een wezenlijke bijdrage leveren aan de beroepsoriëntatie van studenten.

In het kader van het afgesproken partnershiponderzoek hebben Siemens en Saxion een aantal concrete afspraken gemaakt. Een voorbeeld hiervan is de vorming van een Siemens - Saxion ontwerp- en constructieteam met studenten. Daarbij verzorgt Siemens de inhoudelijke begeleiding van deze studenten en faciliteert dit met een educatie- en trainingsruimte. Verder zal Siemens studenten Werktuigbouwkunde laten deelnemen aan een herziening van een compressorinstallatie. Het doel hiervan is uitgangspunten te bepalen voor een verbetering van de betreffende installatie en dient als leermoment voor de studenten.

Verder verkennen Siemens en Saxion of Siemens een bijdrage kan leveren aan de onderwijsprogramma's van de bacheloropleidingen Werktuigbouwkunde, Elektrotechniek en Technische Natuurkunde.


------------------------------------------ EINDE PERSBERICHT
------------------------------------------