Saxion Hogescholen
BR>
do 14 september 2006
Siemens en Saxion Hogescholen onderzoeken partnership
Siemens Industrial Turbomachinery B.V. in Hengelo en Saxion
Hogescholen gaan onderzoeken of hun reeds bestaande samen
werkingsrelatie uitgebreid kan worden naar een langdurend partnership.
Op 15 september aanstaande tekenen Siemens en Saxion Hogescholen een
intentieverklaring waarin zij afspreken gedurende een jaar een
verkennend onderzoek te doen naar de mogelijkheden hiertoe.
Siemens en Saxion werken reeds jaren samen. Zo is Siemens actief lid
van de beroepenveldcommissie van de Saxion-opleiding Werktuigbouwkunde
en verstrekt het bedrijf al jaren opdrachten in het kader van de
jaarlijkse Saxion Projectweek Engineering & Design. Ook biedt Siemens
met grote regelmaat stage- en afstudeerplaatsen aan aan studenten van
de Saxion-opleiding Werktuigbouwkunde.
De doelstelling van het bedoelde partnership is het hbo-onderwijs
beter te laten aansluiten op de praktijk van het beroepenveld, in het
bijzonder van Siemens. Daarnaast willen Siemens en Saxion de kwaliteit
van startende technische HBO'ers op een hoger plan brengen en
gezamenlijk een wezenlijke bijdrage leveren aan de beroepsoriëntatie
van studenten.
In het kader van het afgesproken partnershiponderzoek hebben Siemens
en Saxion een aantal concrete afspraken gemaakt. Een voorbeeld hiervan
is de vorming van een Siemens - Saxion ontwerp- en constructieteam met
studenten. Daarbij verzorgt Siemens de inhoudelijke begeleiding van
deze studenten en faciliteert dit met een educatie- en
trainingsruimte. Verder zal Siemens studenten Werktuigbouwkunde laten
deelnemen aan een herziening van een compressorinstallatie. Het doel
hiervan is uitgangspunten te bepalen voor een verbetering van de
betreffende installatie en dient als leermoment voor de studenten.
Verder verkennen Siemens en Saxion of Siemens een bijdrage kan leveren
aan de onderwijsprogramma's van de bacheloropleidingen
Werktuigbouwkunde, Elektrotechniek en Technische Natuurkunde.
------------------------------------------ EINDE PERSBERICHT
------------------------------------------