Ingezonden persbericht
Mobiel bellen, zonder bellen
ARNHEM - Op een terrasje een drankje bestellen via een mobieltje, zónder te bellen. Een nieuwe techniek maakt het mogelijk via Bluetooth gratis informatie te verzenden naar een mobieltje zonder dat gebruik gemaakt wordt van het netwerk van een mobiele provider. De Nederlandse vinding zal het gebruik van het mobieltje drastisch veranderen.
BlueAd is een systeem dat altijd en overal via draadloos internet aangestuurd kan worden. In de buurt van het systeem ontvangen gebruikers van een mobiele telefoon met Bluetooth gratis informatie. BlueAd kan in de toeristische sector informatie geven over gebouwen of objecten. Op het terras kunnen binnenkort de consumpties via het mobieltje besteld worden. Een andere toepassing is BlueAd als vervanger van het uitdelen van flyers en folders door promotieteams.
Privacy gewaarborgd
"We vragen aan de gebruikers van een mobieltje via een berichtje op hun telefoon eerst om toestemming om onze informatie te mogen versturen," vertelt André Leurs van BlueAd. "We gaan zorgvuldig om met de privacy. Als mensen weigeren, krijgen ze geen nieuwe aanbiedingen meer."
Voor de nieuwe vinding is uit veel sectoren al interesse getoond. Openbaar vervoer, toerisme, media- en entertainmentindustrie en de reclamewereld zien volop mogelijkheden. Net als internet de afgelopen jaren heeft geleid tot een uitbarsting van creativiteit op het gebied van het delen van digitale informatie zal ook de verspreiding van informatie naar de mobiele telefoon nieuwe creatieve toepassingen tot gevolg hebben.
"Bluetooth was vroeger iets voor nerds", zegt van Leurs. "Nu zijn de meeste mobieltjes uitgerust met Bluetooth en weten de consumenten snel genoeg hoe er mee om te gaan. Via Bluetooth kunnen we niet alleen tekst maar ook audio, foto's, films of visitekaartjes versturen. Het grote voordeel van deze communicatie is dat het de consument niets kost".
/////
Ingezonden persbericht