Nieuwsbrief juli 2006-3 Omroep voor Kunst en Cultuur

Laat anderen in deze berichten delen.
Zend deze nieuwsbrief zoveel mogelijk door.

OKenC zet door!
Wel of geen nieuwe mediawet, de Omroep voor Kunst en Cultuur gaat door! Wat er in Hilversum ook gezegd wordt, en hoe men zich ook op de borst klopt, er moet wat gebeuren! Hoewel de huidige wet ongunstiger lijkt voor het realiseren van onze plannen, is er geen enkele reden om er van af te zien. Meer zendtijd voor informatie over kunst en cultuur via alle mogelijke publieke media - die ambitie staat nog recht overeind. De huidige mediawet is duidelijk over de noodzaak van aandacht hiervoor. Het is zelfs een wettelijke taak voor de publieke omroep, maar die wordt onvoldoende uitgevoerd. Daarom blijft de Omroep voor Kunst en Cultuur hard nodig.

Kunstomroep met A-ambities
'Een omroepbestel dat nota bene één van de fundamenten van de publieke programmering marginaliseert, dat moet ten goede worden gekeerd', aldus de initiatiefnemers Ad 's-Gravesande en Kees van Twist in NRC/Handelsblad van zaterdag 8 juli 2006. 'De Nederlandse publieke omroep moet zichzelf hervinden, weer de programma's maken waarvoor het bestel is bedoeld.' De kop boven het artikel van Tom Rooduijn luidde 'Een kunstomroep met A-ambitie.' De Omroep voor Kunst en Cultuur wil niet langer bedelen om cultuur op de televisie te krijgen. We doen het zelf wel. Daarom moet er voldoende aanhang worden gemobiliseerd. Er zijn tenminste 50.000 leden nodig om het bestel binnen te dringen, voor de A-status zelfs 300.000...

Campagne start op 14 september
Op 14 september vindt een bijeenkomst plaats voor alle instellingen uit de wereld van kunst en cultuur. De uitnodiging daarvoor gaat in de maand augustus de deur uit. Ad 's-Gravesande en Kees van Twist zullen dan hun plannen toelichten. Aansluitend wordt een persbijeenkomst georganiseerd, waarop doelstelling en ambitie van de Omroep voor Kunst en Cultuur uit de doeken wordt gedaan en het startschot wordt gegeven voor de wervingscampagne.
Bovendien zal Bureau Berenschot de resultaten van een onderzoek presenteren dat het in opdracht van de Omroep voor Kunst en Cultuur heeft uitgevoerd. Wat geeft de Publieke Omroep uit aan kunst en cultuurprogramma's en hoe hebben de budgetten en de hoeveelheid zendtijd daarvoor zich de afgelopen jaren ontwikkeld? Vorig jaar toonde Berenschot al aan dat de publieke omroep het budget tussen 1999 en 2003 redelijk op niveau wist te houden door de definitie van wat mediawettelijk onder kunst en cultuur moest worden verstaan aanzienlijk op te rekken. Nu wordt duidelijk hoe de ontwikkelingen zijn vanaf 2004 tot en met 2006.

Onverwachte, doch welkome leden
De Omroep voor Kunst en Cultuur telt inmiddels enkele tientallen leden, terwijl de wervingscampagne nog moet beginnen! We zijn verrast door het enthousiasme waarmee mensen zich nu al aanmelden via onze website. Welkom aan de voorhoede! Het sterkt ons in het idee dat er grote behoefte is aan meer aandacht voor kunst en cultuur via de landelijke publieke omroep. OKenC zorgt ervoor dat dit werkelijkheid wordt. Via onze website www.okenc.nl of www.omroepvoorkunstencultuur.nl kunt u alle informatie krijgen over het hoe en waarom van de Omroep voor Kunst en Cultuur. U kunt zich daar ook aanmelden als lid.

Wat willen we?
Verbreiding van kunst en cultuur via alle beschikbare media en het bevorderen van publieksparticipatie aan kunst- en cultuuruitingen. Ambitieuze taal, maar gemeend. Om dat te kunnen doen, hebben we allereerst heel veel ondersteuners nodig. Leden dus. En als we vervolgens met ingang van september 2008 deel uit maken van het publieke bestel, zullen we samenwerken met zoveel mogelijk talentvolle makers, in binnen- en buitenland. Mensen die de kunst en cultuur een warm hart toedragen en hun interesse hiervoor willen overdragen in zorgvuldig gemaakte programma's. Daar bestaat behoefte aan, en -om het maar eens duidelijk te zeggen- daar heeft u recht op!

Steunt u ons en wilt u op de hoogte blijven, laat het ons weten via info@okenc.nl

Bekijk onze website, lees over onze doelstelling en plannen, stuur ons uw suggesties voor de wervingscampagne, die in september van start gaat.

Omroep zoekt Copywriter.
De wervingscampagne voor de Omroep voor Kunst en Cultuur die in september start is in volle voorbereiding. De campagne wordt geheel opgezet en uitgevoerd door professionals die dat zonder winstoogmerk doen. In het campagneteam is plaats voor een professionele copywriter met bewezen succes die de verantwoordelijkheid voor onze teksten op zich wil nemen. Reacties via campagne@okenc.nl