Diversiteit attracties voor jongere meest belangrijk
Newcom research & consultancy
Jongeren vinden het meest belangrijk aan een pretpark dat er veel verschillende attracties
zijn (93 procent). Maar ook korte wachtrijen, een betaalbare entreeprijs en een goed
schoongehouden park worden zeer belangrijk gevonden. Dit blijkt uit een peiling die
www.CheckitOut.nl (onderdeel van Newcom Research & Consultancy) heeft uitgevoerd
onder jongeren tussen 12 en 25 jaar.
Belangrijk aan een pretpark
Aan de jongeren is gevraagd aan te geven in hoeverre zij verschillende aspecten van belang
vinden bij een pretpark. Onderstaand zijn de resultaten weergegeven:
Belangrijk aan een pretpark % (zeer) belangrijk
veel verschillende attracties 93%
niet te lange wachtrijen 92%
een betaalbare entreeprijs 92%
een goed schoongehouden pretpark 92%
mooie aankleding van het park 90%
goede veiligheidsvoorzieningen 89%
betaalbare consumpties 87%
spannende attracties 83%
goed bereikbaar met openbaar vervoer 73%
veel verschillende eetgelegenheden 45%
een overkoepelend thema 40%
naast attracties ook shows 33%
veel winkeltjes 21%
Efteling en Walibi World beste pretparken
Volgens iets meer dan de helft van de jongeren (52 procent) is de Efteling het beste
pretpark van Nederland. Walibi World is volgens 33 procent van de jongeren het beste
pretpark van Nederland. Deze pretparken krijgen van de jongeren dan ook het hoogste
rapportcijfer. De Efteling krijgt gemiddeld een 8.2 en Walibi World gemiddeld een 8.1.
Duinrell, attractiepark Hellendoorn en attractiepark Slagharen krijgen allen gemiddeld
een 7 van de jongeren. De andere pretparken van Nederland krijgen gemiddeld het
rapportcijfer 6.
Redenen keuze best pretparken
Wanneer de jongeren gevraagd wordt hun keuze voor beste pretpark te motiveren, dan blijkt
dat deze redenen enigszins afwijken van wat jongeren belangrijk vinden aan een pretpark.
De aanwezigheid van leuke attracties (76 procent) is de belangrijkste reden dat jongeren
een pretpark het beste vinden. Mooie uitstraling (72 procent), een gezellige sfeer (65
procent) en veel attracties (51 procent) zijn vervolgens de belangrijkste redenen. Minder
belangrijk redenen zijn een leuk thema (41 procent), veel achtbanen (32 procent) en veel
entertainment (24 procent).
Wanneer gekeken wordt naar De Efteling, dan blijkt dat de jongeren De Efteling met name
het beste vinden door de mooie uitstraling (85 procent), de gezellige sfeer (77 procent),
het thema (74 procent), en de leuke attracties (73 procent). Walibi World wordt met name
het beste gevonden door de leuke attracties (86 procent), de aanwezigheid van veel
achtbanen (74 procent) en de aanwezigheid van veel attracties (68 procent).
Prijs pretparken
Tijdens een dagje uit in een pretpark geeft bijna de helft van de jongeren 25 tot 40 euro
uit (inclusief entree, eten, drinken, souvenirs, etc). Een kwart van de jongeren geeft
zelfs 40 tot 60 euro uit. Ruim driekwart van de jongeren (77 procent) vindt de
entreeprijs van pretparken (gemiddeld 19 euro) veel te hoog. Wanneer gevraagd wordt naar
de maximale entreeprijs die men bereid is te betalen, dan geeft 47 procent aan dat dit
tussen de 10 en 20 euro is, 40 procent geeft aan dat dit meer dan 20 euro mag zijn. Ook
is de jongeren gevraagd in hoeverre zij het een goed idee vinden dat pretparken
allinclusive kaartjes gaan verkopen. Een ruime meerderheid van de jongeren (69 procent)
vindt dit (beslist) een goed idee.
Over het onderzoek
Het onderzoek is in augustus uitgevoerd via het online panel van CheckitOut.nl (onderdeel
van Newcom Research & Consultancy). Aan het onderzoek hebben 553 jongeren in de
leeftijd van 12 t/m 25 jaar meegedaan. Het onderzoek wordt jaarlijks herhaald.