Gemeente Harderwijk


Milieu-effectrapportage N302 in commissie en raad

Het wordt steeds drukker op de provinciale weg N302 en als we niets doen staat het verkeer rond 2020 compleet vast. Er wordt daarom hard gewerkt aan de voorbereiding voor de voorgenomen reconstructie van de N302. Als belangrijk onderdeel van die voorbereidende werkzaamheden is een Milieu Effect Rapportage opgesteld. Vanavond, donderdag 7 september bespreekt de commissie Ruimte deze MER

De milieu-effectrapportage is 15 augustus behandeld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders. B en W hebben besloten het rapport ter bespreking aan te bieden aan de commissie Ruimte, waarna het op 19 oktober in de gemeenteraad kan worden aanvaard en vrijgegeven voor inspraak. In de MER worden van de voorgenomen reconstructie overigens alleen de milieukundige effecten van de mogelijke realistische oplossingen onderzocht.

Hoewel de N302 een provinciale weg is en het initiatief voor de voorgenomen reconstructie bij de provincie ligt, is het aanvaarden van de MER een bevoegdheid van de gemeenteraad. De gemeenteraad bepaalt of de MER voldoet aan de richtlijnen voor de MER zoals zij die eerder heeft vastgesteld.

Alternatief bezwaarlijk
Vooraf is als doel onder andere gesteld dat de reconstructie van de N302 de doorstroming op de weg en de leefbaarheid van de omgeving dient te verbeteren. Naast een aantal uiterste varianten op het huidige tracé is in de MER ook een alternatief tracé onderzocht: een verbinding om de wijk Frankrijk heen die aansluit op de rotonde Newtonweg/Zuiderzeestraatweg. Dit alternatief moet worden gezien als aanvulling op de reconstructie op het huidige tracé. Uit het MER-onderzoek van de varianten is gebleken dat alleen een reconstructie op het huidige tracé uit milieukundig oogpunt goed mogelijk is. Het alternatief blijkt te veel milieukundige bezwaren te hebben.

De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat de milieu-effecten voor de omgeving met betrekking tot lucht en geluid op het huidige tracé ruim binnen de wettelijke normeringen blijft. Dit ondanks een verwachte groei van het autoverkeer. Met maatregelen zoals geluidsschermen en stil asfalt zal de situatie zelfs ten opzichte van de huidige situatie sterk verbeteren. Een reconstructie op het huidige tracé kan daarbij dus voldoen aan de eerder opgestelde doelstellingen zoals betere doorstroming en betere leefbaarheid langs de weg.

Bestemmings- en beeldplan Provincie en gemeente gaan in de komende periode het bestemmingsplan en de Europese aanbesteding van de reconstructie verder voorbereiden. Wijziging van het bestemmingsplan is noodzakelijk om de reconstructie van de weg planologisch mogelijk te maken. Als onderdeel van het bestemmingsplan wordt een beeldkwaliteitsplan opgesteld: de visie van de gemeente op hoe de weg eruit zou moeten komen te zien en hoe de weggebruiker Harderwijk zou moeten beleven.

De verwachting is dat naast de terinzagelegging van dit MER ook het bestemmingsplan en het beeldkwaliteitsplan voor de N302 vanaf 26 oktober gedurende 6 weken voor een ieder ter inzage kunnen worden gelegd. De Europese aanbesteding kan mogelijk eind 2007 plaatsvinden. De bedoeling is om eind 2008 daadwerkelijk te starten met de reconstructie van de N302.

Informatie: afd. Inrichting openbare ruimte, tel. 411 459.