Gemeente Harderwijk
Milieu-effectrapportage N302 in commissie en raad
Het wordt steeds drukker op de provinciale weg N302 en als we niets
doen staat het verkeer rond 2020 compleet vast. Er wordt daarom hard
gewerkt aan de voorbereiding voor de voorgenomen reconstructie van de
N302. Als belangrijk onderdeel van die voorbereidende werkzaamheden is
een Milieu Effect Rapportage opgesteld. Vanavond, donderdag 7
september bespreekt de commissie Ruimte deze MER
De milieu-effectrapportage is 15 augustus behandeld in de vergadering
van het college van burgemeester en wethouders. B en W hebben besloten
het rapport ter bespreking aan te bieden aan de commissie Ruimte,
waarna het op 19 oktober in de gemeenteraad kan worden aanvaard en
vrijgegeven voor inspraak. In de MER worden van de voorgenomen
reconstructie overigens alleen de milieukundige effecten van de
mogelijke realistische oplossingen onderzocht.
Hoewel de N302 een provinciale weg is en het initiatief voor de
voorgenomen reconstructie bij de provincie ligt, is het aanvaarden van
de MER een bevoegdheid van de gemeenteraad. De gemeenteraad bepaalt of
de MER voldoet aan de richtlijnen voor de MER zoals zij die eerder
heeft vastgesteld.
Alternatief bezwaarlijk
Vooraf is als doel onder andere gesteld dat de reconstructie van de
N302 de doorstroming op de weg en de leefbaarheid van de omgeving
dient te verbeteren. Naast een aantal uiterste varianten op het
huidige tracé is in de MER ook een alternatief tracé onderzocht: een
verbinding om de wijk Frankrijk heen die aansluit op de rotonde
Newtonweg/Zuiderzeestraatweg. Dit alternatief moet worden gezien als
aanvulling op de reconstructie op het huidige tracé. Uit het
MER-onderzoek van de varianten is gebleken dat alleen een
reconstructie op het huidige tracé uit milieukundig oogpunt goed
mogelijk is. Het alternatief blijkt te veel milieukundige bezwaren te
hebben.
De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat de milieu-effecten
voor de omgeving met betrekking tot lucht en geluid op het huidige
tracé ruim binnen de wettelijke normeringen blijft. Dit ondanks een
verwachte groei van het autoverkeer. Met maatregelen zoals
geluidsschermen en stil asfalt zal de situatie zelfs ten opzichte van
de huidige situatie sterk verbeteren. Een reconstructie op het huidige
tracé kan daarbij dus voldoen aan de eerder opgestelde doelstellingen
zoals betere doorstroming en betere leefbaarheid langs de weg.
Bestemmings- en beeldplan
Provincie en gemeente gaan in de komende periode het bestemmingsplan
en de Europese aanbesteding van de reconstructie verder voorbereiden.
Wijziging van het bestemmingsplan is noodzakelijk om de reconstructie
van de weg planologisch mogelijk te maken. Als onderdeel van het
bestemmingsplan wordt een beeldkwaliteitsplan opgesteld: de visie van
de gemeente op hoe de weg eruit zou moeten komen te zien en hoe de
weggebruiker Harderwijk zou moeten beleven.
De verwachting is dat naast de terinzagelegging van dit MER ook het
bestemmingsplan en het beeldkwaliteitsplan voor de N302 vanaf 26
oktober gedurende 6 weken voor een ieder ter inzage kunnen worden
gelegd. De Europese aanbesteding kan mogelijk eind 2007 plaatsvinden.
De bedoeling is om eind 2008 daadwerkelijk te starten met de
reconstructie van de N302.
Informatie: afd. Inrichting openbare ruimte, tel. 411 459.