KNMG

Artseninfolijn na vijf jaar bekend onder artsen?

De Artseninfolijn, de telefonische dienstverlening van de KNMG voor federatieleden, bestond op 1 mei 2006 vijf jaar. Op dit moment bevat de speciaal ontwikkelde database meer dan 21.000 telefoongesprekken. Uit signalen van de KNMG-districten blijkt dat het bestaan van deze extra service nog niet bij ieder federatielid bekend is. Reden om dit voorjaar het ledenpanel een aantal vragen voor te leggen over de Artseninfolijn. Hieronder een analyse van de resultaten.

Het ledenpanel bevat ongeveer 1950 geënquêteerden die een dwarsdoorsnede vormen van het federatieledenbestand. Circa 1200 leden hebben de enquêtevragen over de Artseninfolijn ingevuld. Dit komt neer op een respons van 58%. De grootste groep respondenten, 41%, is medisch specialist; 27% huisarts; 18% sociaal geneeskundige, 5% verpleeghuisarts/arts verstandelijk gehandicapten. Basisartsen en studenten vallen onder de restgroep van 9 %.

Bekendheid
Opmerkelijk is dat ongeveer 900 respondenten (ca 75% van n=1200) meldt behoefte te hebben aan een service zoals door het Artseninfolijnteam wordt gegeven. Ruim 55% van deze 900 zijn mannelijke respondenten, hoewel bij de groepen artsen in opleiding opvalt dat meer dan 60% vrouw is. Leeftijdsverdeling van deze 900 respondenten is: 11% jonger dan 30 jaar; 42% tussen 30 en 45 jaar; 40% tussen 40 en 60 jaar en 7% ouder dan 60 jaar. 700 respondenten geven aan bekend te zijn met de Artseninfolijn. Hiervan hebben er 175 daadwerkelijk contact gehad. Van deze laatste groep benaderen de huisartsen de Artseninfolijn het meest (38%) tegenover 25% medisch specialisten, 17% sociaal geneeskundigen, 13% verpleeghuisartsen/artsen verstandelijk gehandicapten en 7% in de restgroep artsen. De hiervoor genoemde verdeling komt enigszins overeen met het totaal aantal bellende specialismen wat tot nu toe de Artseninfolijn heeft geraadpleegd.

De bekendheid van de Artseninfolijn onder de respondenten is met name ontstaan via kennisneming van publicaties/advertenties in Medisch Contact (Federatienieuws) en het aanklikken van de KNMG-website:www.knmg.nl\artseninfolijn. In de toekomst zal het mondeling doorgeven tussen artsen onderling van het bestaan van de Artseninfolijnservice een belangrijkere rol moeten gaan spelen om meer bekendheid te verwerven, zo menen de geënquêteerden.

Bereikbaarheid
Bij overbezetting van de telefoonlijnen, krijgen bellers automatisch de voicemail van de Artseninfolijn. Dit wordt door de geënquêteerden duidelijk niet als hinderlijk (zelfs goed en redelijk) ervaren. Slechts 1 respondent heeft aangegeven hier geen mening over te hebben. Verder is men van mening (n = 175) dat er een redelijke tot goede bereikbaarheid is.

In de komende maanden zal het Artseninfolijnteam voor een tevredenheidonderzoek een klein aantal vragen aan de dagelijkse bellers gaan stellen.

Service Artseninfolijn
Een greep uit de onderwerpen waarover het Artseninfolijnteam kan worden gebeld: aansprakelijkheid, medisch beroepsgeheim, euthanasie, klachtrecht, overdragen van dossiers aan verzekeraars, bewaartermijnen van medische dossiers, informatieoverdracht na overlijden, gescheiden ouders, gedragsregels, keuringen, Loopbaanbureau, kindermishandeling, patiëntenrechten, privacyregels, tuchtrecht, vernietiging van het medisch dossier, verstrekken van medische informatie aan politie of advocaten, schriftelijke wilsverklaringen, geneeskundige verklaringen, BOPZ et cetera.

Antwoord via de Artseninfolijn is gratis als de bellende arts lid is van de federatie KNMG. De medewerkers van de Artseninfolijn zijn telefonisch op werkdagen tussen 8.30 en 17.30 uur bereikbaar via telefoonnummer (030) 28 23 322, faxnummer (030) 28 23 397 of per e-mail: artseninfolijn@fed.knmg.nl. Als alle telefoonlijnen bezet zijn kan een voicemailbericht worden ingesproken. Surf ook eens naar de website www.knmg.nl/artseninfolijn.

Laatst gewijzigd: 12-09-2006