Verkeershandhaving


Risico op aanrijding groter met fietshelm

Het dragen van een fietshelm vergroot de kans op een aanrijding door een auto. Auto's houden bij het passeren van gehelmde fietsers minder afstand. Dat blijkt uit onderzoek door Ian Walker, een Britse verkeerspsycholoog.

Auto's geven gehelmde fietser minder ruimte
Walker fietste door Salisbury en Bristol en mat de ruimte die 2500 motorvoertuigen lieten terwijl ze hem voorbijreden. Soms droeg hij een fietshelm, soms niet. Twee keer werd Walker aangereden; beide keren droeg hij een helm. De wetenschappelijke uitkomst van dit experiment onderstreepte de indruk die de ongelukken al achterlieten. Als de fietser een helm draagt, is de kans twee keer zo groot dat automobilisten er gevaarlijk langs scheren. Gemiddeld is de ruimte tussen fietser en auto dan bijna 10 centimeter krapper. Volgens Walker verkleinen automobilisten daardoor de veiligheidsmarge die fietsers nodig hebben om obstakels als gaten in de weg te ontwijken. Dat maakt de kans op een botsing groter.

Uit de studie kwam ook naar voren dat grote voertuigen, zoals bussen en vrachtwagens, aanzienlijk minder tussenruimte lieten dan personenwagens.

Fietsers van een ander soort
Volgens de psycholoog laat de automobilist zich leiden door het beeld dat hij van de fietser heeft. Hij zegt dat autorijders fietsers zien als leden van een andere soort. Vermoedelijk denken ze dat fietsers met een helm meer ervaring hebben en dat hun gedrag voorspelbaarder is. Een helmloze fietser maakt volgens hen vaker onverwachte bewegingen. Maar in de praktijk is er geen enkel verband.

Wel een helm voor kinderen
Walker onderschrijft overigens het advies om kinderen met een helm te laten fietsen. Die lopen nogal eens hoofdletsel op door een ongeluk waarbij geen andere verkeersdeelnemer is betrokken.

In Nederland adviseerde de stichting Consument en Veiligheid een maand geleden een helm te dragen op de fiets. Jaarlijks belanden 67 duizend mensen in het ziekenhuis na een fietsongeval. Vijftienduizend slachtoffers lopen daarbij hoofdletsel op. Bij deze ongelukken is meestal geen andere verkeersdeelnemer betrokken.