De Nederlandse Bank
Locatie leeg Haagse Hogeschool, Den Haag
Spreker leeg Prof. dr. A. Schilder, directeur van de Nederlandsche
Bank
Het is mij een genoegen om ter gelegenheid van het jubileum van uw
Stichting te spreken. Exodus biedt kansen aan mensen die willen
stoppen met criminaliteit, maar dit niet geheel op eigen kracht
kunnen. Hiermee levert u een belangrijke bijdrage aan een duurzame
samenleving, en ik wil u dan ook van harte feliciteren met het
25-jarig bestaan. Het thema van uw jubileumcongres is Eigen
verantwoordelijkheid!? met betrekking tot de reïntegratie van
ex-gedetineerden. Ik ben er zeker van dat het vraagteken achter Eigen
verantwoordelijkheid! tijdens deze congresdag een hoofdrol zal spelen.
Staat individuele verantwoordelijkheid eigenlijk wel centraal in de
recidiveproblematiek?
Onlangs heeft De Nederlandsche Bank in het kader van onze eigen
personeelsontwikkeling vier kernwaarden vastgesteld, te weten:
openheid, samenwerken, veranderingsgezindheid én eigen
verantwoordelijkheid. Die eigen verantwoordelijkheid spreekt ons dus
aan.
Reïntegratie van ex-gedetineerden: complexe problematiek
Recidive is een complex probleem met een grote maatschappelijke
impact. Elk jaar komen om en nabij 35 000 gedetineerden vrij. Van hen
gaat bijna 80% weer in de fout en komt weer met justitie in aanraking.
Dit zijn schrikbarend hoge cijfers. Hoe kan het zo zijn dat burgers
die hun vrijheid terugkrijgen, feitelijk niet terugkeren naar de
samenleving? Wat maakt dat zij blijven steken in de draaideur tussen
samenleving en gevangenis? Niemand is hier bij gebaat en toch gebeurt
het. Dit is een paradox van het soort dat sociologen en economen vaker
tegenkomen. In zekere zin is een geïntegreerde samenleving een publiek
goed, zoals ook defensie, dijken, schone lucht en een gezonde munt dat
zijn. Iedere Nederlander is gebaat bij een succesvollere reïntegratie
van ex-gedetineerden in de samenleving, maar slechts weinigen zijn in
de praktijk bereid hier tijd, geld en energie in te investeren. De
directe opbrengsten van een meer coherente samenleving wegen
eenvoudigweg niet op tegen de directe kosten die het individu hiervoor
moet maken. Natuurlijk geldt dit niet voor de ex-gedetineerde zelf:
een investering in zichzelf is buitengewoon attractief. In de praktijk
blijkt dit echter moeilijk te realiseren.
Welke factoren maken de werkelijke terugkeer naar de samenleving zo
moeizaam? In haar begeleidingsfilosofie stelt Exodus dat een
succesvolle resocialisatie alleen mogelijk is als een ex-gedetineerde
de vier sleutelgebieden wonen, werken, relaties en zingeving adequaat
heeft ingevuld. Dit zijn basale levensdomeinen waaraan eenieder
gedurende zijn leven bouwt. Hoewel slimmer straffen door middel van
bijvoorbeeld elektronisch toezicht tot minder afbreuk van deze
sleutelgebieden leidt, begint een gedetineerde bij vrijlating altijd
met een behoorlijke achterstand. Wanneer op dat moment een helpende
hand te lang uitblijft, liggen sociale uitsluiting en recidive op de
loer. In dit verband is het recente proefschrift van Ine Voorham
noemenswaardig. Zij is luitenant-kolonel bij het Leger des Heils en
heeft een uitgebreide studie gedaan naar sociale uitsluiting bij
cliënten van het Leger des Heils. De uitkomsten van haar onderzoek
ondersteunen het belang van het werk van organisaties als Exodus. Zij
concludeert dat ex-gedetineerden als gevolg van hun detentie een grote
kans op sociale uitsluiting hebben en adviseert daarom gedetineerden
intensiever te begeleiden, en meer gericht op het leven na detentie
voor te bereiden.
Inspiratie uit het Bijbelboek Exodus
Net als het Leger des Heils van Ine Voorham spant uw Stichting zich in
dat ieder mens een nieuwe kans krijgt. Dit is geheel in lijn met het
Bijbelboek waar uw Stichting naar genoemd is. Het boek Exodus is
immers één groot verhaal over recidive en nieuwe kansen! In het kort:
in ruim 400 jaar is de Israëlische enclave in Egypte gegroeid van
niets tot circa 1 miljoen mensen. Onder leiding van Mozes verlaten
zij Egypte om zelfstandig te gaan wonen in Palestina. De rode draad in
het verhaal is dat het volk Israël een verbond sluit met hun God
Jahweh. Deze beschermt hen, onder uitdrukkelijke voorwaarde van een
exclusief partnerschap. Het is óf zij samen óf no deal. Maar
regelmatig houdt het volk Israel zich niet aan de afspraken. Het
bekendste voorbeeld is het gouden kalf. Het volk vindt dat ze te
weinig zien van hun God, en daarom besluiten ze een gouden beeld van
een kalf te aanbidden. Dat was uitdrukkelijk verboden in de
partnerschapsafspraken met hun God.
Mozes had net de grondwettelijke samenlevingsafspraken van God
gedicteerd gekregen: de zogenaamde Tien Geboden, geschreven op twee
stenen platen. Als hij hoort van het gouden kalf, gooit hij deze
platen kapot. Zo gaat het op en neer. Er worden nieuwe afspraken
gemaakt, deze worden weer verbroken, de breuk wordt weer gelijmd. Het
duurt op die manier 40 jaar, een hele generatie, voordat het volk
eindelijk door zijn God wordt toegelaten tot Palestina.
Wat leren wij hiervan? Langs de dimensies van Ine Voorham, drieërlei.
Ten eerste: ondanks alle recidive van schending van afspraken wordt
Israëls God nooit moe nieuwe afspraken te maken, nieuwe kansen te
geven. Een Exodus uit het oude leven kan lang duren, maar er blijft
perspectief. Ten tweede: daarvoor is wel een kader nodig. In het boek
Exodus groeit dat gaandeweg: aan het eind is er een uitgewerkt wetboek
met institutionele afspraken die de verhouding tussen individu en
samenleving regelen. Oftewel: van recidive moet je leren. Het boek
Exodus is een verhaal van een samenlevingsopbouw die niet opgeeft.
Tijdelijk wel om beurten dreigen God, Mozes en het volk Israël het
bijltje er bij neer te gooien. Maar de nieuwe kansen overwinnen. Ten
derde: in die institutionele afspraken is de grondregel: respect.
Respect voor afspraken, gelijke kansen en herstel van achterstanden.
De arme of achtergestelde wordt niet bevoordeeld, want het is geen
egalitaire heilstaat. Evenwel blijven de rijken ook niet voor altijd
bezitter van hun economische verworvenheden. Het getal zeven staat
daarbij centraal: na zes jaar moet je één pauzeren. Dat geldt voor de
werkonderbreking op de sabbat, welbekend. Maar ook de slaven moeten na
zes jaar vrijgelaten worden, en akkers moeten na zes jaar bewerken in
het zevende jaar braak liggen voor de armen. Exodus betekent dus ook:
de gedetineerde is achteropgeraakt maar hij/zij heeft het recht op een
faire nieuwe kans. Zo moeten de verhoudingen tussen individu en
samenleving institutioneel verankerd zijn.
Exodus is derhalve synoniem met wederzijds respect. Dus ook voor de
zwakkere, de mindere. Dat is in feite de constitutionele grondregel.
Je kunt geen duurzame samenleving bouwen zonder wederzijds respect.
Wie het respect voor bijvoorbeeld de gedetineerde vergeet, miskent een
genetische grondstructuur: wij hebben uiteindelijk elkaar nodig, zijn
in die zin ook van elkaar afhankelijk. Zonder wederzijds respect heeft
reïntegratie geen kans!
Het recidiveprobleem behoeft een gezamenlijke aanpak
Er is in Nederland dus behoefte aan een gezamenlijke aanpak. Recidive
komt nog altijd veel te veel voor, maar er zijn lichtpuntjes te zien.
Zo zijn naast de vele professionals iedere dag duizenden vrijwilligers
in de weer om sociale uitsluiting en daarmee recidive te voorkomen.
Exodus werkt bewust buiten de strafrechtelijke keten, maar ook binnen
de strafrechtelijke keten worden delinquenten en ex-delinquenten
voorbereid op en begeleid bij een succesvolle terugkeer naar de
samenleving. Vandaag staat Exodus centraal. Gelukkig zijn er meer
instanties die meedoen. De reclasseringsinstellingen zijn
vanzelfsprekend vermeldenswaardig, maar ook de rechterlijke macht, de
advocatuur en het politiewezen leveren hun bijdrage. Daarnaast worden
momenteel afspraken gemaakt met gemeenten over een zogenaamde warme
overdracht. In de praktijk betekent dit dat het gevangeniswezen
gemeenten tijdig informeert over de ontslagdatum en over de
integratie-activiteiten die tijdens detentie hebben plaatsgevonden.
Eventueel worden gemeenten hierbij gesteund door de Rijksoverheid. Dit
alles mag toch hoop geven dat het recidivepercentage wordt
teruggebracht.
In aansluiting op de goede intenties en initiatieven van
hulpverleners, samenleving en overheid is het vanzelfsprekend
belangrijk dat de ex-gedetineerde zijn/haar verantwoordelijkheid
neemt. Een faire helpende hand afslaan, duidt niet op respect, en waar
geen wil is, is geen weg. Eigen verantwoordelijkheid is daarenboven
essentieel om tot ontplooiing te kunnen komen. Niettemin dient
normoverschrijdend gedrag te worden tegengegaan. Hier bevindt zich een
dilemma waaraan ook in het toezicht op financiële instellingen het
hoofd wordt geboden. Hoever reikt ieders verantwoordelijkheid? Wanneer
grijp je in? Dit zijn korte maar ingewikkelde vragen waar geen
eenduidig antwoord op is. Evenwel wordt de afweging dagelijks gemaakt.
Het is goed dit te expliciteren.
Vandaag heb ik betoogd dat reïntegratie van ex-gedetineerden een
gezamenlijke verantwoordelijkheid is. Om duurzaam te kunnen
samenleven, is het essentieel dat we elkaar nieuwe kansen blijven
geven. Daarbij is een institutioneel kader nodig dat gestoeld is op
wederzijds respect. Langs deze dimensies krijgen individuen,
instituties en samenleving de kans te bouwen aan een coherent geheel.
In de uitoefening van haar maatschappelijke functies bouwt De
Nederlandsche Bank hieraan mee. Maar naast maatschappelijke functies
is De Nederlandsche Bank ook een organisatie met maatschappelijke
betrokkenheid. Dit komt onder andere tot uiting in de externe
activiteiten die door honderden medewerkers in het kader van het
project Samen Bouwen zijn en worden ondernomen. Reeds bij vele
hulpverlenende instellingen hebben Bankmedewerkers zich ingezet voor
een menswaardiger bestaan van minderbedeelden. Bij Exodus echter nóg
niet. Hier komt verandering in. Er is namelijk een initiatief in
ontwikkeling om ons steentje bij te dragen aan uw missie. Zoals u
waarschijnlijk weet, is ons metier het beheersen van financiële
risicos en het bevorderen van financiële stabiliteit. Daarom biedt De
Nederlandsche Bank Stichting Exodus Nederland haar kennis en kunde aan
om te helpen bij de financiële voorlichting aan ex-gedetineerden. Een
klein cadeau ter ere van uw 25-jarig bestaan ten gunste van de
samenleving. Nogmaals van harte gefeliciteerd!
[s?root.de_kennisBank.Nieuws__persberichten_en_speeches.DNB.Speeches_2
006.Speech_directeur_Schilder_'Re%C3%AFntegratie:_een_gezamenlijke_ver
antwoordelijkheid'] leeg