Socialistische Partij
Zalm, zet Connexxion niet in de uitverkoop!
14-09-2006 * Minister Zalm (Financiën) moet alle aandelen in
busbedrijf Connexxion behouden. Alleen als overheidsbedrijf zal
kwaliteit en maatschappelijk belang voor winst gaan en zullen
noodzakelijke innovaties gegarandeerd kunnen blijven. Bovendien heeft
de overheid na de verkoop van Connexxion geen busbedrijf meer om op
terug te vallen zodra doordringt dat de marktwerking in het openbaar
vervoer faalt. Dit stelde SP-Kamerlid Arda Gerkens gisteren in debat
met de VVD-bewindsman in de Tweede Kamer.
Gerkens Connexxion is de grootste busvervoerder van Nederland, maar
ondervindt steeds meer concurrentie. Het bedrijf onderscheidt zich
vooral van haar buitenlandse concurrenten doordat het ook innovatief
bezig is, onder meer met de OV-chipkaart en de Superbus. De
voortrekkersrol van dit busbedrijf lijkt te vervallen als het in de
uitverkoop wordt gezet, omdat juist bij deze innovaties de
winstgevendheid onzeker is.
Op dit moment laat minister Zalm het busbedrijf al `marktconform'
opereren. Zo laat de liberale bewindsman het zelfs toe dat het
overheidsbedrijf investeert in helikoptervluchten. Gerkens: "De
overheid steekt dus belastinggeld in een product zonder
maatschappelijk nut en dat zelfs ongewenst is. Nu blijven de
schoolgaande kinderen in Amsterdam door blunders van Connexxion thuis,
terwijl er wel voldoende geld is voor helikoptervluchten voor de
zakenwereld. Laat Zalm zich hier druk om maken, in plaats van via de
uitverkoop van Connexxion een snelle financiële meevaller te forceren.
Wij zien liever een jaarlijkse dividenduitkering in combinatie met
goed openbaar vervoer dan een eenmalig geldbedrag."
In het verkiezingsprogramma van de SP staat een reeks concrete
voorstellen om het openbaar vervoer sterk te verbeteren:
- Door gerichte investeringen wordt het openbaar vervoer
gemoderniseerd. De bereikbaarheid van het platteland wordt bevorderd,
ook per trein en bus.
- Gratis openbaar vervoer wordt mogelijk voor jongeren onder de 12
jaar, met begeleiding, en ouderen boven de 65 jaar.
- Prijsstijgingen van kaartjes voor trein, bus en tram mogen niet
boven het inflatiepercentage uitkomen.
- De reisinformatie dient gratis te worden, ook via de telefoon.
- De overheid moet de NS opnieuw aan gaan sturen en de dienstverlening
op een hoger niveau brengen. De spoorbedrijven NS en ProRail worden
weer samengevoegd.
- De verplichte aanbesteding van bus- en treinvervoer wordt niet
langer verplicht en het privatiseren van busbedrijven wordt stopgezet.
Zie ook:
* SP verkiezingsprogramma: Een beter Nederland voor hetzelfde geld