Allianties sleutel tot succes
Sms
ALLIANTIES SLEUTEL TOT SUCCES
Den Haag, 14 september 2006 - Allianties met andere bedrijven bepalen in steeds grotere
mate de concurrentiekracht van een onderneming. Het is vrijwel onmogelijk om zelf over
alle kennis en financiële middelen voor innovatie te beschikken; de klant vraagt in
toenemende mate om samengestelde producten en diensten van meerdere leveranciers; door
samenwerking met anderen is het mogelijk om een standaard te ontwikkelen en de
concurrentie te beperken. Het aantal allianties, waarin partners met behoud van de eigen
juridische zelfstandigheid samenwerken, is de afgelopen jaren dan ook explosief is
gestegen. Volgens schattingen wordt thans bijna 50% van de beurswaarde van Amerikaanse en
Europese ondernemingen gegenereerd door allianties.
Het is daarom des te verwonderlijker dat er tot nu toe zo weinig is nagedacht over de
structurering en besturing van allianties. In die lacune wordt voorzien door het boek
'Alliantiebesturing, samenwerking als precisie-instrument'van prof. dr. Ard-Pieter de
Man, gebaseerd op een onderzoek dat hij in opdracht van de Stichting Management Studies
heeft uitgevoerd. In zijn studie heeft De Man, hoogleraar Technische Bedrijfskunde aan TU
Eindhoven, een aantal allianties van Nederlandse bedrijven onder de loep genomen: de
Senseo-samenwerking van Philips en SaraLee/DE; de samenwerking van KLM en NWA op de
Noord-Atlantische route; het reïntegratiebedrijf Keerpunt dat een joint venture is
van Nationale Nederlanden en Fortis; Strukton, ISS en Imtech die gezamenlijk de
Talentgroep hebben opgericht voor de bouw en het onderhoud van scholen; en de
tomatentelersvereniging Prominent die van start ging om de 'Wasserbombe'-problematiek op
te lossen en inmiddels meerdere innovaties voor de deelnemende bedrijven heeft
bewerkstelligd.
Deze zeer uiteenlopende samenwerkingsverbanden tonen aan dat een alliantie een bij uitstek
geschikt middel is om op een gerichte en flexibele manier samenwerking tot stand te
brengen. Anders dan bij fusies of overnames kan precies worden geregeld waarop de
samenwerking betrekking heeft, voor welke periode men de samenwerking aangaat, hoe de
resultaten worden verdeeld, etc. Het gevaar voor mislukkingen is daardoor kleiner. 'Maar
alliëren moet wel worden geleerd' zegt De Man. 'Bedrijven die intern goed zijn
ingericht op allianties zijn duidelijk succesvoller'.
Gezamenlijke besluitvorming van partners die niet automatisch dezelfde belangen hebben in
een alliantie, vraagt om een weloverwogen besturingsfilosofie en een op de situatie
toegesneden besturingsmodel. Bij de besturing van allianties moeten bedrijven bewust
kiezen voor een bepaalde mate van control en vertrouwen. 'Met alleen control kom je er
niet en met alleen vertrouwen ben je naïef bezig', aldus De Man. 'Beide kunnen
effectief zijn, maar elk heeft zijn eigen toepassingsgebied, bijvoorbeeld afhankelijk van
de vraag of de partners elkaar al kennen en of er wordt samengewerkt in een dynamische of
een stabiele markt'. In het boek gaat hij nader in op de verschillende elementen van
alliantiebesturing, wanneer welke vorm geschikt is en hoe om te gaan met de
(onvermijdelijke en noodzakelijke) dynamiek.
---