Persbericht Innovatieplatform
RVD/DG
Persbericht
6 september 2006
HOGER ONDERWIJS CENTRAAL IN EERSTE DEBAT OVER IP-RAPPORT 'LEREN EXCELLEREN'
Op woensdag 13 september organiseert het Innovatieplatform (IP), in
samenwerking met De Haagse Hogeschool, het eerste debat over 'Leren
excelleren', het rapport van het IP over de toekomst van het Nederlandse
onderwijs. In dit debat staat het hoger onderwijs centraal. Deelnemers
zijn Alexander Rinnooy Kan, voorzitter van de werkgroep die binnen het IP
het rapport heeft voorbereid, Pim Breebaart, voorzitter van het College
van Bestuur van De Haagse Hogeschool, onderwijskundige prof. Joseph
Kessels en vertegenwoordigers van MKB-Nederland, de studentenvakbeweging
en docenten en studenten uit het hoger onderwijs. Staatssecretaris Bruno
Bruins van OCW zal voor het eerst een reactie geven op 'Leren
excelleren'.
Inzet van het debat op 13 september is een bijdrage te leveren aan de
onderwijsparagraaf van het nieuwe regeerakkoord: wat moet het nieuwe
kabinet doen om de doelstellingen van het IP te bereiken? En is daarover
consensus in de kringen van het hoger onderwijs? Hebben studenten en
docenten voldoende kansen om hun talenten te ontplooien of lopen ze vast
in het huidige systeem?
Het IP bepleit een cultuuromslag in het onderwijs van maaiveld naar
talentmaximalisatie, waarbij - via experimenten - duidelijk wordt dat het
anders en beter kan. De ontwikkelingen in Finland, waar een paar jaar
geleden de nu door het IP bepleite veranderingen met succes zijn ingezet,
onderstrepen dat deze benadering kansrijk is. In de
Kennisinvesteringsagenda, die het IP eveneens in juni van dit jaar heeft
uitgebracht, worden de voorstellen uit 'Leren excelleren' financieel
onderbouwd.
De laatste decennia heeft de nadruk in het onderwijs gelegen op het
wegwerken van verschillen in aanleg, onder het motto: gelijke kansen voor
iedereen. Die ambitie is doorgeschoten. Er was onvoldoende aandacht voor
het feit dat achter herkomst en afkomst ook wezenlijke verschillen in
talent verborgen zijn die erkenning en ontwikkeling verdienen. Het IP
bepleit een meerdimensionale talentbenadering, waarbij het begrip
'talent' breed wordt ingevuld. Door aan te sluiten op wat iemand wel kan
- in plaats van voortdurend naar 'tekorten en achterstanden' te kijken -
kunnen zelfwaardering en zelfrespect van leerlingen en studenten toenemen
en kan hun plezier in het leren een krachtige impuls krijgen.
Volgens het IP schiet het huidige onderwijs in Nederland tekort in het
rekening houden met de verschillen in talenten. Dat komt ook door de
inrichting van het onderwijsprogramma: het minimum dat leerlingen en
studenten moeten halen, werkt in de praktijk als een maximum. In de
huidige onderwijssituatie kunnen docenten hun professionele ambities maar
in beperkte mate kwijt, ingesnoerd als zij worden door de centrale eisen
voor inrichting en inhoud van het onderwijs.
Uitwerking van bovenstaande ideeën moet onder meer plaatsvinden door het
toestaan van collegegelddifferentiatie en selectie aan de poort, een
sociaal leenstelsel en meer ruimte voor het zgn. open bestel,
geaccrediteerde particuliere instituten voor hoger onderwijs.
Vertegenwoordigers van de pers die het debat willen bijwonen, kunnen zich
melden bij Len Middelbeek, woordvoerder van het IP, tel. 06 110 116 66 of
lm@innovatieplatform.nl.
Beide rapporten, Leren excelleren en de Kennisinvesteringsagenda, zijn te
downloaden via de site van het IP: www.innovatieplatform.nl.
Het debat vindt plaats op woensdag 13 september van 14.15 uur tot
omstreeks 16.30 uur, in de aula van De Haagse Hogeschool, Johanna
Westerdijkplein 75 in Den Haag. De HHS bevindt zich op loopafstand van
NS-station Hollands Spoor.
P.S.
Op 29 september organiseert het IP in Zwolle een vervolgdebat over 'Leren
excelleren', dan in het bijzonder over het basisonderwijs. Op 1 november
is het laatste debat, over vmbo en mbo. Dat vindt plaats in Den Bosch.