Persbericht Innovatieplatform

RVD/DG


Persbericht
6 september 2006

HOGER ONDERWIJS CENTRAAL IN EERSTE DEBAT OVER IP-RAPPORT 'LEREN EXCELLEREN'

Op woensdag 13 september organiseert het Innovatieplatform (IP), in samenwerking met De Haagse Hogeschool, het eerste debat over 'Leren excelleren', het rapport van het IP over de toekomst van het Nederlandse onderwijs. In dit debat staat het hoger onderwijs centraal. Deelnemers zijn Alexander Rinnooy Kan, voorzitter van de werkgroep die binnen het IP het rapport heeft voorbereid, Pim Breebaart, voorzitter van het College van Bestuur van De Haagse Hogeschool, onderwijskundige prof. Joseph Kessels en vertegenwoordigers van MKB-Nederland, de studentenvakbeweging en docenten en studenten uit het hoger onderwijs. Staatssecretaris Bruno Bruins van OCW zal voor het eerst een reactie geven op 'Leren excelleren'.

Inzet van het debat op 13 september is een bijdrage te leveren aan de onderwijsparagraaf van het nieuwe regeerakkoord: wat moet het nieuwe kabinet doen om de doelstellingen van het IP te bereiken? En is daarover consensus in de kringen van het hoger onderwijs? Hebben studenten en docenten voldoende kansen om hun talenten te ontplooien of lopen ze vast in het huidige systeem?

Het IP bepleit een cultuuromslag in het onderwijs van maaiveld naar talentmaximalisatie, waarbij - via experimenten - duidelijk wordt dat het anders en beter kan. De ontwikkelingen in Finland, waar een paar jaar geleden de nu door het IP bepleite veranderingen met succes zijn ingezet, onderstrepen dat deze benadering kansrijk is. In de Kennisinvesteringsagenda, die het IP eveneens in juni van dit jaar heeft uitgebracht, worden de voorstellen uit 'Leren excelleren' financieel onderbouwd.

De laatste decennia heeft de nadruk in het onderwijs gelegen op het wegwerken van verschillen in aanleg, onder het motto: gelijke kansen voor iedereen. Die ambitie is doorgeschoten. Er was onvoldoende aandacht voor het feit dat achter herkomst en afkomst ook wezenlijke verschillen in talent verborgen zijn die erkenning en ontwikkeling verdienen. Het IP bepleit een meerdimensionale talentbenadering, waarbij het begrip 'talent' breed wordt ingevuld. Door aan te sluiten op wat iemand wel kan
- in plaats van voortdurend naar 'tekorten en achterstanden' te kijken - kunnen zelfwaardering en zelfrespect van leerlingen en studenten toenemen en kan hun plezier in het leren een krachtige impuls krijgen.

Volgens het IP schiet het huidige onderwijs in Nederland tekort in het rekening houden met de verschillen in talenten. Dat komt ook door de inrichting van het onderwijsprogramma: het minimum dat leerlingen en studenten moeten halen, werkt in de praktijk als een maximum. In de huidige onderwijssituatie kunnen docenten hun professionele ambities maar in beperkte mate kwijt, ingesnoerd als zij worden door de centrale eisen voor inrichting en inhoud van het onderwijs.

Uitwerking van bovenstaande ideeën moet onder meer plaatsvinden door het toestaan van collegegelddifferentiatie en selectie aan de poort, een sociaal leenstelsel en meer ruimte voor het zgn. open bestel, geaccrediteerde particuliere instituten voor hoger onderwijs.

Vertegenwoordigers van de pers die het debat willen bijwonen, kunnen zich melden bij Len Middelbeek, woordvoerder van het IP, tel. 06 110 116 66 of lm@innovatieplatform.nl.
Beide rapporten, Leren excelleren en de Kennisinvesteringsagenda, zijn te downloaden via de site van het IP: www.innovatieplatform.nl.

Het debat vindt plaats op woensdag 13 september van 14.15 uur tot omstreeks 16.30 uur, in de aula van De Haagse Hogeschool, Johanna Westerdijkplein 75 in Den Haag. De HHS bevindt zich op loopafstand van NS-station Hollands Spoor.

P.S.
Op 29 september organiseert het IP in Zwolle een vervolgdebat over 'Leren excelleren', dan in het bijzonder over het basisonderwijs. Op 1 november is het laatste debat, over vmbo en mbo. Dat vindt plaats in Den Bosch.