Ingezonden persbericht
Krantenlezers lovend over dagbladbezorging
Bezorging kranten wordt gezien als een belangrijk informatie- en rustmoment
Amsterdam, 13 september 2006 - De waardering voor dagbladbezorgers is bijzonnder groot. Hun werk wordt gemiddeld gewaardeerd met een 8,2. Dat blijkt uit onderzoek dat TNS NIPO in opdracht van de Nederlandse Dagbladpers heeft uitgevoerd onder Nederlandse krantenlezers. Het Nederlandse bezorgsysteem, dat uniek is in de wereld, wordt gezien als een belangrijke manier van informatievoorziening, dat abonnees bovendien een dagelijks rustmoment brengt. De resultaten van het onderzoek werden vandaag gepresenteerd tijdens de bekendmaking van de winnaars van de nationale verkiezing van de Dagbladbezorger van het Jaar.
Dagbladbezorgers halen hoge cijfers. Bijna een kwart van de ondervraagden (23%) geeft de dagbladbezorger een 9. Bijna 1 op de 6 ondervraagden geeft zelfs een 10. Het Nederlandse bezorgsysteem is niet alleen de pijler onder de positie van de regionale en landelijke dagbladen, maar volgens krantenlezers zelfs van belang voor het niveau van de informatievoorziening in Nederland. Zo'n 80 procent is van mening dat Nederlanders minder goed op de hoogte zouden zijn van het nieuws als de bezorging zou wegvallen. De bezorging blijkt bovendien voor een waardevol rustmoment bij abonnees te zorgen. Twee derde van de respondenten zegt om die reden de bezorging van de krant niet te willen missen.
Jong en oud
Driekwart van de respondenten is van mening dat het bezorgen van een dagblad een goede manier voor jongeren is om kennis te maken met werken. Maar het zijn niet alleen jongeren die de krant bezorgen. De gemiddelde leeftijd van de bezorger is ruim 28 jaar. Een derde is onder de 18 jaar. Het percentage bezorgers dat de 50 is gepasseerd stijgt en bedraagt inmiddels bijna 15 procent. Twee derde van de bezorgers is man.
Het aantal dagbladabonnementen in Nederland bedraagt 3,5 miljoen. De totale betaalde oplage van de Nederlandse dagbladen, dus inclusief losse verkoop, bedraagt 3,9 miljoen. Omdat veel lezers de krant ook nog eens doorgeven aan bijvoorbeeld buren, wordt er in maar liefst 70 procent van de 6,9 miljoen Nederlandse huishoudens een dagblad gelezen. In totaal zijn er in Nederland zo'n 35.000 bezorgers, die per persoon circa 100 kranten bezorgen. Gemiddeld doen ze daar zo'n 28 minuten over. Het aantal titels dat per dag door een bezorger wordt rondgebracht stijgt, terwijl de samenstelling van het pakket in toenemende mate varieert. Dit wordt veroorzaakt door de stijgende efficiency van de bezorging en het toenemende aantal abonnementsvormen die uitgevers introduceren.
Dagbladbezorger van het Jaar
Bijna nergens ter wereld zijn er verhoudingsgewijs zo veel mensen geabonneerd op een of meerdere dagbladen als in Nederland. Maar liefst 90 procent van de krantenlezers in Nederland heeft een abonnement. Dagbladen bezorgen is dan ook een typisch Nederlandse baan. De Nederlandse Dagbladpers (NDP), waarin alle Nederlandse dagbladen verenigd zijn, streeft ernaar zo veel mogelijk jongeren en ouderen te interesseren voor dit werk. Jaarlijks brengt de NDP het onmisbare werk van de dagbladbezorgers extra onder de aandacht tijdens de verkiezing van de Dagbladbezorger van het Jaar. Dit jaar hebben Melissa Kreps uit Noord-Brabant en Jan Willems uit Limburg deze titel gewonnen. Melissa Kreps (23) is winnaar in de categorie junior (15+) en Jan Willems (72) is winnaar in de categorie senior (40+). Zij kregen vandaag in De Meervaart in Amsterdam uit handen van Jan Douwe Kroeske elk een reischeque ter waarde van ¤ 2.500,-..