Landschap Noord-Holland
Persbericht
Stichting Verantwoord Beheer IJsselmeer
Castricum, 13 september 2006
VBIJ: IJmeerbrug geen alternatief voor tunnel Naardermeer
Door verschillende partijen wordt een brug over het IJmeer als dé oplossing aangevoerd van de verkeersproblemen tussen Amsterdam en Schiphol. De Stichting Verantwoord Beheer IJsselmeer (VBIJ) vindt zo'n brug geen goed idee. In de discussies over de brug wordt steeds vergeten dat het IJmeer een Europees beschermt natuurgebied is. In tegenstelling tot Natuurmonumenten is de VBIJ tegen elke aantasting van het IJmeer.
Marten Bierman is voorzitter van de VBIJ, waarin Landschap Noord-Holland, Waddenvereniging, It Fryske Gea, Het Flevo-landschap en IJsselmeervereniging samenwerken. Hij stelt dat het IJmeer een natuurgebied is met veel vogels en vissen. Het buitendijks naar elkaar toe laten groeien van Almere en Amsterdam via het IJmeer en de bouw van een brug is fataal voor het open karakter van het IJmeer en het Markermeer. Dit water is beschermd door de Europese Vogelrichtlijn. Voor het compenseren van verlies aan groot open water zijn er bijna geen mogelijkheden. Ook de Hoeckelingsdam als compensatie voor de bouw van IJburg is achteraf door de Raad van Staten als onvoldoende bestempeld.
Volgens de VBIJ wordt geen van beide steden beter van het dubbelstad-denken. Amsterdam raakt zijn middeninkomens kwijt aan woningbouwend Almere, maar de werkgelegenheid blijft in de hoofdstad. Daardoor wordt Almere nog meer slaapstad en zijn steeds meer verbindingen nodig om het pendelen te kanaliseren. Er zijn ook financiële argumenten. Een dure IJmeerbrug is als regionale verbinding onrendabel.
Er zijn ook demografische argumenten tegen een brug. Er wordt bij de plannen onvoldoende rekening gehouden met het dalen van de bevolking ná 2030. De brug zou ook niet nodig zijn wanneer mensen dichter bij hun werk wonen. De VBIJ is er voor werkgelegenheid bijvoorbeeld met een financiële prikkel naar Almere te halen.
De VBIJ pleit er juist voor om het IJmeer open te houden. Dit is gezien de grote waarde van landschap, natuur én recreatie ook in het belang van beide steden. Het fileprobleem kan volgens de VBIJ opgelost worden door het verbreden van de bestaande wegen én het verbeteren van het openbaar vervoer tussen Almere en Amsterdam. Voor deze oplossing is veel draagvlak, vanuit de provincie Noord-Holland, natuurorganisaties en veel partijen in de Tweede Kamer.