13-09-2006
ANVR prioriteiten voor verkiezingsprogrammas
Reisbrancheorganisatie ANVR heeft, als belangenbehartiger van de
aangesloten reisorganisaties en (zaken)reisbureaus -ca. 90% van de
Nederlandse reismarkt-, in een brief aandacht gevraagd van de
voorzitters van een aantal Nederlandse politieke partijen.
Met de verkiezingen van 22 november in het vooruitzicht brengt het
ANVR, voor zowel consumenten als de reisbranche zelf, vier belangrijke
speerpunten in het vizier van Nederlandse politici:
- Zorg voor een betere spreiding van schoolvakanties
- Leg géén nodeloze belastingen op aan reizigers
- Geef regionale luchthavens meer ruimte
- Discrimineer niet in verkoop van pakketreizen versus losse tickets.
In een brief aan de politieke partijen pleit reisbrancheorganisatie
ANVR voor het uitvoeren van deze maatregelen die onder andere het
milieu en een meer duurzame ontwikkeling in het toerisme ten goede
komen. Alleen op deze wijze kan de Nederlander ook over 20 jaar
optimaal genieten van zijn welverdiende vakantie en rekening houden
met milieu, mensen, natuur en cultuur (people-planet-profit). De
volgende overwegingen zijn meegegeven:
Zorg voor een betere spreiding van schoolvakanties
De huidige schoolvakanties zorgen nog steeds voor grote pieken in het
vakantieverkeer. Dit betekent bijvoorbeeld in de voorjaarsvakantie
lange files heen en terug richting wintersportgebieden en een grote
druk op het milieu ter plaatse.
Voor de meivakanties is vaak al maanden van te voren geen
vliegtuigstoel meer beschikbaar en de zomervakantie is berucht om zijn
zwarte zaterdag. De drukke dagen in juli naar en op de luchthaven
Schiphol betekenen enorme wachtrijen voor consumenten.
Het ANVR pleit voor een betere spreiding van schoolvakanties en een
soepeler beleid van Inspectie en leerplichtambtenaren, zodat dit soort
problemen beperkt kunnen worden.
Leg géén nodeloze belastingen op aan reizigers
De mobiliteit van de mens is niet meer te stoppen. Dit geldt zowel
voor de toeristische als voor de zakelijke sector. Reizen is daarvoor
vaak noodzakelijk. Echter, hardwerkende Nederlanders moeten ook in de
gelegenheid worden gesteld uit te rusten en nieuwe energie op te doen
in hun vakantie. Of het nu voor vakantie is of voor werk: het ANVR
pleit ervoor dat reizigers niet worden belast met nodeloze
belastingen. In enkele landen in Europa namelijk zijn reeds
belastingen op tickets ingevoerd ten behoeve van ontwikkelingshulp of
het milieu.
De branche acht de handel in bijvoorbeeld emissierechten
doeltreffender en daarom wél bespreekbaar, terwijl een voor iedereen
geldende belasting de sector niet stimuleert tot het nemen van
milieumaatregelen.
Onderzoek van het ANVR (www.anvr.nl -> Onderwerpen -> Rapporten-> De
jungle van taxen en toeslagen in de luchtvaart) heeft aangetoond dat
Schiphol met haar luchthaventarieven tot de koplopers in Europa
behoort. De Nederlandse consument betaalt voor Schiphol als
transferluchthaven een (te) hoge prijs. Het ANVR pleit voor een beter
toezicht op en transparantie in de tariefsopbouw m.b.t.
luchthaventarieven.
Zo worden in veel landen voor een belangrijk deel de kosten van de
veiligheidstoeslagen betaald uit gemeenschapsgelden en niet alleen,
zoals in Nederland, afgeschoven op de luchtvaartpassagier. Nationaal
wordt nu namelijk met twee maten gemeten: immers
veiligheidsmaatregelen en politiekosten op treinstations, in openbare
gelegenheden en op straat worden niet in rekening gebracht bij de
directe gebruikers c.q. veroorzakers. Het ANVR pleit ervoor dat
algemene veiligheidskosten op luchthavens eveneens uit de algemene
middelen moeten worden betaald.
Geef regionale luchthavens meer de ruimte
Gebruik maken van regionale luchthavens is niet alleen vaak handiger
en minder tijdrovend voor de vakantieganger, maar is op verschillende
manieren ook beter voor het milieu. Vakantiegangers hoeven minder ver
te reizen en daarmee minder vervuilende kilometers af te leggen en de
(geluid- en milieu)druk op mainport Schiphol kan zo eveneens worden
verminderd.
Voor het vliegen vanaf regionale luchthavens gelden tot op heden
echter nog beperkingen. Zo zijn er regionale luchthavens die pas s
ochtends om 08.00 uur open gaan, noch per trein noch per bus
bereikbaar zijn en voor grotere vliegtuigen een te korte startbaan
hebben.
Het ANVR pleit voor meer mogelijkheden voor regionale luchthavens. Het
ANVR is in dit kader een groot voorstander van een snelle verlenging
van de startbaan van Luchthaven Lelystad en is bereid om het Europese
vakantieverkeer van Schiphol te verplaatsen naar Lelystad. Ruime
openingstijden en een uitstekende openbaar vervoer verbinding van en
naar de luchthaven zijn daarbij wel harde voorwaarden.
Discrimineer niet in verkoop van pakketreizen versus losse tickets
Touroperators die reis, verblijf en vermaak organiseren en dit als
pakket aanbieden aan reizigers, moeten zich houden aan de op Europese
regels gebaseerde wetgeving voor pakketreizen.
Zo zijn zij verplicht een garantie te bieden aan reizigers ingeval van
faillissement (b.v. door aansluiting bij SGR) en moeten zij zich
tevens houden aan regels ten aanzien van aanbetalingen en
annuleringen. Zij moeten volledig instaan voor hun toeleverancier
(hotel, vliegreis).
Andere aanbieders van reisonderdelen hoeven zich echter hier niet aan
te houden. Zo mogen zij bijv. bij boeking maanden van tevoren de
reissom opeisen zonder verdere garanties te bieden.
Vliegtuigmaatschappijen betalen bij annulering vaak niets terug, zelfs
niet de taxen, hanteren oncontroleerbare brandstoftoeslagen en zij
bieden de klant geen enkele bescherming tegen faillissement.
Combinaties van losse reisdiensten bieden ook geen garantie als er
iets misgaat, er is geen aanspreekpunt, de reiziger moet dan
reclameren bij de individuele vaak buitenlandse leverancier (hotel,
airline).
Het ANVR pleit niet voor afschaffing van deze consumentenbescherming,
maar voor opheffing van deze discriminerende verschillen. Een actieve
opstelling van Nederland in dit Europese debat over de Richtlijn
Pakketreizen en consumentenbescherming wordt dringend gevraagd.
Hierbij is de reiziger ook zeer gebaat!
- ANVR reisbureau wint Dynamic Packaging rechtzaak: Rechter acht
reisbureau niet aansprakelijk bij door klant zelfsamengestelde reis
(28-08-2006)
Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen