Ingezonden persbericht
Persbericht
13 september 2006
Europees Parlement stemt voor ambitieus binnenvaartprogramma
De binnenvaart moet hoger op de Europese agenda en de Europese Commissie vaart maken met de uitvoering van het actieprogramma voor de binnenvaart "Naiades". Er moet meer geld komen voor de oprichting van een innovatiefonds. Ook voor infrastructuurprojecten en het verkeersmanagementsysteem River Information Services (RIS) moet meer Europees geld beschikbaar komen. Dat heeft de Transportcommissie van het Europees Parlement vandaag besloten in de stemming over het verslag van parlementswoordvoerder Corien Wortmann-Kool (CDA).
Het verslag van het Parlement is op verschillende punten ambitieuzer dan de Commissie. Mooie voornemens moeten omgezet worden in concrete acties en daar is geld voor nodig. Het Parlement vraagt om meer aandacht voor het onderhoud van de infrastructuur en het opheffen van knelpunten. Wortmann: "Betrouwbare infrastructuur is de sleutel naar groei en uitbreiding van de binnenvaart en is daarom wat mij betreft een heel belangrijk punt. Het moet niet alleen bij mooie woorden blijven er moeten ook voldoende middelen beschikbaar worden gesteld om bijvoorbeeld vaarwegen uit te diepen, bruggen te verhogen en het moderniseren van sluizen." Daarvoor zijn de lidstaten aan zet, maar ook de Europese Commissie moet meer geld beschikbaar stellen uit het TEN budget en uit het meerjarige infrastructuurprogramma voor kleine projecten. Tot nu toe gaat het geld vooral naar spoor- en weg projecten, dat moet dus veranderen
Er ligt in Brussel 40 miljoen Euro van de sector op de plank. Het Parlement vindt dat de Europese Commissie en de lidstaten ieder eveneens 40 miljoen op tafel moeten leggen voor een innovatiefonds voor de binnenvaart.
Wortmann: " De commissie kondigt aan bottlenecks te onderzoeken die de ontwikkeling van de binnenvaart in de weg staan, zowel logistiek als administratief. Dat is belangrijk, want de sector ondervindt veel last van onpraktische milieuregelgeving, zoals bijvoorbeeld de afvalregistratie."
Ook op het gebied van het milieu is het Parlement ambitieus: de Commissie moet zo snel mogelijk met voorschriften komen voor schonere brandstof. De sector zelf is hier ook voorstander van, maar de Commissie komt nog steeds niet met een voorstel.
Wortmann gaf aan niet veel te voelen voor een oeverloos debat over institutionele kwesties, het gaat dan met name om de competentiestrijd tussen Europese Commissie en de CCR : "We moeten inzetten op samenwerking en snel starten met de uitvoering van het actieprogramma. Competentiestrijd zal alleen maar vertragend werken." Zo vreest Wortmann.