Radboud Universiteit Nijmegen


Slijmen werkt, maar overdrijf het niet

Slijmen: doe het niet of doe het goed. Een compliment moet voldoende passen bij het zelfbeeld van de gevleide. Overdrijf je te veel dan wordt de gevleide achterdochtig: heeft die slijmbal misschien verborgen bedoelingen? Sociaal psycholoog Miquelle Marchand promoveert woensdag 13 september bij prof. Roos Vonk op een onderzoek naar de indruk die slijmers maken.

Stel je staat voor een beoordelingsgesprek en voordien maak je je baas complimenten over zijn uiterlijk: mooie schoenen, fraai hemd. Met deze vleierij hoop je de baas positief te stemmen. Je naaste collega krijgt snel argwaan: normaal ben je helemaal niet zo complimenteus, let je nauwelijks op een ander zijn/haar uiterlijk. Maar wat vindt de baas ervan? Krijgt ook hij achterdocht? Miquelle Marchand onderzocht de finesses van vleierij en dan vooral wanneer het positieve effect van een compliment omslaat in achterdocht Haar onderzoek werd begeleid door prof. Roos Vonk.

Complimenten horen erbij...
Een leugentje om bestwil is het smeermiddel van het sociale verkeer. We weten allemaal wel dat complimentjes niet altijd honderd procent oprecht zijn. Toch vormen we ons een positieve indruk van een vleier, of we nu zelf een compliment krijgen, of horen dat iemand anders een opsteker krijgt. In dat laatste geval is het het effect wat minder groot. Marchand laat in haar onderzoek zien dat de ontvangers van complimentjes de vleier aanvankelijk als aardiger, oprechter en minder slijmerig beoordelen dan de observanten. Beiden lieten zich beïnvloeden door informatie die ze kregen over de vleier. Positieve informatie maakte de indruk positiever en negatieve andersom. Dat zowel de gevleide als de buitenstaander zo'n zelfde oordeel hebben, noemt de promovenda verrassend.

... en achterdocht ook
"Je moet vooral niet overdrijven met complimenten, want dat maakt de ander achterdochtig en dan werkt het juist averechts," zegt Marchand. De bijbedoelingen van mooipraters vallen buitenstaanders eerder op dan de ontvanger van het compliment. En is de achterdocht eenmaal gewekt, dan raakt de ander ook steeds meer overtuigd van de verborgen bedoelingen. De indruk van de vleier neemt lineair af: de positieve indruk wordt steeds negatiever, terwijl de achterdocht in eerste instantie toeneemt en daarna weer afneemt.
De gevleide zelf maakt kennelijk echter de keus om negatieve informatie te negeren: het is voor je ego beter is om de complimenten zonder nadenken gewoon te accepteren (self-boost). "Het nadeel van deze stategie is dat het ook negatief voor je zelfbeeld kan uitpakken als je klakkeloos alles gelooft, dan word je voor de gek gehouden, bedrogen, wat natuurlijk niemand graag heeft," aldus de promovenda.

Dating
In een gefingeerde datingstudie onderzocht Marchand vervolgens of vleierij werkt om een positieve indruk te maken. Of werden de bijbedoelingen juist doorzien? De onderzoeksgroep bestond uit twee groepen: de gevleiden en de waarnemers. De gevleiden kregen een positieve beschrijving over zichzelf te lezen en beoordeelden de vleier positiever dan de waarnemers. Die kregen dezelfde tekst onder ogen, maar waren minder positief over de vleier. Daarna kregen de gevleiden en de waarnemers een tweede, vergelijkbare boodschap van dezelfde persoon, maar nu betrof de vleierij iemand anders (zoals een jongen die in de kroeg bij iedere vrouw dezelfde slijmerige openingszin gebruikt). Na dit bericht oordeelden de twee groepen veel minder positief. Nadat de gevleiden merkten dat hij of zij niet het enige doelwit waren, veranderde hun oordeel. Werkte de mooipraterij aanvankelijk egostrelend, dat sloeg om bij het merken dat het niet alleen om hen gaat. Het werkte zelfs averechts: de gevleiden voelden zich enigszins bedrogen en gekwetst nadat ze erachter kwamen dat de vleier ook zo positief was tegen een ander.
Miquelle Marchand

Forming an impression of flatterer: targets and observers becoming suspicious of ulterior motives, promotie 13 september Radboud Universiteit Nijmegen, Miquelle A.G. Marchand, tel. (013) 466 83 23, email: m.marchand@uvt.nl