Onthulling "SOH19 States of Nature"

één van de grootste kunstwerken in de openbare ruimte in Nederland

EINDHOVEN, 20060801 -- An Elevating Buddha powered by Solar Energy. Het landschappelijk sculptuur "SOH19 States of Nature" bestaat uit een vijver van 1700 m2 met daarin 88 grote zwarte, drijvende eieren. Elk ei is voorzien van een zonnepaneel. De zonne-energie wordt omgezet in een magnetisch veld dat ervoor zorgt dat een buddhafiguur in het midden van de vijver omhoog en omlaag beweegt. Het opgewekte elektrische vermogen, afhankelijk van de zon, bewolking en de wind, bepaalt hoe hoog de centrale sculptuur zweeft. 30 natuurkundestudenten hebben zo'n vijf jaar aan de realisatie gewerkt én, het benodigde budget van ruim vierhonderdduizend euro! bijeen gekregen.


Het is uitzonderlijk dat een project van dergelijke omvang door studenten wordt gerealiseerd.De onthulling vindt plaats op 12 september TU te Eindhoven.

In het kader van dit project wordt een internationale publicatie, het boek "SOH19 States of Nature: Sun enlightenment" uitgegeven en eveneens op 12 september gepresenteerd.
Bijdragen onder meer van auteurs als Marcel Möring ('Het grote Verlangen'), Vincent Icke (astrofysicus), Robert Greene ('The 48 Laws of Power'), IJsbrand van Veelen (VPRO), Koert van Mensvoort (TU/e) en Jan van Adrichem (Stedelijk Museum Amsterdam).


Voor informatie over SOH19 States of Nature: Sun enlightenment www.natuurkunst.nl/

De kunstenaar
Alex Vermeulen

Sinds 1996 werkt Alex Vermeulen aan 'States of Humanity' (SOH), een totaalkunstwerk dat bestaat uit verschillende afleveringen.
SOH zoomt in op thema's waarin individu en maatschappij elkaar treffen: religie, geweld, individualisme, reflectie, spiritualiteit, contemplatie, perceptie en seksualiteit. Via films, foto's, sculpturen installaties en interdisciplinaire samenwerkingsprojecten verbeeldt Alex Vermeulen de essentie van onze tijd, stelt hij vragen over de mechanismen die haar bepalen, de richting die zij opgaat en de dilemma's waarvoor wij staan.
De periode 1996 tot en met 1999 wordt het SOH project gekenmerkt door een signalerende tendens: een documentaire, een referentie boek, een aantal installaties en tentoonstellingen. Vanaf 1999 speelt de zintuiglijke ervaring met betrekking tot de condition humaine binnen de SOH projecten een belangrijke rol: een film, een opera, the Mood Rooms.
De in de sculpturen terugkerende eivormige antropomorfe figuur in telkens wisselende omstandigheden vormt een archetype, een metafoor voor de thema's die aan de orde komen binnen het SOH project.

De edities van SOH-projecten bestaan uit exposities, sculpturen en werken in de openbare ruimte, websites, performances, video-installaties, themagebonden VJ-performances, een dansfilm, een documentaire, een opera, een boek en een aantal korte films. Deze waren onder andere te zien in:

Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen (MuHKA),
Van Abbemuseum - Eindhoven,
Stedelijk Museum Amsterdam,
Clubs in binnen - en buitenland,
Montevideo TBA - Amsterdam,
the New Museum of Contemporary Art - New York,
tijdens het Holland Festival,
In het Vredes Paleis - Den Haag,
tijdens een internationaal congres over democratie.