Grolsch NV

Kwaliteit winst Grolsch verbeterd
Koninklijke Grolsch N.V. heeft in het eerste halfjaar van 2006 een netto winst van
6,5 miljoen gerealiseerd (2005: 7,4 miljoen). Gecorrigeerd voor eenmalige effecten is sprake van een verbetering van het resultaat. Het bewust omlaag brengen van de promotiedruk in Nederland resulteerde weliswaar in volumeverlies, maar de verbeterde marges in Nederland en de volumegroei en margeverbetering in het buitenland hebben dit meer dan gecompenseerd.

Gang van zaken eerste halfjaar 2006
Op het bierschap heeft de Nederlandse supermarktoorlog in de loop der jaren geleid tot een zeer hoge promotiedruk, wat betekent dat er sprake is van een relatief hoog percentage verkopen dat onder prijspromoties de winkelvloer verlaat, ten opzichte van het percentage verkopen tegen een reguliere prijsstelling. Vanuit de gewenste positionering alsmede vanuit de kracht van haar premiummerk, heeft Grolsch zich actief onttrokken aan deze tendens en heeft zij in de eerste helft van 2006 de promotiedruk significant teruggebracht. Enig verlies van marktaandeel (op een stabiele markt) was daarbij ingecalculeerd.
De volumeontwikkeling in het Verenigd Koninkrijk is nagenoeg stabiel. In de Verenigde Staten bevindt Grolsch zich met haar nieuwe partner Anheuser-Busch in een transitieperiode, waarbij de distributieovergang van het oude USB-netwerk naar het nieuwe AB-netwerk bijzonder voorspoedig verloopt. De overige kernmarkten (Canada, Frankrijk, Australië en Nieuw-Zeeland) hebben in de eerste helft van 2006 double digit-groei laten zien.

Financiële resultaten eerste halfjaar 2006
Enkele eenmalige effecten maken de eerste helft van 2006 niet zonder meer vergelijkbaar met de eerste helft van 2005. De pensioenstelselwijziging naar middelloon resulteerde in de eerste helft van 2005 in een eenmalige bate ( 1,5 miljoen voor belasting). Het halfjaarresultaat 2006 kent een eenmalige last van 0,9 miljoen voor belasting als saldo van de transitiekosten in de Verenigde Staten (last 3,4 miljoen) en de verkoop van activa inzake de oude brouwerij in Enschede-Noord (bate 2,5 miljoen).
Grolsch heeft in 2006 in het Nederlandse supermarktkanaal zich gericht op prijsverhoging en terugdringing van de promotiedruk. Het positieve prijseffect van dit beleid overtreft het negatieve volume-effect. Samen met volumegroei en margeverbetering in internationale kernmarkten, toevoeging van drankenhandels in de loop van 2005 en een positief koerseffect leidde dit tot een ruim 3% hogere netto omzet ( 152,2 miljoen in 2006 versus 147,2 miljoen in 2005). De bedrijfslasten exclusief afschrijvingen stegen met 5,6 miljoen (4%) ten gevolge van koerseffecten, de toevoeging van drankenhandels, de door mixeffecten hogere kosten van grondstoffen en verpakkingsmaterialen en de na de nieuwbouw zich weer normaliserende kosten van reparatie en onderhoud. Daarnaast is de verklaring voor de stijging van de bedrijfslasten exclusief afschrijvingen gelegen in genoemde eenmalige effecten.
Het bedrijfsresultaat voor afschrijvingen (EBITDA) ligt met 26,3 miljoen 0,1 miljoen boven dat van de eerste helft van 2005 (2005: 26,2 miljoen). Zonder de genoemde eenmalige effecten zou het bedrijfsresultaat voor afschrijvingen met 2,4 miljoen zijn gestegen. Afschrijvingen stegen met 1,5 miljoen tot een bedrag van 16,0 miljoen, met name verklaard door ingebruikname van onderdelen van de nieuwe brouwerij in de loop van 2005 en daarnaast door horecagerelateerde afschrijvingen.
Het bedrijfsresultaat (EBIT) komt uit op 10,3 miljoen (2005: 11,6 miljoen). Zonder de genoemde eenmalige effecten zou het bedrijfsresultaat met 1,0 miljoen zijn gestegen. De belastingdruk daalde van 31,4% tot 28,8% als gevolg van tariefsaanpassing.
De netto winst daalde tot 6,5 miljoen (2005: 7,4 miljoen). Zonder de genoemde eenmalige effecten zou echter sprake zijn geweest van een stijging van het netto resultaat met 0,7 miljoen. De winst per aandeel over de eerste helft van 2006 komt uit op 0,38 (2005: 0,44).
De kasstroom uit bedrijfsoperaties bedraagt over de eerste helft van 2006 22,1 miljoen, tegenover 8,7 miljoen in de eerste helft van 2005.

Vooruitzichten voor heel 2006
Binnenland
De Nederlandse biermarkt zal naar verwachting ook over geheel 2006 stabiel zijn. Grolsch beoogt de promotiedruk significant terug te brengen en kiest daarmee in de concrete context van de Nederlandse supermarktoorlog voor margeherstel boven volume. Buitenland
Grolsch verwacht dat per eind 2006 in de Verenigde Staten 80% van haar volume is ondergebracht in het distributienetwerk van Anheuser-Busch. Deze voorspoedige ontwikkeling rechtvaardigt de verwachting dat, ondanks deze migratie, over geheel 2006 sprake zal zijn van volumebehoud in de Verenigde Staten. De overige kernmarkten zullen zich naar verwachting in lijn met het eerste halfjaar blijven ontwikkelen.
Prognose
Koninklijke Grolsch N.V. verwacht over geheel 2006 een netto resultaat te realiseren dat, indien gecorrigeerd voor de eenmalige effecten van de pensioenstelselwijziging (2005), de transitie in de Verenigde Staten (2006) en de verkoop van de oude machines en installaties (2006), op een vergelijkbaar peil ligt als over 2005. Dit betekent dat Grolsch verwacht de kostenstijgingen (met name afschrijvingen) en het terugdringen van de promotiedruk te kunnen compenseren door verbeterde marges in Nederland en volumegroei en margeverbetering in het buitenland.