Kwaliteit winst Grolsch verbeterd
Koninklijke Grolsch N.V. heeft in het eerste halfjaar van 2006 een
netto winst van
6,5 miljoen gerealiseerd (2005: 7,4 miljoen). Gecorrigeerd voor
eenmalige effecten is sprake van een verbetering van het resultaat.
Het bewust omlaag brengen van de promotiedruk in Nederland resulteerde
weliswaar in volumeverlies, maar de verbeterde marges in Nederland en
de volumegroei en margeverbetering in het buitenland hebben dit meer
dan gecompenseerd.
Gang van zaken eerste halfjaar 2006
Op het bierschap heeft de Nederlandse supermarktoorlog in de loop
der jaren geleid tot een zeer hoge promotiedruk, wat betekent dat er
sprake is van een relatief hoog percentage verkopen dat onder
prijspromoties de winkelvloer verlaat, ten opzichte van het percentage
verkopen tegen een reguliere prijsstelling. Vanuit de gewenste
positionering alsmede vanuit de kracht van haar premiummerk, heeft
Grolsch zich actief onttrokken aan deze tendens en heeft zij in de
eerste helft van 2006 de promotiedruk significant teruggebracht. Enig
verlies van marktaandeel (op een stabiele markt) was daarbij
ingecalculeerd.
De volumeontwikkeling in het Verenigd Koninkrijk is nagenoeg
stabiel. In de Verenigde Staten bevindt Grolsch zich met haar nieuwe
partner Anheuser-Busch in een transitieperiode, waarbij de
distributieovergang van het oude USB-netwerk naar het nieuwe
AB-netwerk bijzonder voorspoedig verloopt. De overige kernmarkten
(Canada, Frankrijk, Australië en Nieuw-Zeeland) hebben in de eerste
helft van 2006 double digit-groei laten zien.
Financiële resultaten eerste halfjaar 2006
Enkele eenmalige effecten maken de eerste helft van 2006 niet zonder
meer vergelijkbaar met de eerste helft van 2005. De
pensioenstelselwijziging naar middelloon resulteerde in de eerste
helft van 2005 in een eenmalige bate ( 1,5 miljoen voor belasting).
Het halfjaarresultaat 2006 kent een eenmalige last van 0,9 miljoen
voor belasting als saldo van de transitiekosten in de Verenigde Staten
(last 3,4 miljoen) en de verkoop van activa inzake de oude brouwerij
in Enschede-Noord (bate 2,5 miljoen).
Grolsch heeft in 2006 in het Nederlandse supermarktkanaal zich
gericht op prijsverhoging en terugdringing van de promotiedruk. Het
positieve prijseffect van dit beleid overtreft het negatieve
volume-effect. Samen met volumegroei en margeverbetering in
internationale kernmarkten, toevoeging van drankenhandels in de loop
van 2005 en een positief koerseffect leidde dit tot een ruim 3% hogere
netto omzet ( 152,2 miljoen in 2006 versus 147,2 miljoen in 2005).
De bedrijfslasten exclusief afschrijvingen stegen met 5,6 miljoen
(4%) ten gevolge van koerseffecten, de toevoeging van drankenhandels,
de door mixeffecten hogere kosten van grondstoffen en
verpakkingsmaterialen en de na de nieuwbouw zich weer normaliserende
kosten van reparatie en onderhoud. Daarnaast is de verklaring voor de
stijging van de bedrijfslasten exclusief afschrijvingen gelegen in
genoemde eenmalige effecten.
Het bedrijfsresultaat voor afschrijvingen (EBITDA) ligt met 26,3
miljoen 0,1 miljoen boven dat van de eerste helft van 2005 (2005: 26,2
miljoen). Zonder de genoemde eenmalige effecten zou het
bedrijfsresultaat voor afschrijvingen met 2,4 miljoen zijn gestegen.
Afschrijvingen stegen met 1,5 miljoen tot een bedrag van 16,0
miljoen, met name verklaard door ingebruikname van onderdelen van de
nieuwe brouwerij in de loop van 2005 en daarnaast door
horecagerelateerde afschrijvingen.
Het bedrijfsresultaat (EBIT) komt uit op 10,3 miljoen (2005: 11,6
miljoen). Zonder de genoemde eenmalige effecten zou het
bedrijfsresultaat met 1,0 miljoen zijn gestegen.
De belastingdruk daalde van 31,4% tot 28,8% als gevolg van
tariefsaanpassing.
De netto winst daalde tot 6,5 miljoen (2005: 7,4 miljoen). Zonder de
genoemde eenmalige effecten zou echter sprake zijn geweest van een
stijging van het netto resultaat met 0,7 miljoen.
De winst per aandeel over de eerste helft van 2006 komt uit op 0,38
(2005: 0,44).
De kasstroom uit bedrijfsoperaties bedraagt over de eerste helft van
2006 22,1 miljoen, tegenover 8,7 miljoen in de eerste helft van 2005.
Vooruitzichten voor heel 2006
Binnenland
De Nederlandse biermarkt zal naar verwachting ook over geheel 2006
stabiel zijn. Grolsch beoogt de promotiedruk significant terug te
brengen en kiest daarmee in de concrete context van de Nederlandse
supermarktoorlog voor margeherstel boven volume.
Buitenland
Grolsch verwacht dat per eind 2006 in de Verenigde Staten 80% van haar
volume is ondergebracht in het distributienetwerk van Anheuser-Busch.
Deze voorspoedige ontwikkeling rechtvaardigt de verwachting dat,
ondanks deze migratie, over geheel 2006 sprake zal zijn van
volumebehoud in de Verenigde Staten. De overige kernmarkten zullen
zich naar verwachting in lijn met het eerste halfjaar blijven
ontwikkelen.
Prognose
Koninklijke Grolsch N.V. verwacht over geheel 2006 een netto resultaat
te realiseren dat, indien gecorrigeerd voor de eenmalige effecten van
de pensioenstelselwijziging (2005), de transitie in de Verenigde
Staten (2006) en de verkoop van de oude machines en installaties
(2006), op een vergelijkbaar peil ligt als over 2005. Dit betekent dat
Grolsch verwacht de kostenstijgingen (met name afschrijvingen) en het
terugdringen van de promotiedruk te kunnen compenseren door verbeterde
marges in Nederland en volumegroei en margeverbetering in het
buitenland.
Grolsch NV