Kwaliteit winst Grolsch verbeterd
Koninklijke grolsch n.v.
Koninklijke Grolsch N.V. PERSBERICHT
KWALITEIT WINST GROLSCH VERBETERD
Koninklijke Grolsch N.V. heeft in het eerste halfjaar van 2006 een netto winst van Euro
6,5 miljoen gerealiseerd (2005: Euro 7,4 miljoen). Gecorrigeerd voor eenmalige effecten
is sprake van een verbetering van het resultaat. Het bewust omlaag brengen van de
promotiedruk in Nederland resulteerde weliswaar in volumeverlies, maar de verbeterde
marges in Nederland en de volumegroei en margeverbetering in het buitenland hebben dit
meer dan gecompenseerd.
GANG VAN ZAKEN EERSTE HALFJAAR 2006
- Op het bierschap heeft de Nederlandse supermarktoorlog in de loop der jaren geleid tot
een zeer hoge promotiedruk, wat betekent dat er sprake is van een relatief hoog
percentage verkopen dat onder prijspromoties de winkelvloer verlaat, ten opzichte van het
percentage verkopen tegen een reguliere prijsstelling. Vanuit de gewenste positionering
alsmede vanuit de kracht van haar premiummerk, heeft Grolsch zich actief onttrokken aan
deze tendens en heeft zij in de eerste helft van 2006 de promotiedruk significant
teruggebracht. Enig verlies van marktaandeel (op een stabiele markt) was daarbij
ingecalculeerd.
- De volumeontwikkeling in het Verenigd Koninkrijk is nagenoeg stabiel. In de Verenigde
Staten bevindt Grolsch zich met haar nieuwe partner Anheuser-Busch in een
transitieperiode, waarbij de distributieovergang van het oude USB-netwerk naar het nieuwe
AB-netwerk bijzonder voorspoedig verloopt. De overige kernmarkten (Canada, Frankrijk,
Australië en Nieuw-Zeeland) hebben in de eerste helft van 2006 'double digit'-groei
laten zien.
FINANCIELE RESULTATEN EERSTE HALFJAAR 2006
- Enkele eenmalige effecten maken de eerste helft van 2006 niet zonder meer vergelijkbaar
met de eerste helft van 2005. De pensioenstelselwijziging naar middelloon resulteerde in
de eerste helft van 2005 in een eenmalige bate (Euro 1,5 miljoen voor belasting). Het
halfjaarresultaat 2006 kent een eenmalige last van Euro 0,9 miljoen voor belasting als
saldo van de transitiekosten in de Verenigde Staten (last Euro 3,4 miljoen) en de verkoop
van activa inzake de oude brouwerij in Enschede-Noord (bate Euro 2,5 miljoen).
- Grolsch heeft in 2006 in het Nederlandse supermarktkanaal zich gericht op
prijsverhoging en terugdringing van de promotiedruk. Het positieve prijseffect van dit
beleid overtreft het negatieve volume-effect. Samen met volumegroei en margeverbetering
in internationale kernmarkten, toevoeging van drankenhandels in de loop van 2005 en een
positief koerseffect leidde dit tot een ruim 3% hogere netto omzet (Euro 152,2 miljoen in
2006 versus Euro 147,2 miljoen in 2005).
- De bedrijfslasten exclusief afschrijvingen stegen met Euro 5,6 miljoen (4%) ten gevolge
van koerseffecten, de toevoeging van drankenhandels, de door mixeffecten hogere kosten van
grondstoffen en verpakkingsmaterialen en de na de nieuwbouw zich weer normaliserende
kosten van reparatie en onderhoud. Daarnaast is de verklaring voor de stijging van de
bedrijfslasten exclusief afschrijvingen gelegen in genoemde eenmalige effecten.
- Het bedrijfsresultaat voor afschrijvingen (EBITDA) ligt met Euro 26,3 miljoen Euro 0,1
miljoen boven dat van de eerste helft van 2005 (2005: Euro 26,2 miljoen). Zonder de
genoemde eenmalige effecten zou het bedrijfsresultaat voor afschrijvingen met Euro 2,4
miljoen zijn gestegen.
- Afschrijvingen stegen met Euro 1,5 miljoen tot een bedrag van Euro 16,0 miljoen, met
name verklaard door ingebruikname van onderdelen van de nieuwe brouwerij in de loop van
2005 en daarnaast door horecagerelateerde afschrijvingen.
- Het bedrijfsresultaat (EBIT) komt uit op Euro 10,3 miljoen (2005: Euro 11,6 miljoen).
Zonder de genoemde eenmalige effecten zou het bedrijfsresultaat met Euro 1,0 miljoen zijn
gestegen.
- De belastingdruk daalde van 31,4% tot 28,8% als gevolg van tariefsaanpassing.
- De netto winst daalde tot Euro 6,5 miljoen (2005: Euro 7,4 miljoen). Zonder de genoemde
eenmalige effecten zou echter sprake zijn geweest van een stijging van het netto resultaat
met Euro 0,7 miljoen.
- De winst per aandeel over de eerste helft van 2006 komt uit op Euro 0,38 (2005: Euro
0,44).
- De kasstroom uit bedrijfsoperaties bedraagt over de eerste helft van 2006 Euro 22,1
miljoen, tegenover Euro 8,7 miljoen in de eerste helft van 2005.
VOORUITZICHTEN VOOR HEEL 2006
- Binnenland
De Nederlandse biermarkt zal naar verwachting ook over geheel 2006 stabiel zijn. Grolsch
beoogt de promotiedruk significant terug te brengen en kiest daarmee in de concrete
context van de Nederlandse supermarktoorlog voor margeherstel boven volume.
- Buitenland
Grolsch verwacht dat per eind 2006 in de Verenigde Staten 80% van haar volume is
ondergebracht in het distributienetwerk van Anheuser-Busch. Deze voorspoedige
ontwikkeling rechtvaardigt de verwachting dat, ondanks deze migratie, over geheel 2006
sprake zal zijn van volumebehoud in de Verenigde Staten. De overige kernmarkten zullen
zich naar verwachting in lijn met het eerste halfjaar blijven ontwikkelen.
- Prognose
Koninklijke Grolsch N.V. verwacht over geheel 2006 een netto resultaat te realiseren dat,
indien gecorrigeerd voor de eenmalige effecten van de pensioenstelselwijziging (2005), de
transitie in de Verenigde Staten (2006) en de verkoop van de oude machines en installaties
(2006), op een vergelijkbaar peil ligt als over 2005. Dit betekent dat Grolsch verwacht de
kostenstijgingen (met name afschrijvingen) en het terugdringen van de promotiedruk te
kunnen compenseren door verbeterde marges in Nederland en volumegroei en margeverbetering
in het buitenland.
Koninklijke Grolsch N.V.
Enschede, 12 september 2006
- - - - - - - - - - - - -