Parlementaire stukken - Antwoorden op kamervragen over het maken van
een digitale pasfoto als geïntegreerd onderdeel van het afgeven van
identiteitsbewijzen
Antwoorden op kamervragen over het maken van een digitale pasfoto als
geïntegreerd onderdeel van het afgeven van identiteitsbewijzen
12 september 2006
Antwoorden op kamervragen van de leden Externe link Gerkens en
Externe link Irrgang (beiden SP) over het maken van een digitale
pasfoto als geïntegreerd onderdeel van het afgeven van
identiteitsbewijzen. (Ingezonden 22 mei 2006)
---
1. Vraag
Is u bekend dat de digitale fotografie in enkele jaren is uitgegroeid
tot de belangrijkste techniek bij het maken van pasfoto's?
1. Antwoord
Ja
2. Vraag
Deelt u de mening dat door het geïntegreerd gebruik maken van digitale
fototechniek ten behoeve van een identiteitsbewijs de productie (nog)
eenvoudiger en minder fraudegevoelig kan worden?
2. Antwoord
Ik ben het met u eens dat het opnemen van een foto van de aanvrager
aan de balie door de uitgevende instanties het afgeven van een
reisdocument minder fraude-gevoelig maakt. Het inleveren van een foto
van een ander kan daarmee immers in beginsel worden voorkomen. Mede
daarom is als onderdeel van de zogenaamde biometrieproef in 2004 en
2005 in drie van de zes gemeenten een camera aan de balie opgesteld om
een gezichtsopname te kunnen maken van de aanvrager. In mijn brief van
12 september 2005 (TK, vergaderjaar 2004-2005, 25 764, nr. 27) heb ik
reeds aangegeven dat het plaatsen van een camera aan de balies thans
geen haalbare optie is. De loketten van met name de gemeenten (circa
4200) verschillen veel van elkaar en zouden geüniformeerd moeten
worden om een constante kwaliteit van de gezichtsopname te kunnen
bereiken. Die constante kwaliteit is nodig om te kunnen voldoen aan de
internationale eisen die aan de foto worden gesteld. Voor de langere
termijn hou ik echter de mogelijkheid open dat de gezichtsopname
tijdens het aanvraagproces gemaakt kan worden.
3. Vraag
Deelt u de mening dat het voor de aanvragers van identiteitsbewijzen
klantvriendelijker en goedkoper is als de digitale foto tijdens de
aanvraag gemaakt wordt door de behandelend ambtenaar? Zo ja, waarom
verbiedt de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001 1) gemeenten om
efficiënt en klantvriendelijk te werken?
3. Antwoord
Het maken van een digitale foto tijdens de aanvraag van een
reisdocument kan, als de voorzieningen daarvoor op een goede manier
kunnen worden ingericht, klantvriendelijker zijn. Ik teken hier wel
bij aan dat het maken van de foto aan het loket er toe leidt dat de
aanvraag langer zal duren. Tevens is het zo dat de extra handelingen
die bij de uitgevende instanties moeten plaatsvinden om een foto te
maken én de kosten van de voorzieningen daarvoor in het kostendekkende
tarief van het reisdocument moeten worden verdisconteerd. De burger
zou dus de kosten van de fotograaf besparen, maar de kosten van het
reisdocument nemen mogelijk toe.
1) Artikel 28, lid 1: Bij het indienen van de aanvraag voor een
reisdocument wordt een pasfoto in kleur of zwart-wit overgelegd, die
van recente datum is en een duidelijk en goedgelijkend beeld van de
aanvrager geeft. Het gebruik van een reproductie of van een eerder
gebruikte foto is niet toegestaan.
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties