12 september 2006 - De montage van het eerste, gecertificeerde
retrofit roetfilter door staatssecretaris Pieter van Geel is een
belangrijke stap op weg naar verbetering van de luchtkwaliteit in
Neder-land. Op initiatief van Stichting Natuur en Milieu investeren 40
bedrijven vanaf vandaag in roetfilters in 140.000 auto's. Achteraf
gemonteerde roetfilters vangen ongeveer de helft van alle roetdeeltjes
af, die een dieselauto uitstoot. De bedrijven en Natuur en Milieu
vragen de staatssecretaris om snel aanvullende maatregelen te nemen om
het gebruik van de roetfilter verder te stimuleren.
Nederland kent sinds 1 juli een subsidieregeling om roetfilters
achteraf in te bouwen in personen- en bestelauto's. De regeling die
wordt uitgevoerd door SenterNovem vergoedt gemiddeld 80 procent van de
kosten van dit zogeheten retrofitten. Veel nieuwe dieselauto's worden
al standaard met een roetfilter geleverd. Deze subsidieregeling sluit
daar goed op aan. Op initiatief van Natuur en Milieu besloten 40
bedrijven met gezamenlijk 140.000 dieselauto's ruim een jaar geleden
om - als de regeling er kwam - de overige kosten zelf te financieren.
Leaseplan is de grootste van de deelnemende bedrijven. Het bedrijf is
voornemens zoveel mogelijk van de ruim 80.000 rijdende dieselauto's
zonder roetfilter te retrofitten. 'De subsidieregeling van de
staatssecretaris is een belangrijke prikkel, maar aanvullend beleid
zoals een gedifferentieerde motor-rijtuigenbelasting voor auto's met
een roetfilter is zeer wenselijk om onze ambitie te kunnen
verwe-zenlijken', stelde Berno Kleinherenbrink, directeur van
Leaseplan.
Ook Mirjam de Rijk, algemeen directeur van Natuur en Milieu pleitte
voor aanvullende maatregelen om de roetfilter aantrekkelijk te maken
voor iedereen. 'Wij vinden dat gemeenten automobilisten met een
roetfilter lagere parkeertarieven moet rekenen, en omgekeerd auto's
zonder roetfilter een hoger parkeertarief.'
Om het probleem van fijn stof verder aan te pakken pleiten BOVAG en
RAI Vereniging voor het aanscherpen van de milieueisen in de
periodieke autokeuring, de APK. Door het aanscherpen kan worden
voorkomen dat auto's in de loop van de tijd meer gaan uitstoten dan
nodig is. BOVAG en RAI Vereniging pleiten ook voor het slopen van oude
dieselauto's. De oudste categorie dieselauto's is verantwoordelijk
voor een substantieel aandeel van de uitstoot van fijn stof. Met
behulp van een stimuleringspremie kunnen bezitters van een oude diesel
worden uitgenodigd hun auto eerder te laten slopen.
Pieter van Geel staatssecretaris van milieu roemde het initiatief van
Natuur en Milieu en de bij de roetfilter aangesloten organisaties en
noemde het gebruik van roetfilters één van de belangrijkste
maatregelen om de schadelijke uitstoot van het verkeer terug te
dringen. De staatssecretaris kondigde dat aanvullend beleid in
voorbereiding is.
Romax heeft als fabrikant geïnvesteerd om roetfilters voor
verschillende auto's technisch mogelijk te maken. Inmiddels heeft
ROMAX voor 128 autotypen beschikbaar.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Michel Jehae, Natuur en Milieu, 06 - 1448 7427
Xander Zwaaf, Leaseplan 06-53478943
Rob Boon, BOVAG Rai, 06-51383309
Arjen van Eck, Van Heck & Co 010-4469754
Publicatiedatum: 12-09-2006
Stichting Natuur en Milieu