Provimi Groep

Provimi: 21% stijging netto resultaat over eerste halfjaar 2006

Parijs/Rotterdam, 12 september 2006

 
Provimi (genoteerd aan Euronext in Parijs), een van de wereldleiders op het gebied 
van diervoeding, kondigt vandaag haar geconsolideerde resultaten voor de eerste 
helft van 2006 aan: 

    ·  Netto resultaat stijgt met 21,3% 

    ·  Bedrijfsresultaat voor eenmalige posten neemt toe met 14,3%  

    ·  Grote volumestijging in honden- en kattenvoer 

    ·  Sterke groei in opkomende markten 

    ·  Verdere uitbreiding door acquisities in Noord Amerikaanse premix- en 
        specialiteitactiviteiten voegt jaarlijks EUR 80 miljoen toe aan de omzet 

Wim Troost, CEO van Provimi: "De voortzetting van de positieve trend met een 
omzetstijging van 15%  in de eerste zes maanden van 2006 is een bevestiging van 
onze groeistrategie. Het bedrijfsresultaat steeg in lijn met de omzet bij
gelijkgebleven marges. De recente acquisities hebben een goede bijdrage geleverd. 
Tevens zette de verbetering van de produkt mix door." 

(In miljoenen euro's)                            30/06/2006   30/06/2005      
Omzet                                                 857,1        742,4    +15,4%
Bedrijfsresultaat                                      50,4         44,1    +14,3%
voor eenmalige posten 
Bedrijfsresultaat                                      49,6         45,0    +10,2%
Netto resultaat na minderheidsbelangen                 25,6         21,1    +21,3%
Winst per aandeel                                      0,99         0,81 

De omzet steeg met 15,4% naar EUR 857,1 miljoen waarbij de meeste  landen een 
stijging van omzetvolume hebben laten zien. Het netto effect van acquisities en
desinvesteringen voegde 30,6 miljoen euro toe, terwijl wisselkoerseffecten EUR 27,4 
miljoen bijdroegen aan de omzet. Op vergelijkbare basis groeide de omzet met 7,6% over 
de periode. 



Het bedrijfsresultaat voor eenmalige posten steeg met 14,3% naar EUR 50,4 miljoen. 
Het netto effect van acquisities en investeringen droeg daar voor 3,3 miljoen euro aan bij. 
De wisselkoersen hadden een positief effect van EUR 1,5 miljoen, terwijl op
vergelijkbare basis het bedrijfsresultaat met 3,4% steeg ten opzichte van 2005. De 
vooruitgang was vooral goed in de premix- en specialiteitenactiviteiten in Noord
Amerika, Nederland, het Verenigde Koninkrijk, Brazilië, Zuid Afrika en Vietnam. Dit 
gold ook voor de compleet voer activiteiten in Bulgarije en Roemenië, de
visvoeractiviteiten in Chili en in de Europese honden- en kattenvoer activiteiten. 

In Frankrijk steeg het totale volume ondanks moeilijke marktomstandigheden. De 
export naar Latijns Amerika en Azië ontwikkelde zich gunstig, ondersteund door 
economische groei in deze regio's en een sterkere dollar in vergelijking met vorig jaar. 
Het bedrijfsresultaat voor eenmalige posten daalde met 3,5%. 

In Polen werd de eerste helft van 2006 gekenmerkt door ongunstige omstandigheden 
voor afnemers. Provimi behield het marktaandeel, maar de totale omzet daalde vanwege 
de indirecte invloed van de vrees voor vogelgriep op de pluimveesector en de beperking 
in de export van varkensvlees door gesloten grenzen met Rusland en de Oekraïne. De 
ongunstige marktomstandigheden drukten de operationele marge, wat slechts gedeeltelijk 
werd gecompenseerd door kostenbesparingen als gevolg van de goede voortgang van de 
fusie tussen de twee Poolse dochterondernemingen. Het bedrijfsresultaat daalde hierdoor 
met EUR 2,9 miljoen. 

In de Rest van Europa, vertoonde het volume een gezonde groei met een aanhoudende 
sterke groei in huismerk honden- en kattenvoer, vooral in Centraal Europa, Nederland en 
Italië. Het bedrijfsresultaat steeg met 47% naar EUR 20,2 miljoen, inclusief de bijdrage 
van de nieuwe acquisities. De resultaten verbeterden aanzienlijk in het honden- en 
kattenvoersegment, waar nieuwe contracten met supermarkten het volume, de omzet en 
de resultaten deden stijgen. De belangrijkste Europese honden- en kattenvoeractiviteiten 
zijn gereorganiseerd gedurende de eerste helft van 2006 met de oprichting van Provimi 
Pet Food Europe. Dit zal de mogelijkheden van de groep vergroten om internationale 
retailers in hun verdere expansie te steunen. In de voeractiviteiten presteerde Nederland, 
het Verenigd Koninkrijk, Roemenië en Bulgarije goed. 

In Noord Amerika, droegen volumegroei, een verbetering van de marges en een gunstig 
lange termijn inkoopcontract bij aan de aanzienlijke stijging van 46% van het 
bedrijfsresultaat naar EUR 7,3 miljoen. Dit werd ondersteund door de sterkere 
Amerikaanse dollar. De recente acquisities, Vita, Virtus Nutrition en Nutrius, in Canada 
en Californië zullen de toonaangevende positie van de groep in de Noord Amerikaanse 
premix en specialiteiten markt verder versterken. Samen voegen deze drie nieuwe 
bedrijven ongeveer EUR 80 miljoen toe aan de jaarlijkse omzet met operationele marges 
die in lijn liggen met de gemiddelde marge van de groep. 

In de rest van de wereld rapporteerden vrijwel alle landen een uitstekende verbetering. 
Brazilië, India, Vietnam en Zuid Afrika en de visvoeractiviteiten in Chili vertoonden een 


          bijzonder sterke groei. Het bedrijfsresultaat steeg in het eerste halfjaar van 2006 met 
          11,3% naar EUR 6,9 miljoen. 

          De netto financieringslasten bleven stabiel. De hogere rentekosten als gevolg van de 
          additionele schuld aangetrokken voor de acquisities in de tweede helft van 2005 werden  
          meer dan gecompenseerd door de verbeteringen van de gemiddelde werkkapitaalniveaus 
          en de voordelen als gevolg van de aangepaste financieringsfaciliteit van de groep in 2005. 

          De effectieve belastingdruk verbeterde naar 28,4% (2005: 28,7%) dankzij hogere
          resultaten in landen waar een lager belastingtarief geldt, met name in Centraal Europa. 

          Het netto resultaat ­ na minderheidsbelangen steeg naar EUR 25,6 miljoen (2005: 
          EUR 21,1 miljoen), een groei van 21,3%. 

          De netto financiële schuld daalde naar EUR 416,7 miljoen (inclusief put optie
          verplichtingen van EUR 9,4 miljoen) in vergelijking met EUR 422,3 miljoen op 31 
          december 2005, door werkkapitaal management en valuta-effecten (EUR 7,6 miljoen), 
          die gedeeltelijk teniet werden gedaan door het netto effect van acquisities en
          desinvesteringen (EUR 14,1 miljoen). 

                                           Overzicht per regio 

                                                                                  Bedrijfsresultaat 
                                          Omzet                                voor eenmalige posten 
(In miljoenen euro's)     30/06/2006     30/06/2005                    30/06/2006      20/06/2005         
Frankrijk                    76,3           70,9          +7,6%            8,2            8,5         -3,5%
Polen                       168,0          178,2          -5,7%            7,8            10,7       -27,1%
Rest van Europa             377,0          305,4         +23,4%           20,2            13,7       +47,4%
Noord Amerika               100,1           83,1         +20,5%            7,3            5,0        +46,0%
Rest van de wereld          135,7          104,8         +29,5%            6,9            6,2        +11,3%
Totaal                      857,1          742,4         +15,4%           50,4            44,1       +14,3%

          Vooruitzichten 
          Gedurende de tweede helft van 2006 zal de groep de integratie van haar recente
          acquisities afronden. Dit, samen met de joint venture in visvoer met AquaChile, zal een 
          verdere verbetering van de product mix, groei in de hogere marge segmenten en
          synergieen opleveren. De groep zal doorgaan met het genereren van vrije kasstroom en 
          het herinvesteren in winstgevende acquisities. Zoals gebruikelijk blijft enige onzekerheid 
          bestaan aangaande de oogstprijzen in Centraal en Oost Europa. De Europese
          reorganisatie binnen het honden- en kattenvoersegment zal vanaf het tweede halfjaar 
          effect hebben. De reorganisatie van  de inkoopstruktuur van de groep is voltooid en de 
          onderhandelingen over nieuwe contracten  met een aanzienlijke reductie van het aantal 
          toeleveranciers loopt op schema en zal vanaf de komende maanden een bijdrage gaan 
          leveren aan de resultaten.  



De Provimi groep is wereldwijd vertegenwoordigd in alle soorten diervoeding en is 
marktleider op alle markten waarin zij actief is. Het bedrijf heeft bijna 9000 mensen in 
dienst en realiseert een omzet van EUR 1,6 miljard. Provimi beschikt over meer dan 100 
productiecentra in circa 30 landen en exporteert naar ruim 100 landen. Provimi biedt 
technische ondersteuning en fabriceert producten voor alle diersoorten, inclusief
herkauwers,      paarden,       pluimvee,     varkens,     vissen      en    huisdieren.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Miriam ter Braak, PR manager
Tel: + (31) 10 423 96 33, of + (31) 6 511 23 766

---- --