Provimi: 21% stijging netto resultaat
over eerste halfjaar 2006
Parijs/Rotterdam, 12 september 2006
Provimi (genoteerd aan Euronext in Parijs), een van de wereldleiders op het gebied van diervoeding, kondigt vandaag haar geconsolideerde resultaten voor de eerste helft van 2006 aan: · Netto resultaat stijgt met 21,3% · Bedrijfsresultaat voor eenmalige posten neemt toe met 14,3% · Grote volumestijging in honden- en kattenvoer · Sterke groei in opkomende markten · Verdere uitbreiding door acquisities in Noord Amerikaanse premix- en specialiteitactiviteiten voegt jaarlijks EUR 80 miljoen toe aan de omzet Wim Troost, CEO van Provimi: "De voortzetting van de positieve trend met een omzetstijging van 15% in de eerste zes maanden van 2006 is een bevestiging van onze groeistrategie. Het bedrijfsresultaat steeg in lijn met de omzet bij gelijkgebleven marges. De recente acquisities hebben een goede bijdrage geleverd. Tevens zette de verbetering van de produkt mix door." (In miljoenen euro's) 30/06/2006 30/06/2005 Omzet 857,1 742,4 +15,4% Bedrijfsresultaat 50,4 44,1 +14,3% voor eenmalige posten Bedrijfsresultaat 49,6 45,0 +10,2% Netto resultaat na minderheidsbelangen 25,6 21,1 +21,3% Winst per aandeel 0,99 0,81 De omzet steeg met 15,4% naar EUR 857,1 miljoen waarbij de meeste landen een stijging van omzetvolume hebben laten zien. Het netto effect van acquisities en desinvesteringen voegde 30,6 miljoen euro toe, terwijl wisselkoerseffecten EUR 27,4 miljoen bijdroegen aan de omzet. Op vergelijkbare basis groeide de omzet met 7,6% over de periode. Het bedrijfsresultaat voor eenmalige posten steeg met 14,3% naar EUR 50,4 miljoen. Het netto effect van acquisities en investeringen droeg daar voor 3,3 miljoen euro aan bij. De wisselkoersen hadden een positief effect van EUR 1,5 miljoen, terwijl op vergelijkbare basis het bedrijfsresultaat met 3,4% steeg ten opzichte van 2005. De vooruitgang was vooral goed in de premix- en specialiteitenactiviteiten in Noord Amerika, Nederland, het Verenigde Koninkrijk, Brazilië, Zuid Afrika en Vietnam. Dit gold ook voor de compleet voer activiteiten in Bulgarije en Roemenië, de visvoeractiviteiten in Chili en in de Europese honden- en kattenvoer activiteiten. In Frankrijk steeg het totale volume ondanks moeilijke marktomstandigheden. De export naar Latijns Amerika en Azië ontwikkelde zich gunstig, ondersteund door economische groei in deze regio's en een sterkere dollar in vergelijking met vorig jaar. Het bedrijfsresultaat voor eenmalige posten daalde met 3,5%. In Polen werd de eerste helft van 2006 gekenmerkt door ongunstige omstandigheden voor afnemers. Provimi behield het marktaandeel, maar de totale omzet daalde vanwege de indirecte invloed van de vrees voor vogelgriep op de pluimveesector en de beperking in de export van varkensvlees door gesloten grenzen met Rusland en de Oekraïne. De ongunstige marktomstandigheden drukten de operationele marge, wat slechts gedeeltelijk werd gecompenseerd door kostenbesparingen als gevolg van de goede voortgang van de fusie tussen de twee Poolse dochterondernemingen. Het bedrijfsresultaat daalde hierdoor met EUR 2,9 miljoen. In de Rest van Europa, vertoonde het volume een gezonde groei met een aanhoudende sterke groei in huismerk honden- en kattenvoer, vooral in Centraal Europa, Nederland en Italië. Het bedrijfsresultaat steeg met 47% naar EUR 20,2 miljoen, inclusief de bijdrage van de nieuwe acquisities. De resultaten verbeterden aanzienlijk in het honden- en kattenvoersegment, waar nieuwe contracten met supermarkten het volume, de omzet en de resultaten deden stijgen. De belangrijkste Europese honden- en kattenvoeractiviteiten zijn gereorganiseerd gedurende de eerste helft van 2006 met de oprichting van Provimi Pet Food Europe. Dit zal de mogelijkheden van de groep vergroten om internationale retailers in hun verdere expansie te steunen. In de voeractiviteiten presteerde Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Roemenië en Bulgarije goed. In Noord Amerika, droegen volumegroei, een verbetering van de marges en een gunstig lange termijn inkoopcontract bij aan de aanzienlijke stijging van 46% van het bedrijfsresultaat naar EUR 7,3 miljoen. Dit werd ondersteund door de sterkere Amerikaanse dollar. De recente acquisities, Vita, Virtus Nutrition en Nutrius, in Canada en Californië zullen de toonaangevende positie van de groep in de Noord Amerikaanse premix en specialiteiten markt verder versterken. Samen voegen deze drie nieuwe bedrijven ongeveer EUR 80 miljoen toe aan de jaarlijkse omzet met operationele marges die in lijn liggen met de gemiddelde marge van de groep. In de rest van de wereld rapporteerden vrijwel alle landen een uitstekende verbetering. Brazilië, India, Vietnam en Zuid Afrika en de visvoeractiviteiten in Chili vertoonden een bijzonder sterke groei. Het bedrijfsresultaat steeg in het eerste halfjaar van 2006 met 11,3% naar EUR 6,9 miljoen. De netto financieringslasten bleven stabiel. De hogere rentekosten als gevolg van de additionele schuld aangetrokken voor de acquisities in de tweede helft van 2005 werden meer dan gecompenseerd door de verbeteringen van de gemiddelde werkkapitaalniveaus en de voordelen als gevolg van de aangepaste financieringsfaciliteit van de groep in 2005. De effectieve belastingdruk verbeterde naar 28,4% (2005: 28,7%) dankzij hogere resultaten in landen waar een lager belastingtarief geldt, met name in Centraal Europa. Het netto resultaat na minderheidsbelangen steeg naar EUR 25,6 miljoen (2005: EUR 21,1 miljoen), een groei van 21,3%. De netto financiële schuld daalde naar EUR 416,7 miljoen (inclusief put optie verplichtingen van EUR 9,4 miljoen) in vergelijking met EUR 422,3 miljoen op 31 december 2005, door werkkapitaal management en valuta-effecten (EUR 7,6 miljoen), die gedeeltelijk teniet werden gedaan door het netto effect van acquisities en desinvesteringen (EUR 14,1 miljoen). Overzicht per regio Bedrijfsresultaat Omzet voor eenmalige posten (In miljoenen euro's) 30/06/2006 30/06/2005 30/06/2006 20/06/2005 Frankrijk 76,3 70,9 +7,6% 8,2 8,5 -3,5% Polen 168,0 178,2 -5,7% 7,8 10,7 -27,1% Rest van Europa 377,0 305,4 +23,4% 20,2 13,7 +47,4% Noord Amerika 100,1 83,1 +20,5% 7,3 5,0 +46,0% Rest van de wereld 135,7 104,8 +29,5% 6,9 6,2 +11,3% Totaal 857,1 742,4 +15,4% 50,4 44,1 +14,3% Vooruitzichten Gedurende de tweede helft van 2006 zal de groep de integratie van haar recente acquisities afronden. Dit, samen met de joint venture in visvoer met AquaChile, zal een verdere verbetering van de product mix, groei in de hogere marge segmenten en synergieen opleveren. De groep zal doorgaan met het genereren van vrije kasstroom en het herinvesteren in winstgevende acquisities. Zoals gebruikelijk blijft enige onzekerheid bestaan aangaande de oogstprijzen in Centraal en Oost Europa. De Europese reorganisatie binnen het honden- en kattenvoersegment zal vanaf het tweede halfjaar effect hebben. De reorganisatie van de inkoopstruktuur van de groep is voltooid en de onderhandelingen over nieuwe contracten met een aanzienlijke reductie van het aantal toeleveranciers loopt op schema en zal vanaf de komende maanden een bijdrage gaan leveren aan de resultaten. De Provimi groep is wereldwijd vertegenwoordigd in alle soorten diervoeding en is marktleider op alle markten waarin zij actief is. Het bedrijf heeft bijna 9000 mensen in dienst en realiseert een omzet van EUR 1,6 miljard. Provimi beschikt over meer dan 100 productiecentra in circa 30 landen en exporteert naar ruim 100 landen. Provimi biedt technische ondersteuning en fabriceert producten voor alle diersoorten, inclusief herkauwers, paarden, pluimvee, varkens, vissen en huisdieren.Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Miriam ter Braak, PR manager
Tel: + (31) 10 423 96 33, of + (31) 6 511 23 766
---- --