Project Gemeente Westland
Ondernemersvriendelijke gemeente!
Westland, de meest Ondernemersvriendelijke gemeente!
Vaart in de regio!. Onder deze titel organiseren MKB Randstad-West en
Delta Lloyd een bijeenkomst voor ondernemers en overheid in de regio
Haaglanden. Tijdens deze bijeenkomst bepalen ondernemers de agenda
voor 2007. De agenda wordt op informele wijze aangeboden en besproken
met de lokale en regionale overheid. Tevens wordt bekend gemaakt dat
onderzoek in opdracht van de regionale ondernemersorganisatie uitwijst
dat de gemeente Westland de meest MKB-ondernemersvriendelijke gemeente
in de regio Haaglanden is.
In het collegeprogramma van Den Haag staat: Wij willen dat Den Haag in
de komende vier jaar de meest MKB vriendelijke stad van Nederland
wordt. Aanleiding voor MKB Randstad-West een onderzoek te doen naar de
MKB-ondernemersvriendelijkheid van de gemeenten in de regio
Haaglanden! De gemeenten zijn beoordeeld op hun collegeprogramma, het
sociaal-economisch beleid, communicatie en de beschikbaarheid van voor
ondernemers relevante informatie op de website van de gemeente.
Gekeken is naar het gemeentelijk beleid op het gebied van
bedrijventerreinen, administratieve lasten, citymarketing,
bereikbaarheid, veiligheid, ondernemersloket, onderwijs en
arbeidsmarkt, startersbeleid, detailhandel en maatschappelijk
verantwoord ondernemen.
Uit het onderzoek blijkt dat de gemeente Westland de meest
MKB-ondernemersvriendelijke gemeente in de regio Haaglanden is. De
gemeente scoort met name door de toegankelijke website, het
collegeprogramma als businessplan en de communicatie tussen
ondernemers en de gemeente. De communicatie is duidelijk en
transparant. Het bedrijvenloket is goed geregeld. Als een ondernemer s
ochtends belt, kan men s middags al terecht voor een afspraak. Bij
complexere vraagstukken krijgt de ondernemer binnen vijf werkdagen
antwoord. De gemeente durft zich vast te leggen in deadlines. De
gemeente Westland scoort bijna overal voldoende. Verder zijn de
toekomstplannen van het Westland heel ambitieus en vooral voor de
ondernemers ook heel positief. Westland lijkt hier mee de terechte
winnaar!
Het onderzoek geeft aanleiding tot het benoemen van een aantal
verbeterpunten. De websites van gemeenten zijn niet altijd even
toegankelijk. Ook het persoonlijk contact met het bedrijfsleven vraagt
aandacht. Het zelfde geldt voor het ontbreken van een gemeentelijke
startersbeleid.
De omvang van de gemeente lijkt geen verschil uit te maken voor de
MKB-ondernemers vriendelijkheid. Schaalvergroting leidt dus niet per
definitie tot een grotere afstand tot het bedrijfsleven of minder
klantvriendelijkheid.
bron: MKB Den Haag