Inhoud van de pagina:
nederlands
Opinie 24: `Alcoholcursus voor jongeren moet landelijk ingevoerd worden'
Autorijdende jongeren maken zich relatief vaker schuldig aan rijden
onder invloed. Daarom is er een speciale cursus opgezet, waarbij 18
tot 25 jarigen aan den lijve ondervinden hoe alcohol het rijgedrag
beïnvloedt. Het project blijkt een groot succes te zijn.
Verkeerspsycholoog Karel Brookhuis van de Rijksuniversiteit Groningen,
een van de bedenkers, legt uit waarom de cursus zo goed werkt. `Je
leert iets een stuk beter als je gelijk met de gevolgen geconfronteerd
wordt.'
Alcohol is volgens Brookhuis - samen met vermoeidheid - de meest
voorkomende oorzaak van verkeersongelukken. `Er wordt geschat dat
alcohol een rol speelt bij twintig procent van alle ongevallen die in
het weekend plaatsvinden.' Alle overheidscampagnes ten spijt stappen
veel mensen nog steeds regelmatig in hun auto terwijl ze een glaasje
teveel op hebben. `Blaastesten suggereren dat ongeveer vier procent
van de automobilisten wel eens rijdt onder invloed. Bij jongeren
tussen de 18 en 25 jaar ligt dat percentage iets hoger.'
Roekeloos gedrag
Waarom ligt dat percentage hoger? Brookhuis: `Bij jongeren onder de 25
is de prefrontale cortex nog niet volledig ontwikkeld. En dat
hersengedeelte is belangrijk voor onder andere zelfreflectie en het
nemen van weloverwogen beslissingen.' Daarom vertonen jongeren nogal
eens roekeloos gedrag - zoals rijden onder invloed. Een andere oorzaak
is volgens Brookhuis de opkomst van dancefeesten. `Vroeger gingen
jongeren naar het café om de hoek, nu bezoeken ze dancefeesten die
vanwege de harde muziek vaak in afgelegen gebieden plaatsvinden.
Daardoor pakken ze sneller de auto.'
Daarom is tien jaar geleden door de gemeente Emmen, de provincie
Drenthe, de verenigde rijscholen Emmen, de Verslavingszorg Noord
Nederland en de Rijksuniversiteit Groningen een project opgezet, dat
als doel heeft jongeren te confronteren met de invloed van alcohol op
hun rijgedrag. Jongeren tussen de 18 en 25 jaar die rijlessen volgen
mogen gratis drinken tot ze ongeveer een alcoholpromillage van 0,8
hebben, 0,6 promille boven het wettelijk toegestane niveau voor
beginners. Vervolgens moeten ze op het circuit een aantal
vaardigheidstesten uitvoeren. Deze testen zijn ontwikkeld door
Steyvers, De Waard en Brookhuis van het toenmalig Verkeerskundig
Studiecentrum: `Inparkeren, remmen voor een stoplicht, slalommen, dat
soort dingen. Daarna doen ze op de computer een reactiesnelheidstest.'
Iedereen valt door de mand
Brookhuis was in het begin bang dat er jongeren zouden zijn die
ondanks de alcohol zonder moeite door de testjes heen zouden komen:
een uitkomst die wel eens contraproductief zou kunnen werken. `Maar
dat blijkt gelukkig niet voor te komen. Zonder uitzondering vallen ze
door de mand.' Volgens Brookhuis overschatten veel automobilisten
zichzelf en denken ze dat hun rijvaardigheden niet snel aangetast
worden door alcohol. `Via de cursus ondervinden ze dat je van drank
aantoonbaar slechter gaat rijden.' En dat werkt. `Het is een psycholo
gisch fenomeen: je leert iets een stuk beter als je gelijk met de
gevolgen geconfronteerd wordt.' Daarom is er met opzet voor gekozen de
cursus geen belerende en moralistische toon te geven. `We proberen het
leuk te brengen. Daarom is de cursus ook erg populair.'
Het project is inmiddels door Brookhuis geëvalueerd en van de
honderden jongeren die de afgelopen tien jaar de cursus gevolgd hebben
blijkt er welgeteld maar eentje te zijn die betrapt is op rijden onder
invloed. In vergelijking met jongeren uit vergelijkbare gebieden in
Drenthe is dat aantal opzienbarend laag. Gezien het succes van deze
aanpak wil Brookhuis dat deze cursus in heel Nederland aangeboden gaat
worden. `Dat is iets waar we nu voor gaan lobbyen in Den Haag. We
denken dat deze cursus, samen met bijvoorbeeld de BOB-campagne, het
aantal verkeersdoden in Nederland flink kan terugdringen.'
Curriculum Vitae
Prof.dr. Karel Brookhuis (1950) studeerde experimentele psychologie
aan de Rijksuniversiteit Groningen. In 1989 promoveerde hij op
onderzoek naar informatieverwerking in hersengolven. Daarna sloeg hij
de weg van de verkeerspsychologie in en werd gedragsonderzoeker op
verkeers- en vervoersgebied voor het voormalig Verkeerskundig Studie
centrum van de RUG. Na de opheffing van dit instituut werd Brookhuis
universitair hoofddocent bij Psychologie. Sinds 2001 is hij tevens
hoogleraar aan de TU in Delft. /EvL
Informatie
prof.dr. K.A. Brookhuis, tel. (050) 363 67 72, e-mail
k.a.brookhuis@rug.nl
Zie ook: www.vnn.nl U verlaat de RUG site
Rijksuniversiteit Groningen