Geslaagde start Statenjaar
Het zomerreces zit er weer op. Het Statenjaar 2006-2007 ging op
vrijdag 8 september officieel van start. Deze keer in de meest
noordelijke gemeente van de provincie Overijssel; Steenwijkerland. In
Theater de Meenthe werden de statenleden, in veel gevallen vergezeld
van hun partner, welkom geheten door burgemeester Hayo Apotheker.
âDe viering van de start van het Statenjaar is een goede traditie.
Fris beginnen, nieuwe ideeën opdoen, elkaar motiveren in inspireren.â
aldus commissaris van de Koningin en voorzitter van Provinciale Staten
dhr. Jansen in zijn openingswoord. âDeze editie is extra bijzonder
omdat dit de laatste âstartâ is in deze samenstellingen. We gaan op de
verkiezingen aan. Volgend jaar om deze tijd zien de staten er anders
uit. Anders van samenstelling, anders van omvangâ
Het thema van de Start Statenjaar was dit keer âProvincie Overijssel,
verkoop ât maar!â Volgens Statenvoorzitter Jansen moet de provincie
zich als middenbestuur meer dan ooit waarmaken. âOnze functie binnen
het economische, ruimtelijke en sociale domein moet zichtbaarder
wordenâ
Twee sprekers hadden daar, elk in hun eigen toonkleur, verschillende
ideeën over. Volgens Professor Boutellier, directeur van het Verwey
Jonker Instituut was het tijd voor een âbezielde coördinatie in het
sociale domein van de provincieâ Hij schetste een interessant beeld
van de huidige netwerksamenleving en het type bestuur dat daarbij
past. âDe provincie heeft door haar schaalgrootte een goede positie in
allerlei beleidsvelden. De provincie moet van âsturenâ naar het
âcoachenâ van de spelers in het veld. De eigen verantwoordelijkheid
van burgers heeft de ondersteuning van het bestuur nódig!â
Bram Elderman, directing manager bij Apple, onthaalde het publiek op
een verrassende, flitsende lezing over het succes van de iPod en wat
het bestuur daar eventueel van zou kunnen leren. De introductie van
het icoon iPod bracht in 2001 een revolutie teweeg in de muziekwereld.
Voor het bedrijf Apple betekende het nieuwe apparaatje een groei van
900% in korte tijd.
Elderman vergeleek de iPod met het succes van de Senseo, dat ontstond
uit een âhuwelijk tussen Douwe Egberts en Philips. Inmiddels zet 80%
van de huishoudens haar koffie met een Senseo. âHet succes is niet
zozeer de koffiezetter, maar dat het ding doet wat de mensen willen.
Versgezette koffie met zoân schuimlaagje!â Volgens Elderman was dàt
de succesformule die eventueel in de politiek ook bruikbaar zou kunnen
zijn. âGoed luisteren naar wat mensen willen. Hun behoefte ontdekken
en vervolgens hun ergernis oplossen.â Apple combineert dat met het
telkens verbeteren van een bestaand product.
In het fraaie bestuurcentrum Rams Woerthe konden de statenleden
deelnemen aan verschillende workshops zoals âPersoonlijk presenterenâ,
âKleuradviesâ en âMediatrainingâ
Zie hier voor de fotoreportage.
Binnenkort verschijnt er een boekje en een videoregistratie van de
start Statenjaar 2006-2007.