Ingezonden persbericht
Biologisch nieuws september 2006
BIO OMZET DUITSE DETAILHANDEL
De omzet van biologische levensmiddelen in Duitsland is in 2005 met
11% gestegen naar 3,9 miljard euro. Dit blijkt uit onderzoek van de
Universiteit van Kassel. De omzet steeg vooral in de supermarkten.
Dit ging met name ten koste van de traditionele afzetkanalen als
natuurwinkels, reformhuizen en directe verkoop.
De discount supermarkten lieten de grootste groei zien in 2005. Zo
verkocht Aldi 46% meer biologische producten. Andere discounters
realiseerden zelfs tot 64% omzetgroei. De gewone supermarkten lieten
een groei van 23% zien. De omzet van natuurwinkels steeg met 10%,
terwijl de omzet van reformwinkels daalde met 7%. De directe verkoop
door producenten daalde met 4%.
In een recente enquête van het onderzoeksbureau FischerAppelt werd de
supermarkt het meest genoemd als een plek waar biologische producten
worden gekocht. Op de vraag "Waar koopt u bio producten?" (meerdere
antwoorden mogelijk) noemde 62% van de biologische consumenten de
supermarkt, 45% de discount supermarkt en 44% de markt; 32% kocht bij
de boer, 23% bij een reformhuis en 23% bij een biologische supermarkt.
De verwachting voor 2006 is dat in Duitsland een gelijke omzetgroei
als in 2005 zal worden gerealiseerd, en dat het marktaandeel van de
supermarkten zal blijven toenemen. --> http://www.fischerappelt.de/ fischerappelt/fakom_downloads/kurzstudie_biotrend.pdf
HidDe Oenema ----> www.biologisch.nl
Publiciteitscentrum Biologische Voeding
Postbus 656, 6700 AR, Wageningen
Email info@biologisch.nl
Tel. 0317-415.515