De toekomst is begonnen: BMW Hydrogen 7
(9/12/2006)
Als eerste autofabrikant ter wereld presenteert BMW een waterstofauto
die het ontwikkelingsproces voor serieproductie met succes heeft
doorlopen. De BMW Hydrogen 7 met waterstofverbrandingsmotor is het
resultaat van een ontwikkelingsstrategie waarmee het toekomstgerichte
concept van duurzame mobiliteit nu al voor dagelijks gebruik geschikt
is gemaakt.
De BMW Hydrogen 7 ziet er net zo uit als de huidige 7 Serie. Wat
opvalt zijn hoogstens de tankklep en de powerdome op de motorkap,
verder doet alles heel vertrouwd aan. Niets futuristisch wijst erop
dat hier sprake is van een voorbode van een nieuw energietijdperk.
Toch zijn er een paar duidelijke verschillen:
* de twaalfcilindermotor biedt de van BMW bekende dynamiek zonder
emissie van schadelijke uitlaatgassen
* innovatieve technologie voor opslag en flexibel omschakelen van
vloeibare waterstof en benzine maakt een actieradius van meer dan
700 km mogelijk
* bovendien is het een krachtige impuls voor ontwikkeling van een
nieuwe infrastructuur: tanken van waterstof bij conventionele
tankstations wint aan betekenis
De BMW Hydrogen 7 wordt aangedreven door een twaalfcilindermotor met
een vermogen van 191 kW/260 pk en accelereert daarmee in 9,5 seconden
van 0 naar 100 km/h. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 230
km/h. Omdat een dekkend netwerk van waterstoftankstations nog niet is
gerealiseerd, draait de bivalent uitgevoerde motor van de BMW Hydrogen
7 ook op loodvrije benzine. Met deze oplossing demonstreert BMW haar
leidinggevende positie op dit gebied.
Het aardolietijdperk loopt binnen afzienbare tijd immers ten einde. Al
veel eerder zullen automobielen op waterstof rijden. Met CleanEnergy â
geen luchtvervuiling meer â heeft BMW het voortouw genomen. De BMW
Hydrogen 7 is daarvan het rijdende bewijs.
BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster
AutoRai