De Audi Q7 V12 TDI: de krachtigste personenauto met dieselmotor ter wereld
(9/12/2006)
De laatste dertig jaar staat Audi aan de top als het gaat om de
ontwikkeling van dieselmotoren. Het merk uit Ingolstadt presenteert nu
een nieuwe wereldprimeur in de vorm van de eerste twaalfcilinder
dieselmotor voor een personenauto: de Audi Q7 V12 TDI.
Deze auto wordt aangedreven door een motor waarin een schat aan nieuwe
technische ontwikkelingen is verwerkt. Met een forse 500 pk en een
koppel van maar liefst 1.000 Nm zorgt de 6,0 liter motor in de
topklasse-SUV van Audi voor rijeigenschappen als van een sportauto.
De V12 TDI stamt direct af van de motor die Audi gebruikte in de
nieuwe R10 Le Mans-auto en plaatst de rijprestaties van de Audi Q7
regelrecht in die van de categorie supersportautoâs. De Q7 sprint van
0 naar 100 km/h in slechts 5,5 seconden. De topsnelheid is
elektronisch begrensd op 250 km/h. Het maximumkoppel is beschikbaar
vanaf slechts 1.750 t/min. De technisch hoogstaande dieselmotor,
uitgerust met âs werelds eerste common-railsysteem met een werkdruk
van 2.000 bar, ontwikkeld door Bosch, geeft de zeer sterke SUV van
Audi onder alle omstandigheden superieure reserves. De imposant stille
werking van de nieuwe motor is vooral te danken aan het ultramoderne
piëzo-injectiesysteem. De V12 TDI brengt zijn vermogen met behulp van
het quattro-systeem over naar de vier aangedreven wielen via een
nieuwe tiptronic zestrapstransmissie.
Hoewel de V12 TDI bij de familie van Audi-motoren met V-opstelling
hoort, wordt in dit geval een blokhoek van 60º toegepast, wat perfect
is voor dit type motor. Behalve het lichte en zeer sterke motorblok,
is ook de nieuwe kettingaandrijving voor de appendages een
hoogstandje. Ook de beide nieuw ontwikkelde injectiepompen van het
common-railsysteem worden hierdoor aangedreven.
Een sterk staaltje technologie is dat in het common-railsysteem met
twaalf piëzo-verstuivers een druk van 2.000 bar in stand wordt
gehouden. Zowel de prestaties als de efficiëntie worden door deze
zeer hoge druk bevorderd, terwijl de souplesse van de motor
voortreffelijk blijft.
De met twee turbocompressoren uitgeruste V12 TDI voldoet aan de
Euro5-emissienorm die in 2010 van kracht wordt. Het brandstofverbruik
blijft beperkt tot 11,9 liter per 100 km.
Met de technisch hoogstaande twaalfcilinder motor met TDI-techniek
hebben de technici van Audi de grenzen in de autowereld verder
verlegd.
BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster
AutoRai