AutoRai

De Audi Q7 V12 TDI: de krachtigste personenauto met dieselmotor ter wereld

(9/12/2006)
De laatste dertig jaar staat Audi aan de top als het gaat om de ontwikkeling van dieselmotoren. Het merk uit Ingolstadt presenteert nu een nieuwe wereldprimeur in de vorm van de eerste twaalfcilinder dieselmotor voor een personenauto: de Audi Q7 V12 TDI. Deze auto wordt aangedreven door een motor waarin een schat aan nieuwe technische ontwikkelingen is verwerkt. Met een forse 500 pk en een koppel van maar liefst 1.000 Nm zorgt de 6,0 liter motor in de topklasse-SUV van Audi voor rijeigenschappen als van een sportauto.

De V12 TDI stamt direct af van de motor die Audi gebruikte in de nieuwe R10 Le Mans-auto en plaatst de rijprestaties van de Audi Q7 regelrecht in die van de categorie supersportautoâs. De Q7 sprint van 0 naar 100 km/h in slechts 5,5 seconden. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h. Het maximumkoppel is beschikbaar vanaf slechts 1.750 t/min. De technisch hoogstaande dieselmotor, uitgerust met âs werelds eerste common-railsysteem met een werkdruk van 2.000 bar, ontwikkeld door Bosch, geeft de zeer sterke SUV van Audi onder alle omstandigheden superieure reserves. De imposant stille werking van de nieuwe motor is vooral te danken aan het ultramoderne piëzo-injectiesysteem. De V12 TDI brengt zijn vermogen met behulp van het quattro-systeem over naar de vier aangedreven wielen via een nieuwe tiptronic zestrapstransmissie.

Hoewel de V12 TDI bij de familie van Audi-motoren met V-opstelling hoort, wordt in dit geval een blokhoek van 60º toegepast, wat perfect is voor dit type motor. Behalve het lichte en zeer sterke motorblok, is ook de nieuwe kettingaandrijving voor de appendages een hoogstandje. Ook de beide nieuw ontwikkelde injectiepompen van het common-railsysteem worden hierdoor aangedreven.

Een sterk staaltje technologie is dat in het common-railsysteem met twaalf piëzo-verstuivers een druk van 2.000 bar in stand wordt gehouden. Zowel de prestaties als de efficiëntie worden door deze zeer hoge druk bevorderd, terwijl de souplesse van de motor voortreffelijk blijft.

De met twee turbocompressoren uitgeruste V12 TDI voldoet aan de Euro5-emissienorm die in 2010 van kracht wordt. Het brandstofverbruik blijft beperkt tot 11,9 liter per 100 km.

Met de technisch hoogstaande twaalfcilinder motor met TDI-techniek hebben de technici van Audi de grenzen in de autowereld verder verlegd.

BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster