FNV

FNV kiest partij!

Tot de verkiezingen voert de FNV een campagne gericht op de politiek. Belangrijkste onderwerpen zijn voldoende banen en op peil houden van de zorg.

FNV kiest partij! Met deze slogan voert de FNV tot 22 november een campagne in het kader van de komende Tweede Kamerverkiezingen.

Nederlands grootste vakcentrale wil zo de politieke partijen beïnvloeden. Bovendien wil zij de kiezers informeren over belangrijke sociaaleconomische issues die een rol kunnen spelen bij de afweging die elke kiezer moet maken.

"Er staat veel op het spel", aldus FNV-voorzitter Agnes Jongerius bij de start.

Online onderzoek

De FNV geeft geen stemadvies, maar weet als geen ander wat er leeft. Via online onderzoek peilt zij continue de mening van 1,2 miljoen leden.

"Zo hebben wij als FNV de kinderopvang ook de agenda gezet en zie het resultaat", zegt Jongerius. "Het ontbreekt in vrijwel geen enkel partijprogramma."

Uit die peilingen blijkt overigens dat de meerderheid van FNV-leden kiest voor werkgelegenheid en zorg. "Dat zijn dus de thema's waar het debat volgens hen nu om moet gaan", aldus Jongerius. "De AOW is voor onze leden geen issue. Of zoals een kwart van hen zegt: `AOW, hoezo een probleem?'".

Eerlijk delen, meedoen, werk, scholing en zorg zijn de centrale onderwerpen van waaruit de FNV campagne voert.

"Op deze punten moeten er politiek echt andere keuzes worden gemaakt", vindt Jongerius. "Zo zet de scheefgroei in de inkomensverdeling zich maar door. Inkomensafhankelijke regelingen worden onvoldoende benut, terwijl aan de andere kant grootverdieners hun slag slaan".

"Goed onderwijs is de basis voor een goed opgeleide beroepsbevolking. Meer mensen aan het werk betekent meer investeren in scholing" ,aldus Jongerius.

"Iedereen moet de kans krijgen om tijdens de loopbaan voldoende opleiding te volgen om zich binnen een functie verder te ontwikkelen of om de eigen positie op de arbeidsmarkt te versterken."

Feestbegroting

De internetsite www.fnvkiestpartij.nl is het centrale punt in de campagne: iedereen kan zijn eigen 'feestbegroting' maken.

Een kieswijzer geeft inzage geeft in de stellingname van de politieke partijen op sociaaleconomische vraagstukken. En mensen kunnen in debat met de politiek over een aantal prikkelende stellingen. De VVD bijt de spits af.

In het kader van campagne toert FNV Jong deze week in samenwerking met SLAM!FM en de Taskforce Jeugdwerkloosheid rond met Nationale Stage- en Leerbanenbus. Zo willen de FNV-jongeren aandacht voor het ernstige tekort aan stageplekken.

Een andere campagne activiteit van de FNV richt zich op het afschaffen van de no-claim in de zorg. Samen met alle oudere bonden en het CNV is hier een actie in voorbereiding. Radiospotjes (radio 538, Sky Radio en ORN radio) en advertenties in de landelijke dagbladen ondersteunen de campagne.

12 september 2006