FNV kiest partij!
Tot de verkiezingen voert de FNV een campagne gericht op de politiek.
Belangrijkste onderwerpen zijn voldoende banen en op peil houden van
de zorg.
FNV kiest partij! Met deze slogan voert de FNV tot 22 november een
campagne in het kader van de komende Tweede Kamerverkiezingen.
Nederlands grootste vakcentrale wil zo de politieke partijen
beïnvloeden. Bovendien wil zij de kiezers informeren over belangrijke
sociaaleconomische issues die een rol kunnen spelen bij de afweging
die elke kiezer moet maken.
"Er staat veel op het spel", aldus FNV-voorzitter Agnes Jongerius bij
de start.
Online onderzoek
De FNV geeft geen stemadvies, maar weet als geen ander wat er leeft.
Via online onderzoek peilt zij continue de mening van 1,2 miljoen
leden.
"Zo hebben wij als FNV de kinderopvang ook de agenda gezet en zie het
resultaat", zegt Jongerius. "Het ontbreekt in vrijwel geen enkel
partijprogramma."
Uit die peilingen blijkt overigens dat de meerderheid van FNV-leden
kiest voor werkgelegenheid en zorg. "Dat zijn dus de thema's waar het
debat volgens hen nu om moet gaan", aldus Jongerius. "De AOW is voor
onze leden geen issue. Of zoals een kwart van hen zegt: `AOW, hoezo
een probleem?'".
Eerlijk delen, meedoen, werk, scholing en zorg zijn de centrale
onderwerpen van waaruit de FNV campagne voert.
"Op deze punten moeten er politiek echt andere keuzes worden gemaakt",
vindt Jongerius. "Zo zet de scheefgroei in de inkomensverdeling zich
maar door. Inkomensafhankelijke regelingen worden onvoldoende benut,
terwijl aan de andere kant grootverdieners hun slag slaan".
"Goed onderwijs is de basis voor een goed opgeleide beroepsbevolking.
Meer mensen aan het werk betekent meer investeren in scholing" ,aldus
Jongerius.
"Iedereen moet de kans krijgen om tijdens de loopbaan voldoende
opleiding te volgen om zich binnen een functie verder te ontwikkelen
of om de eigen positie op de arbeidsmarkt te versterken."
Feestbegroting
De internetsite www.fnvkiestpartij.nl is het centrale punt in de
campagne: iedereen kan zijn eigen 'feestbegroting' maken.
Een kieswijzer geeft inzage geeft in de stellingname van de politieke
partijen op sociaaleconomische vraagstukken. En mensen kunnen in debat
met de politiek over een aantal prikkelende stellingen. De VVD bijt de
spits af.
In het kader van campagne toert FNV Jong deze week in samenwerking met
SLAM!FM en de Taskforce Jeugdwerkloosheid rond met Nationale Stage- en
Leerbanenbus. Zo willen de FNV-jongeren aandacht voor het ernstige
tekort aan stageplekken.
Een andere campagne activiteit van de FNV richt zich op het afschaffen
van de no-claim in de zorg. Samen met alle oudere bonden en het CNV is
hier een actie in voorbereiding. Radiospotjes (radio 538, Sky Radio en
ORN radio) en advertenties in de landelijke dagbladen ondersteunen de
campagne.
12 september 2006
FNV