Deeloplossing N348, westelijke rondweg om Eefde
Afbeelding van wethouder Jan Kottelenberg
Wethouder Kottelenberg: "Met deze rondweg zijn we een stap dichter bij
een totaaloplossing voor een betere N348"
De gemeenteraad van Lochem mag zich in september uitspreken over de
westelijke rondweg om Eefde. Het zogeheten voorkeursalternatief heeft
inmiddels de instemming van Gedeputeerde Staten van de provincie
Gelderland en de burgemeester en wethouders van Lochem en Zutphen.
Het voorkeursalternatief is tevens het Meest Milieu Vriendelijke
Alternatief (MMA) uit het concept milieueffectrapport (MER).
Er is al veel gesproken over een rondweg om Eefde. Wat is het plan wat
nu voorgesteld wordt?
`Het voorstel houdt in dat er een nieuwe weg wordt aangelegd vanaf een
nieuwe rotonde bij de Van de Capellenlaan in Zutphen om de Polbeek
heen, onder de Eefdese brug en de spoorlijn door naar de
Oostzeestraat. Na een nieuwe brug over het Twentekanaal sluit de weg,
in de nabijheid van caravancentrum Berkenbosch, aan op de bestaande
N348. Hiermee wordt Eefde optimaal ontlast van alle verkeersdrukte van
het doorgaande verkeer dwars door het dorp en tevens ontstaat er een
betere ontsluiting van industrieterrein de Mars in Zutphen'.
Afbeelding van voorgesteld plan
Praat u hier over een volledig plan en lossen we hier alle problemen
mee op?
'Nee, we realiseren ons terdege dat het kiezen voor een westelijke
rondweg om Eefde slechts een deeloplossing is voor de problemen op de
hele N348 en dat een volgende stap zeker zo belangrijk en noodzakelijk
is. Ik ben wel blij dat deze nieuwe weg de leefbaarheid in het dorp
Eefde op een zo kort mogelijke termijn verbetert. Dat mag ook wel na
30 jaar studie. Het wachten met de aanleg van dit deel weg tot er een
totaaloplossing voor de hele N348 is zou te lang duren. Dit mogen we
de Eefdenaren niet aandoen'.
Wat moeten we ons voorstellen met een volgende stap in dit proces?
`Om te komen tot een totaaloplossing voor het verkeer op de N348 doet
het college de gemeenteraad het voorstel een werkgroep te vormen
waarin de gemeente Zutphen, Lochem, Brummen, Voorst, Rheden, de regio
Stedendriehoek en de provincie Gelderland zijn vertegenwoordigd. Met
de werkgroep gaan we kritisch bekijken hoe we de verkeersproblematiek
regionaal, vanaf Dieren tot de A1 in Deventer, kunnen gaan oplossen'.
Is er sprake van een derde IJsselbrug?
`Ja, het lijkt noodzakelijk dat voor een totaaloplossing een derde
IJsselbrug moet worden aangelegd. Waar deze komt moet uit de studie
van de werkgroep naar voren komen. Hierover komt eind volgend jaar
meer duidelijkheid'.
Hoe is het plan tot stand gekomen?
`We hebben de mogelijkheid gekregen om een evenwichtig besluit te
nemen door het kritisch meedenken van de klankbordgroep en omwonenden.
Ook de inspraak van actiegroepen heeft een grote bijdrage geleverd.
Dit meepraten wordt niet alleen door de gemeente Lochem gewaardeerd,
maar ook door de provincie Gelderland'. Kottelenberg vervolgt: `Dit
blijkt onder andere uit de toezegging van de provincie om 10 miljoen
euro beschikbaar te stellen voor maatregelen op het stuk tussen Eefde
Noord en Deventer.
Wat houden die maatregelen in?
`Het gaat hierbij om aanpassingen voor een betere doorstroming van het
verkeer van en naar de A1, maar ook voor een betere toegankelijkheid
van de N348 voor het plaatselijke verkeer tussen Eefde Noord en
Deventer. Door middel van het inzetten van verkeerslichten,
passeerstroken en andere snelheidsremmende maatregelen moet de N348
voor het lokale verkeer veiliger en goed bereikbaar worden'.
Wanneer verwacht u dat de westelijke rondweg om Eefde is gerealiseerd?
`Op 12 september wordt het voorstel in de commissie VROEM besproken.
Daarna spreekt de gemeenteraad van Lochem zich op 25 september uit
over de deeloplossing. Als de gemeenteraden van Lochem en Zutphen
instemmen met het voorstel dan ligt dit gedeelte weg er eind 2010'.
Meer informatie over de N348
Gemeente Gorssel