Technische Universiteit Delft
Re-entry
31 augustus 2006 door M&C
Promotie van ir. S. Juliana: "Re-entry Flight Envelope Clearance.
Systematic Approaches"
12 september 2006 | 15:00 uur
plaats: Aula TU Delft
Ir. S. Juliana | ingenieur luchtvaart en ruimtevaart
promotor | Prof.dr.ir. J.A. Mulder (LR)
toeg.prom | Dr. Q.P. Chu (UHD-LR)
Re-entry Flight Envelope Clearance. Systematic Approaches
De terugkeer naar de aarde is een van de meest uitdagende onderdelen
van een ruimtevaartmissie. Voordat de vlucht daadwerkelijk
plaatsvindt, moet het voertuig gecertificeerd worden. Het evaluatie-
en certificatieproces, ook wel `re-entry flight clearance' genaamd,
moet vroeg in het ontwerpproces plaatsvinden. Het model van het
vaartuig moet zo realistisch mogelijk gemaakt worden voor het
evaluatieproces. Voor complexe re-entry vluchten is het echter
onmogelijk om perfecte modellen te maken. Daardoor is het noodzakelijk
om de modellen te evalueren aan de hand van de afwijkingen, die ook
wel model onzekerheden genoemd worden.
Het doel van dit onderzoek is het identificeren en evalueren van
veelbelovende wiskundige technieken voor re-entry flight clearance.
Voor de evaluatie van deze technieken zijn twee modellen van
ruimtevaarttuigen inclusief regelsystemen gemaakt en gebruikt als
voorbeelden. Deze modellen zijn gebaseerd op de DART (Delft Aerospace
Re-entry Test Demonstrator) en SPHYNX (Subscale Precursor Hypersonic
X) re-entry vaartuig modellen. Om de mogelijkheden van de wiskundige
evaluatietechnieken te vergelijken, werden DART en SPHYNX als lineair
en als niet-lineair systeem gemodelleerd.
De twee methoden die onderzocht en uitgewerkt zijn in dit onderzoek
zijn `? analysis' voor het lineaire model en `interval analysis' voor
de lineaire en de niet-lineaire modellen. Als criterium voor de
goedkeuring is de stabiliteit van het systeem met model onzekerheden
gekozen. De stabiliteit van het systeem is geëvalueerd met behulp van
twee wiskundige criteria: eigenwaarden en de Theorie van Lyapunov.
De geschiktheid van deze twee wiskundige technieken voor de re-entry
flight model clearance is geëvalueerd op basis van de resultaten van
de analyses. Deze resultaten zijn ook getoetst aan de hand van
niet-lineaire simulaties.
Hieruit is geconcludeerd dat het niet-lineaire interval analysis de
beste methode is die bij dit onderzoek getest is, omdat het kan omgaan
met niet-lineariteiten en onzekerheden in het model van het re-entry
vaartuig en de resultaten overeenkomen met de niet-lineaire
simulaties.
Meer informatie?
Voor inzage in proefschriften van de promovendi kunt kijken in de TU
Delft Repository op: repository.tudelft.nl. TU Delft Repository is de
digitale vindplaats van openbare publicaties van de TU Delft.
Proefschriften zullen binnen een paar weken na de desbetreffende
promotie in de Repository te vinden zijn.