Digitale Gemeente Houten

Stappen voorwaart in project A12 Salto

maandag 11 september 2006 - Bron: BRU

De stuurgroep A12 SALTO kan zich vinden in de MER-richtlijnen voor het realiseren van een verbindingsweg Houten-A12 en samenhangende maatregelen in het buitengebied van Bunnik. Dit geheel moet uiterlijk in 2010 worden uitgevoerd. Op 8 september heeft de stuurgroep ook opdracht gegeven voor de werkzaamheden die moeten leiden tot het mobiliteitsbeeld per 2020 in het Kromme Rijngebied. Voor dat eindbeeld worden nu eerst verschillende scenarios opgesteld die voor 1 januari 2007 klaar moeten zijn. Die zijn nodig om in 2007 weloverwogen keuzes te kunnen maken voor de verdere uitwerking.


1e fase; verbinding Rondweg Houten/A12 (tot 2010) en maatregelen buitengebied Bunnik

In maart en april van dit jaar was de inspraak op de startnotitie MER A12 SALTO 2010; hierop zijn ruim dertig reacties binnengekomen. De Commissie voor de milieueffectrapportage heeft de startnotitie ook beoordeeld en de gemeenten Bunnik en Houten advies gegeven over de vast te stellen richtlijnen voor de MER-rapportage vast te stellen.

De stuurgroep A12 Salto heeft op 8 september de MER-richtlijnen besproken en kan zich daarin vinden. De richtlijnen worden in november door de gemeenteraden van Bunnik en Houten vastgesteld. In de aanloop daar naartoe worden eind september/begin oktober informatiebijeenkomsten georganiseerd voor bewoners/bedrijven en de gemeenteraden van Bunnik en Houten.

Als bevoegd gezag bepalen de gemeenten Bunnik en Houten wat in het MER wordt onderzocht.
Drie tracés zullen in het kader van het MER breed worden bezien: a. het Rijsbruggerweg tracé
b. het zgn. bewonersalternatief (komt uit de inspraak) c. het Mereveldseweg tracé

In het MER-traject wordt bepaald welke tracés kansrijk zijn voor verdere uitwerking. De gemeenteraden toetsen, nadat de studie is verricht, het op te stellen MER aan de vastgestelde richtlijnen. In samenhang met het vast te stellen tracé, zullen de aanvullende maatregelen in het buitengebied van Bunnik worden bepaald, zodat deze eveneens tijdig ten uitvoer komen.

De uiteindelijke keuzen voor de verbindingweg tussen de rondweg Houten en de A12 en het aanvullende pakket maatregelen moeten vanwege de aard van de verkeersproblemen en om aanspraak te kunnen maken op de beschikbare rijksgelden (BOR-gelden) uiterlijk in 2010 zijn uitgevoerd.


2e fase; verkeerssituatie Kromme Rijn gebied (2010-2020)

De stuurgroep A12 Salto heeft 8 september ook besloten dat gelijktijdig met het MER wordt gestart met het onderzoek naar de aanvullende maatregelen in het Kromme Rijngebied die moeten worden getroffen in de periode 2010-2020.

Een verbeterde ontsluiting van Houten op het rijkswegennet valt niet los te zien van die verkeersproblematiek. In 2007 kiezen de samenwerkende partijen aan de hand van scenarios een eindbeeld dat vervolgens verder uitgewerkt gaat worden. In dat kader wordt o.a. gekeken naar de verbindingen Zeist-Bunnik en Wijk bij Duurstede-Bunnik, de bestaande aansluiting N229/A12, de verkeersleefbaarheid in het Kromme Rijngebied, inclusief kern Bunnik en het openbaar vervoer en de fiets. Ook wordt een mogelijke verlegging van de N229 onderzocht, in relatie tot de structuurvisie op de kern Odijk die de gemeente Bunnik gaat opstellen.

Copyright © Stichting Digitale Gemeente Houten 1996 - 2006 Deze website is een particulier initiatief en wordt derhalve NIET beheerd door de overheid (gemeente Houten).