Stappen voorwaart in project A12 Salto
maandag 11 september 2006 - Bron: BRU
De stuurgroep A12 SALTO kan zich vinden in de MER-richtlijnen voor het
realiseren van een verbindingsweg Houten-A12 en samenhangende
maatregelen in het buitengebied van Bunnik. Dit geheel moet uiterlijk
in 2010 worden uitgevoerd. Op 8 september heeft de stuurgroep ook
opdracht gegeven voor de werkzaamheden die moeten leiden tot het
mobiliteitsbeeld per 2020 in het Kromme Rijngebied. Voor dat eindbeeld
worden nu eerst verschillende scenarios opgesteld die voor 1 januari
2007 klaar moeten zijn. Die zijn nodig om in 2007 weloverwogen keuzes
te kunnen maken voor de verdere uitwerking.
1e fase; verbinding Rondweg Houten/A12 (tot 2010) en maatregelen
buitengebied Bunnik
In maart en april van dit jaar was de inspraak op de startnotitie MER
A12 SALTO 2010; hierop zijn ruim dertig reacties binnengekomen. De
Commissie voor de milieueffectrapportage heeft de startnotitie ook
beoordeeld en de gemeenten Bunnik en Houten advies gegeven over de
vast te stellen richtlijnen voor de MER-rapportage vast te stellen.
De stuurgroep A12 Salto heeft op 8 september de MER-richtlijnen
besproken en kan zich daarin vinden. De richtlijnen worden in november
door de gemeenteraden van Bunnik en Houten vastgesteld. In de aanloop
daar naartoe worden eind september/begin oktober
informatiebijeenkomsten georganiseerd voor bewoners/bedrijven en de
gemeenteraden van Bunnik en Houten.
Als bevoegd gezag bepalen de gemeenten Bunnik en Houten wat in het MER
wordt onderzocht.
Drie tracés zullen in het kader van het MER breed worden bezien:
a. het Rijsbruggerweg tracé
b. het zgn. bewonersalternatief (komt uit de inspraak)
c. het Mereveldseweg tracé
In het MER-traject wordt bepaald welke tracés kansrijk zijn voor
verdere uitwerking. De gemeenteraden toetsen, nadat de studie is
verricht, het op te stellen MER aan de vastgestelde richtlijnen. In
samenhang met het vast te stellen tracé, zullen de aanvullende
maatregelen in het buitengebied van Bunnik worden bepaald, zodat deze
eveneens tijdig ten uitvoer komen.
De uiteindelijke keuzen voor de verbindingweg tussen de rondweg Houten
en de A12 en het aanvullende pakket maatregelen moeten vanwege de aard
van de verkeersproblemen en om aanspraak te kunnen maken op de
beschikbare rijksgelden (BOR-gelden) uiterlijk in 2010 zijn
uitgevoerd.
2e fase; verkeerssituatie Kromme Rijn gebied (2010-2020)
De stuurgroep A12 Salto heeft 8 september ook besloten dat
gelijktijdig met het MER wordt gestart met het onderzoek naar de
aanvullende maatregelen in het Kromme Rijngebied die moeten worden
getroffen in de periode 2010-2020.
Een verbeterde ontsluiting van Houten op het rijkswegennet valt niet
los te zien van die verkeersproblematiek. In 2007 kiezen de
samenwerkende partijen aan de hand van scenarios een eindbeeld dat
vervolgens verder uitgewerkt gaat worden. In dat kader wordt o.a.
gekeken naar de verbindingen Zeist-Bunnik en Wijk bij
Duurstede-Bunnik, de bestaande aansluiting N229/A12, de
verkeersleefbaarheid in het Kromme Rijngebied, inclusief kern Bunnik
en het openbaar vervoer en de fiets. Ook wordt een mogelijke
verlegging van de N229 onderzocht, in relatie tot de structuurvisie op
de kern Odijk die de gemeente Bunnik gaat opstellen.
Copyright © Stichting Digitale Gemeente Houten 1996 - 2006
Deze website is een particulier initiatief en wordt derhalve NIET
beheerd door de overheid (gemeente Houten).
Digitale Gemeente Houten