vvd
11-9-2006
Hofstra: Ondertunneling A6-A9 is trekken aan een dood paard
VVD-woordvoerder Pieter Hofstra komt met een natuurvriendelijk
alternatief om doorstroming tussen Almere en Amsterdam te bevorderen.
De doortrekking van de A6 staat al vele jaren op de politieke agenda.
Vanwege het nabij gelegen natuurgebied Naardermeer worden aan deze
doortrekking terecht hoge inpassingseisen gesteld. De VVD vindt dit
plan niet langer realistisch gezien de vele bezwaren die hierbij naar
voren zijn gekomen. Het alternatief is een IJmeer-verbinding tussen
Almere en Amsterdam gecombineerd met een aanpassing van de A1/A6 en
A10.
Hofstra-variant: Realisering van een nieuwe vervoersas via het IJmeer,
zowel voor hoogwaardig openbaar vervoer als voor regionaal
autoverkeer. Deze nieuwe OV-lijn ziet de VVD als fase 1 van het
zogenoemde "rondje Randstad", dat nodig zal zijn om de Randstad in de
toekomst goed bereikbaar te laten zijn. Voor de auto gaat het op deze
as niet om een autosnelweg maar om regionale verbinding met wel een
grote capaciteit (2x3 rijstroken). Hierdoor kan veel verkeer tussen
Almere en Amsterdam worden verschoven van de A6/A1/A9 en A10 naar de
IJmeer-verbinding.
Een dergelijke IJmeer-verbinding doet recht aan de gebiedsontwikkeling
tussen Amsterdam en Almere, waarbij het gebied zowel in functie als in
vorm sterk wijzigt. De verbinding zal ook in zijn vorm een bijzonder
karakter moeten krijgen, bijvoorbeeld als een Nederlandse Golden Gate
Bridge.
De VVD-variant is doelmatig want het biedt maximale capaciteit voor
auto en OV tegen de laagste kosten in vergelijk met de andere
varianten. Tevens kiest de VVD hiermee voor het behoud van natuur,
milieu en landschap van het Naardermeer en omgeving.
Hofstra is van mening dat politieke besluitvorming over dit
megaproject in 2007 mogelijk is.
maandag 11 september 2006
Voor nadere informatie: p.hofstra@tweedekamer.nl of 070-318.28.86
VVD