Ingezonden persbericht
AUTOPREMIES DALEN GEMIDDELD 106 EURO
RUIM 90% VAN DE AUTOBEZITTERS GOEDKOPER UIT DAN IN 2005
Van alle autobezitters kan ruim 90 procent besparen op de
autoverzekering. Ook die consumenten die vorig jaar al een goedkope
autoverzekering hebben aangevraagd; zij kunnen dit jaar gemiddeld 106
euro (18%) besparen. Dat blijkt uit onderzoek van de onafhankelijke
vergelijkingssite Verzekeringssite. Autobezitters die hun premie vorig
jaar niet vergeleken kunnen tot zelfs honderden euro's voordeliger uit
zijn. Gezamenlijk kunnen verzekerden zeker enkele honderden miljoenen
euro's per jaar besparen.
Verzekeringssite heeft in het onderzoek de premies van 258 aanvragen
voor goedkope autoverzekeringen van augustus vorig jaar op een rij
gezet. Vervolgens zijn de uitkomsten daarvan vergeleken met de
goedkoopste premies van dit jaar. Uit het onderzoek komen opvallende
resultaten naar voren:
- Het verschil tussen de vorig jaar gekozen premies en de goedkoopste
premies van dit jaar is 18 procent.
- Nagenoeg alle premies in het onderzoek blijken gedaald te zijn.
Slechts 8% van de verzekerden gaat er niet op vooruit.
- De hoogst gevonden besparing komt neer op 57 procent of wel 256 euro.
Prijzenoorlog
Reden voor de fors gedaalde premies is volgens Verzekeringssite vooral
de toegenomen concurrentie onder autoverzekeraars. Dat heeft in het
afgelopen half jaar zelfs tot een ware prijzenoorlog geleid. Een
verklaring is te vinden in de sterk verbeterde winstresultaten van de
schadeverzekeraars. Dat heeft hen ertoe verleid de premies naar beneden
bij te stellen om zodoende het marktaandeel te vergroten.
Opkomst internetverzekeraars
Daarnaast is het duidelijk dat de opkomst van de internetverzekeraar
consumenten voordeel heeft gebracht. Bijvoorbeeld Ineas en
Verzekeruzelf, die uitsluitend via internet werken en zodoende minder
kosten maken, bieden flink scherpere premies aan.
Verdere individualisering van premies
Ten slotte draagt de steeds verdergaande individualisering van de
verzekeringspremies bij aan gunstige tarieven voor consumenten.
Verzekeraars kunnen steeds eenvoudiger per doelgroep berekeningen maken
en de risico's steeds beter inschatten Op basis van zeer specifieke
risicoprofielen worden de premies aangepast. Zo werken sommige
verzekeraars nu met premies op basis van straat in plaats van regio en
kan soms zelfs de kleur van de auto de hoogte van de premie bepalen.
Vergelijken levert voordeel op
Consumenten kunnen er binnen een paar minuten achterkomen hoeveel ze
kunnen besparen op hun autoverzekering door op Verzekeringssite een
vergelijking autoverzekeringen
http://www.verzekeringssite.nl/autoverzekering te maken.
Verzekeringssite is de enige vergelijkingssite die internetverzekeraars
als Ineas en Verzekeruzelf standaard in de vergelijking meeneemt.
Ingezonden persbericht