Jeep Compass: voor (on)gebaande paden
(9/11/2006)
Jeep introduceert de Compass. En daarmee verlaat Jeep de voor het merk
gebaande paden. Immers: de Compass is de eerste compacte Jeep en hij
heeft bovendien een onafhankelijke wielophanging. Dat maakt hem zeer
geschikt voor avontuurlijke én comfortabele trips op verharde wegen.
Maar de Compass is wél een Jeep. Hij heeft dus actieve
vierwielaandrijving mét spermogelijkheid. Zo is hij ook op ongebaande
paden de nieuwe maatstaf.
Met de komst van de Compass is het nu ook in de klasse van de compacte
SUVâs mogelijk om een echte Jeep te rijden. In tegenstelling tot
andere modellen in dit segment heeft de Compass standaard
vierwielaandrijving. Dit combineert hij met onafhankelijke
wielophanging â een primeur voor het merk. Hoewel de Compass dankzij
de vierwielaandrijving (met spermogelijkheid) in het terrein zeer goed
presteert, ligt de nadruk vooral op een veilig en comfortabel
rijgedrag op verharde wegen. De Compass verkent dus letterlijk nieuw
terrein en daardoor komt het merk Jeep binnen het bereik van een
nieuwe klantenkring.
Urban look, klassieke elementen
De Compass onderscheidt zich ook optisch van de andere Jeep-modellen.
Zijn uiterlijk sluit naadloos aan bij zijn karakter. Zo combineert hij
klassieke designkenmerken als de ronde koplampen en de zevensleufs
grille met een moderne âurban lookâ. Vooral de schuin geplaatste
voorruit, de relatief laag geplaatste (voetgangervriendelijke) bumpers
en de vorm van de wielkasten springen daarbij direct in het oog.
Flexibel, veelzijdig
Elke Jeep is flexibel en veelzijdig. En dat geldt ook voor de Compass.
Dat begint met veel interieur- en bagageruimte. De bestuurder heeft
een perfect overzicht dankzij de hoge zitpositie en de passagiers
achterin kunnen zich verheugen op bijna een meter beenruimte. Met de
asymmetrisch (40/60) gedeelde achterbank in normale positie bedraagt
de bagageruimte al een riante 436 liter. Door de bank in zijn geheel
neer te klappen kan dat worden vergroot tot maar liefst 1.277 liter.
De flexibiliteit en veelzijdigheid van de Compass komt echter ook tot
uiting in details. De verlichting van de bagageruimte bijvoorbeeld, is
oplaadbaar en uitneembaar en kan zodoende als zaklamp dienen. De
armsteun tussen de voorstoel kan naar voren verschoven worden, zodat
ook kleinere bestuurders (m/v) er optimaal gebruik van kunnen maken.
Overigens is deze armsteun ook voorzien van een houder voor een
mobiele telefoon of een MP3-speler.
Avontuurtjeâ¦
Om het vervoer van lange voorwerpen te vergemakkelijken, is de leuning
van de passagiersstoel naar voren te klappen. In deze positie kan de
stoel ook als (schrijf)tafel worden gebruikt. Voor wie een (off-road)
avontuurtje met de Compass heeft beleefd, is het goed te weten dat de
kleurvaste bekledingsstoffen vlek- en geurafstotend zijn. De laadvloer
is bekleed met een uitneem- en wasbaar tapijt. Als optie is een
audiosysteem van Boston Acoustics beschikbaar. De bijbehorende
speakermodule in de achterklep kan (als de klep open staat) naar
buiten worden bewogen. Zo kan de Compass ook als stereo-installatie op
locatie dienen.
Grip op de zaak
De Compass heeft een bodemvrijheid van 20 centimeter en is standaard
voorzien van Freedom Drive 1, een actief vierwielaandrijvingsysteem
met een spermogelijkheid. Onder zware omstandigheden wordt dan tot 60%
van de trekkracht naar de achterwielen gestuurd waardoor de Compass
grip op de zaak houdt. De volledig onafhankelijke wielophanging zorgt
onder alle omstandigheden voor optimaal comfort.
Altijd veilig
De veiligheid van de Compass begint bij zijn stabiele onderstel en de
hoge mate van grip onder alle omstandigheden. Daarbij is zijn
veiligheidsuitrusting zeer uitgebreid. Elke Compass is bijvoorbeeld
standaard voorzien van multistage airbags voor bestuurder en passagier
en gordijnairbags. Bij het rijden wordt de bestuurder ondersteund door
ESP met Brake Assist, Traction Control en ABS. Dit ABS heeft een
speciale modus voor rijden op slechte ondergrond.
Ook is de Compass voorzien van het unieke Electronic Roll Mitigation
systeem. Dit zorgt ervoor dat de auto snel wordt gestabiliseerd als
over de kop slaan dreigt.
Wereldmotor!
Vanaf de marktintroductie in oktober, is de Compass leverbaar met keus
uit een benzinemotor en een diesel. De 2,4-liter World Engine
(benzine) levert mede dankzij variabele kleptiming van zowel in- als
uitlaatkleppen (Dual Variable Valve Timing, of VVT) een vermogen van
170 pk bij 6.000 tpm en een koppel van 220 Nm vanaf 4.500 tpm. Deze
motor is voorzien van twee balansassen zodat een rustige loop
gegarandeerd is. De Compass 2.4 is standaard gekoppeld aan een
handgeschakelde vijfversnellingsbak; een CVT (Continu Variabele
Transmissie) met handschakelmogelijkheid is tegen meerprijs
verkrijgbaar. Met de vijfversnellingsbak sprint de Compass in 10,7 s.
van 0-100 km/h en haalt hij een topsnelheid van 183 km/h. Zijn
gemiddelde verbruik bedraagt 8,7 l/100 km.
De zuinigste Jeep ooit
Voor de Compass is ook een zeer geavanceerde tweeliter commonrail
diesel met vier kleppen per cilinder en variabele turbogeometrie
beschikbaar. Deze 2.0 CRD is goed voor een vermogen van 140 pk bij
4.000 tpm. Het maximale koppel van maar liefst 310 Nm is in het
toerengebied tussen 1.750 en 2.500 tpm beschikbaar en dat betekent:
maximale souplesse en optimaal (akoestisch) comfort. De 2.0 CRD doet
zijn werk samen met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Deze
combinatie zorgt voor hoge prestaties (0-100 in 11,0 s, top 189 km/h)
en hiermee is de Compass bovendien de zuinigste Jeep ooit: het
gemiddelde verbruik bedraagt slechts 6,8 l/100 km.
De productie
Jeep produceert de Compass in de compleet nieuw ingerichte Belvidere
Assembly Plant in Illinois. De 2,4-liter World Engine komt uit de
hypermoderne Global Engine Manufacturing Alliance Plant (GEMA) in
Michigan Dundee. Deze zeer efficiënte fabriek is eigendom van
DaimlerChrysler, Mitsubishi en Hyundai.
Twee keer Compass: Sport en Limited
De Compass wordt geleverd als Sport en als Limited. Beide modellen
zijn leverbaar met zowel de benzine- als de dieselmotor. De
Sport-modellen zijn sportief en functioneel. Tot de
standaarduitrusting behoren onder andere: Airconditioning, 16-inch
lichtmetalen velgen en ESP.
De Limited-uitvoeringen onderscheiden zich door de luxueuze aankleding
met onder meer een lederen interieur, cruise control en 18-inch
lichtmetalen velgen. De Compass met 2,4-liter benzinemotor en vijfbak
is er als Sport vanaf ⬠28.495,- (speciale bestelling zonder airco)
en als Limited vanaf ⬠32.800. De 2.4 Limited is ook verkrijgbaar met
een CVT-versnellingsbak. De meerprijs voor deze unieke transmissie
bedraagt ⬠2.195. De Compass 2.0 CRD is er in Sport-uitvoering vanaf
⬠33.650,- en als Limited vanaf ⬠36.455,-
Interessante opties zijn o.a. het 9 speaker audiosysteem van Boston
Acoustics, eventueel gecombineerd met een geïntegreerd
navigatiesysteem, U-Connect voor handsfree bellen via Bleutooth en
18-inch lichtmetalen wielen De Jeep Compass wordt medio oktober op
gebaande én ongebaande paden in Nederland verwacht.
BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster
AutoRai