Productiviteit financiële sector verloren door inefficiënt papiergebruik
Naarden, 11 september 2006 - De financiële wereld loopt sterk achter op het verminderen van papiergebruik. Hoewel door wet- en regelgeving een papierloos kantoor in deze sector onmogelijk is, gaat een hoop productiviteit bij banken en verzekeraars verloren door het inefficiënt omgaan met documenten. Dat blijkt uit onderzoek van Lexmark naar papiergebruik bij Europese bedrijven.
Door het grote aantal documenten in de financiële sector kan de wachttijd van bijvoorbeeld een lening bij een bank of een kostendeclaratie bij een verzekeraar oplopen tot maar liefst vier dagen. Deze wachttijd is vooral te wijten aan het grote aantal aparte handelingen dat op het moment nog wordt uitgevoerd, zoals kopiëren, versturen per post of scannen voor onder andere digitale archivering of integratie in documentbeheersystemen.
Meer dan een vijfde (21 procent) van alle bankmedewerkers in Europa besteedt meer dan een uur per dag aan het verwerken van papier. Dat is zo'n 260 uur per jaar. Van de 755 ondervraagde werknemers gaf 16 procent aan meer dan 100 formulieren per dag te moeten verwerken.
Bij verzekeraars gaat bij ongeveer 15 procent van alle medewerkers een uur verloren aan papierwerk. Een kwart van de ondervraagde 638 verzekeringmedewerkers behandelt 10 formulieren per dag, terwijl 14 procent aangeeft meer dan 100 formulieren te verwerken.
Verspilling van uren, niet van papier
Het onderzoek geeft aan dat de financiële sector veel meer print dan het Europese gemiddelde van 34 pagina's per medewerker per dag. Bij verzekeraars print 32 procent van medewerkers gemiddeld meer dan 100 pagina's per dag, terwijl dit bij de banken 43 procent van alle medewerkers is.
Hoewel er veel meer geprint wordt, gaat de financiële wereld wel zorgvuldig om met de afgedrukte documenten. Ongeveer 18 procent van de afgedrukte pagina's wordt nooit meer ingekeken; een klein percentage ten opzichte van bijvoorbeeld de 25 procent in retail.
"Het onderzoek toont vooral aan dat de banken en verzekeraars inefficiënt omgaan met de manier waarop ze hun documenten verwerken", zegt Danny Molhoek, General Manager van Lexmark Benelux. "We hebben inmiddels samen met de bedrijven in de financiële sector specifieke oplossingen ontwikkeld die de verwerking van documenten vereenvoudigen en versnellen."
Onderzoek uitgevoerd door BBCM in Frankrijk, Ilkin Borg in Duitsland, GCL in de UK, Funcorp in Spanje, MDS Consulting in Italië en talk2me in Noorwegen in mei en juni 2006. 755 mensen telefonisch ondervraagd van de top 15 banken in Europa en 638 mensen telefonisch ondervraagd van top 15 Europese verzekeraars.
Over Lexmark
Lexmark International, Inc. (NYSE: LXK) levert diverse print- en imagingproducten, -oplossingen en -diensen voor bedrijven en particulieren in meer dan 150 landen. Lexmark helpt hen hun productiviteit te verhogen. Het bedrijf telt wereldwijd meer dan 13.000 werknemers. Lexmark boekte in 2005 een omzet van 5,2 miljard dollar. Meer informatie op www.lexmark.nl. Engelstalige persberichten zijn te vinden op http://investor.lexmark.com.
Ingezonden persbericht