N293-Noord eerder klaar !
Naar verwachting kan de N293-Noord al medio 2007 worden opengesteld.
Dit is aanmerkelijk vroeger dan de eerder voorziene datum van 31
december 2007. De aanleg van de N293-Noord start in de week van 18
september 2006. De nieuw aan te leggen N293-Noord verbindt de
RW73-Zuid (ter hoogte van de Koninginnelaan in Roermond) met de
Keulsebaan, ter plaatse van de aansluiting met de in 2005 opengestelde
N293-Zuid (Melick Keulsebaan). Het betreft een nieuwe provinciale weg.
De weg maakt onderdeel uit van Via Limburg. Rijkswaterstaat en de
Provincie Limburg zijn samen verantwoordelijk voor de aanleg van de
RW73-Zuid, RW74, N280-Oost en de N293.
Rijk en Provincie hebben samen afgesproken dat alle wegen uiterlijk op
31 december 2007 opengesteld zijn voor verkeer. We houden ons aan onze
afspraak, aldus gedeputeerde voor Verkeer en Vervoer Mat Vestjens. De
regio Noord- en Midden-Limburg heeft lang genoeg gewacht op een betere
bereikbaarheid. Daar waar het kan versnellen we. Door goede afspraken
met de aannemer en een strakke planning lukt het ons om eerder te
starten met de aanleg en dus ook eerder op te leveren. Dit komt de
bereikbaarheid van de regio Roermond en in het bijzonder het
industrieterrein Keulsebaan fors ten goede. De positieve effecten van
de N293-Zuid voor de bereikbaarheid en economie zijn nu al te merken.
In combinatie met de N293-Noord zullen deze alleen nog maar meer en
beter worden.
De N293-Noord is ca. 1,5 km lang met twee rijbanen met elk twee
rijstroken. Op de weg wordt een maximumsnelheid van 50 kilometer per
uur ingesteld vanwege de variaties in hoogte en bochten. Bij de aanleg
van de weg wordt o.a. rekening gehouden met de bereikbaarheid van
buurtschap het Heystert en landbouwpercelen. Voor het recreatieve
verkeer wordt tussen de Keulsebaan en de verlegde Heidebaan een
fietspad aangelegd. In het gebied van de N293-Noord worden onder
andere een kleinwildtunnel, een brug over de Maasnielderbeek en
rasters voor dassen, amfibieën en grofwild aangelegd. Ook wordt er
ruim 7 hectare gecompenseerd voor beschermde diersoorten, die in het
gebied leven. De ecologische verbindingszone tussen het
Maasnielderbeekdal en het Roerdal wordt eveneens gewaarborgd.
Het werk wordt uitgevoerd door bouwcombinatie BAM-Infra. Vooruitlopend
op de aanleg van de weg zijn nieuwe gelijkvloerse spoorwegovergangen
over het historisch tracé van de IJzeren Rijn aangelegd. De bestaande
overgangen worden pas gesloten als het werk gereed is. Het hele tracé
van de N293-Noord is door een gespecialiseerde aannemer uitvoerig
onderzocht op de aanwezigheid van niet gesprongen explosieven. De
gevonden explosieven zijn geruimd.
11-9-2006 12:17
Provincie Limburg