EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

11-09-2006 - EVO bezorgd over plannen tolheffing binnensteden

binnensteden

Een aantal gemeenten, waaronder Zwolle en Amsterdam, hebben aangegeven de mogelijkheid te onderzoeken tolheffingen in te voeren in de binnenstad. EVO is principeel tegen het idee van deze zogenoemde 'verblijfheffingen'. Als provincies en gemeenten zelfstandig eigen wegen gaan beprijzen, ontstaat er een lappendeken aan heffingen. Bovendien gaan deze heffingen ten koste van de economische vitaliteit van de binnenstad en is volstrekt onduidelijk of de opbrengsten wel worden ingezet om de bereikbaarheid te verbeteren.

Voor het bedrijfsleven zijn al die verschillende systemen onwerkbaar. Het risico bestaat dat een chauffeur straks op pad moet met tien verschillende tolkastjes in de cabine. Bovendien zijn de kosten naar alle waarschijnlijkheid hoog. Zo gaat in Duitsland een kwart van de opbrengsten van de heffing voor vrachtverkeer naar de exploitatie van het systeem. Als allerlei steden bovenop de landelijke heffing ook nog eens met hun eigen tolsysteem komen, is het einde zoek.

Bovendien is het de vraag of een heffing in bijvoorbeeld de Amsterdamse binnenstad de leefbaarheid ten goede zou komen. De ongewenste gevolgen van tolheffingen in de binnenstad hebben we eerder in het Verenigd Koninkrijk gezien. Veel Londense ondernemers verplaatsen als gevolg van de tolheffing hun winkels en horecagelegenheden naar de rand van het centrum. Ze doen dit om hun goederen tegen acceptabele prijs aangeleverd te krijgen en om hun klanten te behouden. Dit komt de levendigheid van het Londense centrum niet ten goede. Voor Amsterdam zou dit een ongewenste ontwikkeling zijn; de stad staat ten slotte bekend om haar levendige winkel- en uitgaansgebied.

Ten slotte: wat doen de gemeenten met de opbrengsten? Voor wat betreft de landelijke kilometerheffing is het de bedoeling dat de opbrengsten rechtstreeks ingezet worden om de bereikbaarheid te verbeteren. Maar als gemeenten eigengereid met allerlei tolheffingen komen, moet de weggebruiker nog maar zien waar burgemeesters en wethouders hun geld aan uit wensen uit te geven.