NBVA: Meerwaarde intermediair is feitelijk onbetaalbaar

Trendbox bv

'Financieel bekwaam is ook tijdig om deskundige hulp vragen'.

Tijdens het NBVA Congres over de meerwaarde van het intermediair bleek het professionele en onafhankelijke intermediair zich in een uitstekende positie te bevinden om de huidige concurrentieslag niet alleen goed te doorstaan, maar waarschijnlijk zelfs te winnen. De meerwaarde van deze adviseurs wordt herkend als groot, vooral op voor de consument essentiële punten als deskundigheid, onafhankelijkheid en begrijpelijkheid. Dit blijkt ook uit het consumentenonderzoek dat Trendbox voor de NBVA heeft uitgevoerd. Het NBVA Congres vond 7 september plaats in theater Orpheus te Apeldoorn en telde ruim 700 bezoekers.

Voorzitter Rob Groenemeijer laat in zijn inleiding het publiek niet lang in twijfel. De financiële dienstverlener kan veel waarde toevoegen aan het leven van veel mensen. 'De professionele onafhankelijke adviseur, zoals de NBVA-adviseur, is hét adres voor deskundig advies dat past bij de klant en niet bij de bank. Op zo'n manier dat de klant zijn keuzes zelf ook begrijpt.' En dat is als meerwaarde geen overbodige luxe volgens Groenemeijer: 'Mensen blijken nauwelijks verstand te hebben van financiële producten. Ongeacht opleiding en inkomen. Ze zijn er bovendien niet echt in geïnteresseerd.' Hij heeft weinig begrip voor initiatieven die blind vertrouwen op de financiële deskundigheid van consumenten, opdat zij komen tot zelfdiagnose en zelfremedie. 'Laten we afscheid nemen van die illusie. Het is ook niet nodig, want de zo gewenste zelfredzaamheid sluit de inzet van een deskundige adviseur helemaal niet uit.'

Evenmin wil hij het afdoen als een vanzelfsprekendheid. 'Dit is bij lang niet ieder financieel loket te koop. Of het nu HEMA, Kruidvat of een internetvergelijker betreft, van een deskundig, passend én begrijpelijk advies is daar zelden sprake.' Speciale aandacht vraagt Groenemeijer ook voor de meerwaarde die hopelijk nooit geleverd hoeft te worden: 'Wanneer aanspraak gemaakt moet worden op de verzekering, dan liggen alle kansen open om te laten zien wat u waard bent. Als de onafhankelijk behartiger van het klantbelang in de schaderegeling. Als de persoon die net wat harder loopt om de schade niet alleen vergoed, maar ook verholpen te krijgen. Of soms alleen als mens die meevoelt met wat uw klant is overkomen.'

Laagste prijsobsessie
Groenemeijer ziet dan ook een rooskleurige toekomst voor het intermediair, als zij haar riant aanwezige meerwaarde beter laat zien. Want dat is door wetgeving, internetontwikkelingen en nieuwe branchevreemde toetreders wel nodig. Hoeveel die meerwaarde waard is laat hij graag aan de markt. Toch wil hij er best iets over zeggen: 'Want goed advies hoeft niet duur te zijn, en duur is een relatief begrip. Want slecht advies komt je vaak duur te staan en geen advies is op z'n minst riskant. En gelukkig, in weerwil van wat de laagste prijsobsessie van internetvergelijkingen of consumentenorganisaties wil doen geloven, kiezen de meeste mensen niet de goedkoopste producten'.

Het betoog wordt afgesloten met een uitgebreid pakket aan ondersteuning die de NBVA als ondernemende branchevereniging voor haar leden ontwikkelt. Zoals bijvoorbeeld de e-studies die recent aan Kluwer zijn overgedaan, de Triple @-teams in samenwerking met Meetingpoint, het Ondernemingsplan dat samen met Dullemond Bedrijfsadvies en het Telematica Instituut wordt ontwikkeld, nieuwe beloningsmodellen in ontwikkeling, die beter aansluiten bij de manier en het tijdstip waarop het intermediair meerwaarde levert, een nieuwe zorgcampagne voor de collectieve markt en een uitgebreide marketingcampagne die het vertrouwensmerk NBVA veel meer bekendheid moet geven.

Intermediair voldoet beste aan consumentenwensen
Goos Eilander, directeur van Trendbox, presenteert de uitkomsten van het consumentenonderzoek dat speciaal voor het NBVA Congres is uitgevoerd. Het onderzoek onderschrijft de visie die de NBVA al geruime tijd verkondigt, namelijk dat het intermediair zich ook in de huidige markt die volop in beweging is in de beste uitgangspositie bevindt. De consument hecht de meeste waarde aan deskundig advies (88%), onafhankelijk advies (81%) en begrijpelijkheid (71%) en ziet dat vooral terug bij het intermediair. Drie kenmerken waarop de bijna 1000 NBVA-leden zich altijd al voorstaan.

Maar ook de consument herkent dat hij hiervoor vooral bij het intermediair moet zijn. De onderzoekers stellen vast dat het intermediair op de belangrijke onderdelen deskundigheid, onafhankelijk en begrijpelijk advies beter scoort dan banken en verzekeraars. Ter illustratie: deskundigheid wordt vooral bij het intermediair herkend (67%, tegen 53% en 44% voor respectievelijk de banken en verzekeraars). Dat geldt in een grotere mate ook voor onafhankelijk advies (50% wordt herkend bij het intermediair in vergelijking tot 21% bij de banken en 14% bij de verzekeraars) en begrijpelijke taal (65% wordt herkend bij het intermediair in vergelijking tot 41% bij de banken en 25% bij de verzekeraars).

Daarnaast blijkt dat ook de onafhankelijke belangenbehartiging van het consumentenbelang wanneer er aanspraak gemaakt moet worden op een verzekering niet alleen belangrijk (81%) wordt gevonden, maar vooral ook bij het intermediair wordt herkend (56%, tegen 27% en 22% voor respectievelijk de banken en verzekeraars).

Internet, kans in opkomst
Internet is in opkomst, en het intermediair bevindt zich in de perceptie van de consument duidelijk op achterstand wat dat betreft. Daarbij moet aangetekend worden dat de huidige status van internet ook niet overschat moeten worden. 63% heeft nog nooit een financieel product via internet aangeschaft. Best verkopend zijn de spaarrekening (22%), de reisverzekering (14%) en de zorgverzekering (13%).
Daarnaast blijkt duidelijk dat de consument internet voor zijn financiële zaken nog vooral ziet als informatiemedium en veel minder als transactiekanaal. Zo vindt 31% het belangrijk om via internet verzekeringen te kunnen vergelijken en te kunnen afsluiten. Terwijl 62% het wel belangrijk vindt om informatie over verzekeringen en polisvoorwaarden te kunnen raadplegen.

Toch mag verwacht worden dat het belang van internet in de nabije toekomst verder toeneemt. Het intermediair moet dan ook versneld investeren in zijn dienstverlening, want het onderzoek toont ook aan dat volgens de consument vooral bij verzekeringsmaatschappijen en in mindere mate banken aan zijn internetwensen tegemoet wordt gekomen.

Uit recent onderzoek onder de NBVA-leden blijkt overigens duidelijk dat zij deze beweging al volop ingezet hebben. Verreweg de meeste NBVA-adviseurs hebben een eigen website en bieden via hun website nu al meer dan alleen informatie. Zo biedt 52% de mogelijkheid biedt om via het internet verzekeringen af te stuiten en 47% de mogelijkheid biedt om een schade via het internet te melden.

Totale kosten belangrijker dan vergoeding intermediair
Transparantie, kosten en de vergoeding voor het intermediair zijn onderwerpen die veel aandacht krijgen van de politiek, consumentenorganisaties en in de media. Vinden consumenten dit ook echt belangrijk? Uit het onderzoek blijkt dat dit tot op zekere hoogte het geval is. Opvallender is echter dat ondanks de nadrukkelijke publicitaire aandacht voor de vergoeding van het intermediair, de consument de hoogte en samenstelling van de totale kosten van een financieel product belangrijker vindt (58%) dan slechts een deel van de kosten, namelijk de vergoeding voor het intermediair (45%). De consument lijkt terecht te beseffen dat het belangrijker is wat er na aftrek van alle kosten voor hemzelf overblijft van de premie, dan te weten welk deel het intermediair ontvangt als vergoeding voor de door hem geleverde diensten.

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met:
NBVA
Joerie van Looij
(hoofd communicatie)
Tel.: 0344-620200