Vraag naar biologisch katoen groeit wereldwijd explosief
Icco
De vraag naar producten van biologisch katoen is de laatste jaren explosief gestegen, van
245 miljoen US dollar in 2001 naar 580 miljoen US dollar in 2005. De komende jaren wordt
een verdrievoudiging verwacht met een schatting van 2.6 miljard US dollar in 2008.
Toonaangevende bedrijven op deze markt zijn Nike (wereldwijd), Coop Switzerland, Otto
(Duitsland), Patagonia (wereldwijd) en Sam.s Club/Wal-Mart (wereldwijd). De sterke groei
van de biologische katoenmarkt biedt bedrijven wereldwijd een unieke mogelijkheid voor
economische groei die duurzaam is. En het biedt miljoenen producenten de mogelijkheid
over te stappen op biologische katoenteelt wat hen een beter toekomstperspectief geeft.
De groeiende vraag van Europese en Amerikaanse consumenten naar biologische
katoenproducten (kleding, textiel en verzorgingsproducten) creëert juist ook nieuwe
economische mogelijkheden voor grote en kleine katoenproducenten wereldwijd. De productie
van biologisch katoen is in meer dan 22 landen gegroeid. Het beïnvloedt het leven van
tienduizenden biologisch katoenproducenten en hun families en in potentie tientallen
miljoenen arbeiders en producenten in de gewone katoensector. De positie van producenten
in ontwikkelingslanden behoeft daarbij specifieke aandacht om te zorgen voor eerlijke
kansen op de wereldmarkt.
Meer dan 300 vertegenwoordigers van o.a. kledingmerken, retailers, fabrikanten en
(biologisch) producenten komen van 11 tot en met 15 september 2006 bijeen op de Organic
Exchange Annual Conference and Marketplace in Utrecht. Hoofddoel van deze conferentie is
het uitwisselen van ervaring en kennis, het ontwikkelen van samenwerkingsvormen om de
groeiende biologische katoenmarkt op duurzame wijze verder te ontwikkelen en de positie
van producenten in ontwikkelingslanden te versterken.
'Het is fantastisch om te zien dat bedrijven als Edun, Levi Strauss, Nike, Marks &
Spencer en Woolworth's South Africa hun positie in de markt gebruiken om producten te
ontwikkelen waarmee consumenten er goed uitzien, zich goed voelen en die tegelijkertijd
bijdragen aan een duurzame economie', aldus Rebecca Calahan Klein, directeur van Organic
Exchange. Organic Exchange is een mondiaal georiënteerde non-profit organisatie die
zich richt op uitbreiding van biologische landbouw.
ICCO, Interkerkelijke organisatie voor ontwikkelingssamenwerking, is partner van Organic
Exchange en mede-gastorganisator van de conferentie. Volgens Jack van Ham, directeur
ICCO, is een structurele verandering in de katoen- en textielmarkt nodig om de positie
van de katoenproducenten en arbeiders wereldwijd te verbeteren. Van Ham: 'ICCO brengt
aanbieders en afnemers van biologisch katoen in contact met elkaar en ondersteunt en
adviseert de partijen in de hele keten.'
Ook mede-gastorganisatie Rabobank Foundation onderschrijft het belang van de biologische
katoenmarkt. Directeur MVO Rabobank, Bart-Jan Krouwel: 'Vanuit ons beleid op het gebied
van MVO en duurzaamheid streven wij naar verduurzaming van de landbouw en ook een
duurzame verbouw van katoen'.
'ICCO, Rabobank Foundation, Nike Europe en Made-By zijn met rede mede-gastorganisaties en
ondersteuners van de conferentie', zegt Calahan Klein. 'Zij spelen een zeer belangrijke
rol in het ondersteunen en versterken van biologisch katoenproducenten en het
creëren van een opening naar de internationale markt.'
---
Noot voor de redactie,