Time : 18:24:45
Date : 10 September 2006
Sender Name: Kabinet Dirk Van Mechelen
MINISTER VAN MECHELEN BESCHERMT OUDSTE GEBOUW VAN DE RED STAR LINE TE ANTWERPEN
PERSMEDEDELING VAN DIRK VAN MECHELEN
VLAAMS MINISTER VAN FINANCIEN EN BEGROTING EN RUIMTELIJKE ORDENING
MINISTER VAN MECHELEN BESCHERMT OUDSTE GEBOUW VAN DE RED STAR LINE
(ANTWERPEN)
Op 10 september, naar aanleiding van Open-Monumentendag 2006, bracht
Vlaams minister Van Mechelen, bevoegd voor het onroerend erfgoed, een
bezoek aan de voormalige gebouwen van de Red Star Line in Antwerpen.
De Red Star Line ontstond in 1873, als fusie tussen de "International
Navigation Company" (Philadelphia) en de "Compagnie Société Anonyme
de Navigation Belgo-Americaine" (Antwerpen). Het eerste schip van de
maatschappij was de "Vaderland", een tot cargo en passagiersschip
omgebouwde petroleumtransporter. Later volgden de "Nederland" en de
"Zwitserland". De activiteiten van de maatschappij bereikten een
hoogtepunt vlak voor de Eerste Wereldoorlog, met 133 schepen en
jaarlijks 85.000 passagiers.
De Red Star Line is vooral bekend om haar rol in de immigratie naar
Amerika. Tussen 1850 en 1930 vertrokken vanuit Antwerpen, dat goed
bereikbaar was per spoor, een kleine 3 miljoen migranten (vooral
Duitsers, Hongaren, Oostenrijkers, Polen en Russen). Ten gevolge van
de recessie en de verstrengde immigratiewetgeving in de Verenigde
Staten, moest de maatschappij in 1934 haar activiteiten staken.
Op de site van de Red Star Line aan de Rijnkaai/Montevideostraat
bleven maar liefst 3 gebouwen van de maatschappij bewaard. Het oudste
(RSL1) dateert uit 1893. Het verving het te klein geworden
Red-Star-Linegebouw uit 1873, waarin de bagage werd ontsmet, de
passagiers een douche moesten nemen en een medische controle
ondergaan, en administratieve goedkeuring tot de overtocht werd
verleend.
In 1904 werd aan RSL1 een stapelhuis toegevoegd (RSL2), enkel voor
het stockeren van bagage. In 1922 werd voor het medisch onderzoek een
totaal nieuw gebouw opgericht (RSL3); RSL1 en 2 werden vanaf toen
enkel voor bagage gebruikt. Na 1934 fungeerde RSL3 een tijdlang als
wervingslokaal voor havenarbeiders.
Minister Van Mechelen maakte van zijn bezoek aan de Red-Star-Linesite
gebruik om het beschermingsbesluit te ondertekenen, waarmee na RSL2
en 3, die in 2001 al monument werden, nu ook RSL1, het oudst bewaarde
gebouw van de maatschappij en het hart van de site, voorlopig als
monument is beschermd. Nu kan een officiële beschermingsprocedure
worden opgestart, waarbij alle betrokken partijen worden gehoord en
het advies wordt ingewonnen van de Koninklijke Commissie voor
Monumenten en Landschappen. Aan het einde van de procedure, die
maximum 1,5 jaar duurt, neemt de minister op basis van de ingewonnen
adviezen de beslissing tot al dan niet definitief beschermen.
Met de bescherming onderstreept de minister het historische belang
van de Red-Star-Linesite, de betekenis ervan voor de geschiedenis van
de Europese migratie en voor de ontwikkeling van de havenstad
Antwerpen. De bescherming speelt ook perfect in op de
ontwikkelingsplannen voor de site.
Voor meer info:
Kabinet Vlaams minister Dirk Van Mechelen
Persdienst: Philippe Heyvaert en Sabine Van Dooren
Tel.: 02/552.67.35 GSM: 0495/23.16.90 Fax: 02/552.67.01
e-mail: persdienst.vanmechelen@vlaanderen.be