Date : 10 September 2006
Sender Name: Kabinet Dirk Van Mechelen
MINISTER VAN MECHELEN BESCHERMT DE COMPENSEERINRICHTING EN VLIEGTUIGHANGARS OP HET LUCHTHAVENTERREIN TE GRIMBERGEN ALS MONUMENT
PERSMEDEDELING VAN DIRK VAN MECHELEN
VLAAMS MINISTER VAN FINANCIEN EN BEGROTING EN RUIMTELIJKE ORDENING
Op 10 september, naar aanleiding van Open-Monumentendag 2006, bracht
Vlaams minister Van Mechelen, bevoegd voor het onroerend erfgoed, een
bezoek aan de luchthaven van Grimbergen-Lint.
De luchthaven werd aangelegd in 1939 voor de Belgische Militaire
Luchtvaart. Tijdens de Tweede Wereloorlog bezetten de Duitsers het
vliegveld en breidden ze het uit. Uit deze periode bleef nog een
zogenaamde compenseerinrichting bewaard, een grondinstallatie aan de
hand waarvan vliegtuigkompassen konden worden bijgesteld.
Na de oorlog was het vliegveld eerst nog een uitvalsbasis voor
geallieerde piloten, maar geleidelijk werd het overgedragen aan de
burgerlijke autoriteiten. Uiteindelijk werd beslist om het vliegveld
voornamelijk gebruiken voor recreatieve doeleinden. Op die manier kon
de nieuwe nationale luchthaven van Melsbroek worden ontlast. Reeds in
1946 konden de eerste zweef- en sportvliegtuigen landen op
Grimbergen.
In 1947 werd het vliegveld van Grimbergen uitgerust met de tot
vandaag bewaarde, betonnen vliegtuighangars, naar een ontwerp van
Alfred Hardy en de Poolse ingenieur Samuel Chaikes. Hardy had een
patent op het revolutionaire constructieve principe: de 2 hangars
zijn opgevat als betonnen paddenstoelconstructies van 7 meter hoog en
met een diameter van 50m². Er kunnen ca. 35 vliegtuigen worden
gestald. De gebouwen zijn unieke voorbeelden van Belgische,
na-oorlogse betonarchitectuur.
In het kader van de staatshervorming werd het vliegveld op 17 januari
1989 overgedragen van de Regie der Luchtwegen naar de Vlaamse
Gemeenschap. Momenteel zorgt de vzw Recreatief Vliegveld Grimbergen,
dank zij heel wat vrijwilligerswerk, voor een financieel rendabele
exploitatie van het vliegveld.
Minister Van Mechelen maakte van zijn bezoek aan de luchthaven
gebruik om het beschermingsbesluit te ondertekenen, waarmee zowel de
compenseerinrichting als de hangars voorlopig als monument zijn
beschermd. Nu kan een officiële beschermingsprocedure worden
opgestart, waarbij alle betrokken partijen worden gehoord en het
advies wordt ingewonnen van de Koninklijke Commissie voor Monumenten
en Landschappen. Aan het einde van de procedure, die maximum 1,5 jaar
duurt, neemt de minister op basis van de ingewonnen adviezen de
beslissing tot al dan niet definitief beschermen.
De bescherming van de compenseerinrichting en de hangars is een
dubbel signaal. De minister brengt vliegveldinfrastructuur onder de
aandacht als bijzonder erfgoedthema. Hij speelt echter ook in op de
toenemende interesse voor vliegend erfgoed, dat in tegenstelling tot
varend erfgoed nog niet kan beschikken over een aangepast statuut.
---------------------------------------------
Voor meer info:
Vlaams minister Dirk Van Mechelen
Persdienst: Philippe Heyvaert en Sabine Van Dooren
Tel.: 02/552.67.35 GSM: 0495/23.16.90 Fax: 02/552.67.01
e-mail: persdienst.vanmechelen@vlaanderen.be