Prachtige tweede plaats voor Helmert Jan van der Slik in de 24 uren van Barcelona
Helmert Jan van der Slik is vandaag met het Auto Traa Flexipool Racingteam tweede geworden tijdens de 24 uren van Barcelona in de Diesel Klasse. Samen met zijn teamgenoten Gerrie Willems en Ivo Breukers wist het team een tiende plaats in het algemeen klassement neer te zetten. In het volle veld van 71 deelnemers dat voornamelijk bestond uit snelle benzinemotoren was dit een zeer nette prestatie.
De race begon op zaterdagmiddag om 12 uur en Helmert Jan verzorgde de start en reed de eerste stint. Hij startte vanaf plaats 48 en binnen twee uur, aan het einde van zijn stint, reed hij de pits in op plaats zeven, algemeen. In de pits stapte een zeer rood en bezwete coureur uit de auto: "Het is erg warm in de auto, ongeveer 60 tot 70 graden. De blower in de auto deed het eerst niet, maar na 1,5 uur bracht dat wel de nodige verkoeling. Mijn stint ging goed. Omdat er bijna 70 auto's op de baan rijden heb je niet echt door of je mensen inhaalt voor een positie. Je wordt zelf ingehaald, maar je haalt zelf ook veel mensen in. Via het team hoorde ik dat ik op een tweede plaats bij de diesels lag. Dat is natuurlijk goed."
Na Helmert Jan reden zijn teamgenoten Ivo en Gerrie een aantal stints waarna Helmert Jan rond half 10 weer het stuur overnam. In de pits bleek dat de auto wat problemen had met de as-tap (het onderdeel waarmee het wiel aan de auto is bevestigd), het onderdeel was afgebroken. Tijdens de pitstop werd de as-tap uitgeboord en werd een nieuwe bevestigd. Gedurende deze reparatie ging kostbare tijd verloren en kwam het team als 16e algemeen en 4e in de dieselklasse de baan weer op. Helmert Jan reed vervolgens zijn stint zonder problemen en bracht de auto met zeer snelle en constante tijden naar P2 in de dieselklasse.
Helmert Jan startte zijn derde stint rond vier uur in de ochtend. De stint verliep probleemloos en hij pakte tijdens een safety car situatie 1 ronde terug op de voorliggende concurrentie. Door diverse pitstops van andere teams en het probleem met de as-tap lag het team veertiende algemeen en tweede bij de Diesels.
In de ochtend, rond half 10, stapte Helmert Jan voor de vierde keer achter het stuur van de Seat Leon en kwam vlak achter de nummer 1 in het Diesel klassement de baan op. Hij wist deze na een aantal ronden te passeren en een voorsprong van 20 seconden op te bouwen voordat deze een pitstop maakte, Gedurende zijn gehele stint lagHelmert Jan ongeveer een ronde voor op zijn achtervolger met nummer 59. Met nog een uur te racen, moest het Auto Traa team nog één rijderwissel maken. Alleen door een foutloze en supersnelle tankstop en rijderswissel te maken zou het team de leiding kunnen behouden. Helmert Jan kwam de pitstraat in en reed naar het tankstation, er waren wat problemen met het tank apparaat waardoor de pitstop niet vlekkeloos verliep en Gerrie uiteindelijk vijftien seconden achter de leider in het Diesel klassement de baan op kwam. Met nog minder dan een uur te rijden kon het team de nummer 59 niet meer inhalen en werd het keurig tweede tijdens een spannende race met een zinderend slot.
Hj v/d Slik; "Ik ben zeer verheugd met dit prachtige resultaat. Vooral het team wil ik erg bedanken voor hun uitstekende geprepareerde auto waarmee we zeer constant konden rijden. Ook ben ik blij dat ik met mijn oom Isaäc de auto sneller heb kunnen maken voor het team wat het team in de toekomst nog kan helpen!
Helmert Jan reed de snelste ronde van het team en was ongeveer 1,2 seconden sneller dan zijn teamgenoten. Al met al een zeer geslaagd weekend, wat wellicht in Dubai, in januari, een vervolg gaat krijgen.