Bredase Hockeyvereniging Push
09-09 - Sportiviteit & Respect
De KNHB voert de campagne Sportiviteit en Respect met als doel het
ongewenste gedrag voor, tijdens en na de wedstrijd bespreekbaar te
maken. De campagne is opgezet in 2002 mét de leden van de KNHB en
tijdens de campagne zijn er diverse contact- en evaluatiemomenten
geweest, waarin de reacties en de initiatieven van de verenigingen
besproken zijn.
Onderzoek
Op verzoek van de KNHB heeft Martine Mingaars in het voorjaar van 2005
een onderzoek gedaan naar wat de verenigingen van de campagne hebben
gevonden en wat de verenigingen met de aangereikte middelen hebben
gedaan. Voor de KNHB was het belangrijk om te weten of de verenigingen
na drie jaar, zelfstandig het beleid ten aanzien van sportiviteit en
respect kunnen oppakken en welke rol de KNHB daarin kan spelen.
Hieronder (verkort) de 5 centrale vragen en antwoorden:
Welke verenigingen hebben de campagne uitgezet? Antwoord: 80% van de
verenigingen
Hoe waarderen de verenigingen de communicatiemiddelen en methode van
de campagne? Antwoord: 76% van de verenigingen oordeelt positief
Nemen de verenigingen veranderingen waar sinds de campagne
Sportiviteit en Respect? Antwoord: ja, er wordt verandering
waargenomen. De verenigingen hebben begrip voor het onderwerp en zijn
een nieuwe houding aan het ontwikkelen.
Is de doelstelling van de campagne behaald? 70% van de verenigingen
vindt dat de campagne ongewenst gedrag makkelijker bespreekbaar heeft
gemaakt.
Kunnen de verenigingen, nu en in de toekomst, zelfstandig beleid
voeren over sportiviteit en respect? Antwoord: Ja en dat gaan ze ook
doen
Image
Elke vereniging heeft de uitkomsten van het onderzoek ontvangen in de
vorm van de oranje flyer die bij de Grote Verzending naar alle clubs
is gestuurd.
U kunt het volledige onderzoek van Martine mét resultaten downloaden.
Het staat hieronder in de lijst met de naam Onderzoek naar de campagne
S&R.
Image
Zoals u begrijpt, kent Sportiviteit en Respect geen begin en geen
einde. Het blijft een voortdurend proces waar we met z'n allen bij
zijn betrokken. Het handboek om een beleid op te zetten is digitaal
beschikbaar. En natuurlijk blijft de mogelijkheid van het INTERACTIEF
THEATER !