Bredase Hockeyvereniging Push


09-09 - Sportiviteit & Respect

De KNHB voert de campagne Sportiviteit en Respect met als doel het ongewenste gedrag voor, tijdens en na de wedstrijd bespreekbaar te maken. De campagne is opgezet in 2002 mét de leden van de KNHB en tijdens de campagne zijn er diverse contact- en evaluatiemomenten geweest, waarin de reacties en de initiatieven van de verenigingen besproken zijn.

Onderzoek
Op verzoek van de KNHB heeft Martine Mingaars in het voorjaar van 2005 een onderzoek gedaan naar wat de verenigingen van de campagne hebben gevonden en wat de verenigingen met de aangereikte middelen hebben gedaan. Voor de KNHB was het belangrijk om te weten of de verenigingen na drie jaar, zelfstandig het beleid ten aanzien van sportiviteit en respect kunnen oppakken en welke rol de KNHB daarin kan spelen. Hieronder (verkort) de 5 centrale vragen en antwoorden:

Welke verenigingen hebben de campagne uitgezet? Antwoord: 80% van de verenigingen

Hoe waarderen de verenigingen de communicatiemiddelen en methode van de campagne? Antwoord: 76% van de verenigingen oordeelt positief

Nemen de verenigingen veranderingen waar sinds de campagne Sportiviteit en Respect? Antwoord: ja, er wordt verandering waargenomen. De verenigingen hebben begrip voor het onderwerp en zijn een nieuwe houding aan het ontwikkelen.

Is de doelstelling van de campagne behaald? 70% van de verenigingen vindt dat de campagne ongewenst gedrag makkelijker bespreekbaar heeft gemaakt.

Kunnen de verenigingen, nu en in de toekomst, zelfstandig beleid voeren over sportiviteit en respect? Antwoord: Ja en dat gaan ze ook doen

Image

Elke vereniging heeft de uitkomsten van het onderzoek ontvangen in de vorm van de oranje flyer die bij de Grote Verzending naar alle clubs is gestuurd.
U kunt het volledige onderzoek van Martine mét resultaten downloaden. Het staat hieronder in de lijst met de naam Onderzoek naar de campagne S&R.

Image

Zoals u begrijpt, kent Sportiviteit en Respect geen begin en geen einde. Het blijft een voortdurend proces waar we met z'n allen bij zijn betrokken. Het handboek om een beleid op te zetten is digitaal beschikbaar. En natuurlijk blijft de mogelijkheid van het INTERACTIEF THEATER !