Gemeente Sluis winnaar Schoonste Strand van Nederland
Stichting nederland schoon
http://www.nederlandschoon.nl
Gemeente Sluis winnaar Schoonste Strand van Nederland
Den Haag, 8 september 2006. Gemeente Sluis heeft vandaag de titel 'Schoonste Strand van
Nederland 2006' gewonnen. Deze titel wordt jaarlijks uitgereikt aan de winnaar van de
wedstrijd die Stichting Nederland Schoon in het leven heeft geroepen. Tijdens een
feestelijke prijsuitreiking, geleid door Cilly Dartell, in Strand-West te Amsterdam,
overhandigde juryvoorzitter Guido van Woerkom de prijs, de Gouden Wimpel 2006, aan de
burgemeester van de gemeente Sluis, de heer J.F. Sala. Deze gemeente mocht zich vorig
jaar ook al de gelukkige winnaar noemen. De twee andere gemeenten, Texel en Vlissingen,
ontvingen de plaquette voor genomineerden. Het juryrapport laat zien dat een goed beleid
en aandacht voor het onderwerp zwerfafval daadwerkelijk verschil maken. Sluis heeft 12
stranden waarvan er 7 aangemerkt zijn als zeer schoon. Het stadsstrand van Vlissingen
kreeg net als vorig jaar ook het predicaat 'zeer schoon'. Texel heeft 8 schone en zeer
schone stranden.
Begin juni ging de vierde editie van de wedstrijd het 'Schoonste Strand van Nederland' van
start. NederlandSchoon gaf de inspecteurs van de ANWB weer opdracht om alle 92
Noordzeestranden gedurende het seizoen driemaal te bezoeken en te inspecteren. De drie
inspecties zijn beoordeeld en gewogen door een jury bestaande uit mevrouw Susanne
Luijck-Nijboer (bestuurslid NederlandSchoon en Managing Director BU ICF Unilever
Nederland) en de heren Guido van Woerkom (Hoofddirecteur ANWB, voorzitter van de jury) en
Hans van Driem (Managing Director NBTC). De jury heeft uiteindelijk drie gemeenten
genomineerd en Sluis uiteindelijk als winnaar gekozen.
De feestelijke prijsuitreiking vond vanmiddag plaats tijdens het Minisymposium 'Het Schone
Strand'. Tijdens deze bijeenkomst hebben de drie genomineerde gemeenten toelichting
gegeven op hoe hun aanpak tot dit succes heeft geleid.
Trendanaliste Justien Marseille, directeur en oprichter van KoMa bv / The Future
Institute, gaf een toelichting op trends en ontwikkelingen op het gebied van stranden in
Nederland onder het motto: 'Hoe hip is schoon en hoe schoon is hip?'. Hieruit blijkt
onder andere dat de huidige trendsettende strandbezoekers liever rust en ruimte opzoeken.
Deze zogenaamde innovators weten als geen ander waar de nog onbekende stads- en
rivierstranden te vinden zijn. De groep die net iets later op de hoogte is van de trends,
blijven loungetenten opzoeken, maar wel die tenten die net iets minder druk zijn. Beide
groepen vinden het geen probleem om iets verder te moeten reizen voor 'dat ene plekje'.
Al zijn stadsstranden in de buurt van woon- of werkplek ook populair. Fatsoen in de vorm
van sociaal gedrag en innerlijke beschaving staan hoog in het vaandel.
Schoon? Steeds leuker!
Voor een lijst met alle gecontroleerde stranden en hun scores kunt u vanaf 17.30 uur
terecht op onze website www.nederlandschoon.nl.
Bij dit persbericht is later vandaag een foto beschikbaar via de beeldbank van het ANP.
---