Goodyear eerste in bandenindustrie met RFID-chip
Weber shandwick
Persbericht
Goodyear optimaliseert RFID-technologie voor efficiënter bandenbeheer in de
automobielindustrie
Nieuwegein, 8 september 2006. Elke wedstrijd is een race tegen de tijd. Toen de National
Association of Stock Car Auto Racing (NASCAR), de meest succesvolle race-organisatie van
de Verenigde Staten, Goodyear vroeg om alle deelnemers zo gelijk mogelijke kansen te
geven, kwam Goodyear met een nieuwe, tijdbesparende oplossing: een piepkleine Radio
Frequency Identification-chip (RFID) die elke band volgt van de fabriek tot op het
circuit, inclusief de distributie naar de teams en de inlevering na de wedstrijd.
Goodyear is hiermee de eerste in de bandenindustrie die in serieproductie met deze RFID
chip op de markt komt.
De RFID-technologie die de ingenieurs van Goodyear voor deze eerste geslaagde
producttoepassing hebben geperfectioneerd, stelt NASCAR in staat om zijn doel te
bereiken: een betere controle van de bandenvoorraad waarover de teams beschikken, zodat
men de testen van de teams kan beperken tot slechts zes, door NASCAR goedgekeurde,
sessies per jaar. Op die manier krijgen alle teams gelijke kansen, ongeacht hun omvang en
hun middelen. Goodyear verkoopt zijn banden niet meer aan de teams maar verhuurt of
'least' deze. Vervolgens eist Goodyear dat de banden retour gestuurd worden voordat een
team aan een nieuwe wedstrijd of test begint. Op deze manier beschikt NASCAR over de
meest geavanceerde voorraadcontrole waar de race-organisatie naar streeft.
Tijd is essentieel wanneer men tijdens een race-weekend met duizenden banden moet omgaan.
Ook nauwkeurigheid is van het allergrootste belang. RFID zorgt voor allebei. De
technologie die Goodyear voor NASCAR heeft gebruikt, werkt met een RFID-tag die tijdens
de productie in de wang van elke band wordt aangebracht.
De RFID-tag bestaat uit een polymeer omhulsel met daarin een microchip
en een duurzame bandantenne.
Een draagbare lezer registreert de gegevens van de microchips en geeft ze dagelijks door
aan een centrale locatie. De RFID-technologie verbetert op die manier de snelheid, de
nauwkeurigheid én de automatisering van het bandenbeheer.
Van het racecircuit naar de weg
Nu deze technologie haar waarde op de racecircuits heeft bewezen,
is ze ook beschikbaar voor gebruik in personenauto's.
'NASCAR is in veel opzichten een microkosmos van de hele autosector,' zegt Steve Roth,
directeur van Goodyear Vehicle Systems en Business Development. 'Alle aspecten van de
productie, de distributie, de opslag tot aan de levering aan de klant zijn erin
vertegenwoordigd. Omdat het allemaal op kleinere schaal gebeurt, is de invoering van RFID
in NASCAR een uitgelezen kans om op eventuele problemen te anticiperen voordat een bredere
commerciële toepassing wordt gelanceerd. Omdat dit project door de Racing Division
van Goodyear wordt gesteund, konden we snel en efficiënt verbeteringen doorvoeren
zodat het volledige proces kon worden geoptimaliseerd,' merkt Roth op. 'Goodyear kan de
ervaring die het in de race wereld heeft opgedaan nu gebruiken om aan de behoeftes van de
autofabrikanten te voldoen. De voordelen op lange termijn, voor onze klanten in de
automobielproductie, kunnen ervoor zorgen dat ze de juiste band op het juiste moment in
de juiste fabriek kunnen aanleveren.'
'Bovendien kunnen OEM's dankzij de RFID-technologie ook de bandenlogistiek in hun
assemblageproces optimaliseren. Door de juiste band en het juiste wiel te koppelen aan
het juiste voertuig, kan men dure kwaliteitscontroles en correcties beperken,' besluit
Roth.
De toekomst biedt vele mogelijkheden. Zo kan de RFID-tag onder meer informatie opslaan
over het merk, de maat, de belasting, de snelheidscodes en de prestaties van een band. De
tag kan ook met andere systemen samenwerken om de prestaties te verbeteren van
bijvoorbeeld ABS-remmen of controlesystemen voor de aandrijving en de stabiliteit van de
auto. Banden met RFID-tags hebben bovendien geen speciale behandeling nodig tijdens de
opslag, het transport of ander stadium van het project.
RFID is slechts de eerste stap in Goodyears technologisch ontwikkelingsplan. Zo verlegt
Goodyear de grenzen van de technologie onder meer in systemen voor de bewaking van de
bandenspanning, de afstemming van banden en voertuigen en de baanbrekende ontwikkeling
van sensoren. Dit alles dankzij strategische allianties met Siemens VDO Automotive, TRW
en Sandia National Laboratory, een organisatie voor geavanceerd onderzoek.
Deze partnerships zorgen ervoor dat Goodyear haar reputatie als één van de
meest innovatieve bandenproducenten ter wereld kan blijven waarmaken.
Over Goodyear
Goodyear is het grootste bandenbedrijf ter wereld. Het bedrijf met hoofdkantoor in Akron,
Ohio (VS) produceert banden, rubberproducten en chemicaliën in meer dan 90
vestigingen in 28 landen. Goodyear telt wereldwijd ongeveer 75.000 werknemers. Voor meer
informatie over Goodyear, surf naar www.goodyear.nl
Voor meer informatie, neem contact op met:
Weber Shandwick Nederland
Eveline Malherbe
Tel: 070 - 312 10 70
E-mail: emalherbe@webershandwick.com
Goodyear Dunlop Tires Nederland BV
Ed van Proosdij
Tel: 030 - 6015913