Goodyear eerste in bandenindustrie met RFID-chip

Weber shandwick

Persbericht

Goodyear optimaliseert RFID-technologie voor efficiënter bandenbeheer in de automobielindustrie

Nieuwegein, 8 september 2006. Elke wedstrijd is een race tegen de tijd. Toen de National Association of Stock Car Auto Racing (NASCAR), de meest succesvolle race-organisatie van de Verenigde Staten, Goodyear vroeg om alle deelnemers zo gelijk mogelijke kansen te geven, kwam Goodyear met een nieuwe, tijdbesparende oplossing: een piepkleine Radio Frequency Identification-chip (RFID) die elke band volgt van de fabriek tot op het circuit, inclusief de distributie naar de teams en de inlevering na de wedstrijd. Goodyear is hiermee de eerste in de bandenindustrie die in serieproductie met deze RFID chip op de markt komt.

De RFID-technologie die de ingenieurs van Goodyear voor deze eerste geslaagde producttoepassing hebben geperfectioneerd, stelt NASCAR in staat om zijn doel te bereiken: een betere controle van de bandenvoorraad waarover de teams beschikken, zodat men de testen van de teams kan beperken tot slechts zes, door NASCAR goedgekeurde, sessies per jaar. Op die manier krijgen alle teams gelijke kansen, ongeacht hun omvang en hun middelen. Goodyear verkoopt zijn banden niet meer aan de teams maar verhuurt of 'least' deze. Vervolgens eist Goodyear dat de banden retour gestuurd worden voordat een team aan een nieuwe wedstrijd of test begint. Op deze manier beschikt NASCAR over de meest geavanceerde voorraadcontrole waar de race-organisatie naar streeft.

Tijd is essentieel wanneer men tijdens een race-weekend met duizenden banden moet omgaan. Ook nauwkeurigheid is van het allergrootste belang. RFID zorgt voor allebei. De technologie die Goodyear voor NASCAR heeft gebruikt, werkt met een RFID-tag die tijdens de productie in de wang van elke band wordt aangebracht. De RFID-tag bestaat uit een polymeer omhulsel met daarin een microchip en een duurzame bandantenne.

Een draagbare lezer registreert de gegevens van de microchips en geeft ze dagelijks door aan een centrale locatie. De RFID-technologie verbetert op die manier de snelheid, de nauwkeurigheid én de automatisering van het bandenbeheer.

Van het racecircuit naar de weg
Nu deze technologie haar waarde op de racecircuits heeft bewezen, is ze ook beschikbaar voor gebruik in personenauto's.

'NASCAR is in veel opzichten een microkosmos van de hele autosector,' zegt Steve Roth, directeur van Goodyear Vehicle Systems en Business Development. 'Alle aspecten van de productie, de distributie, de opslag tot aan de levering aan de klant zijn erin vertegenwoordigd. Omdat het allemaal op kleinere schaal gebeurt, is de invoering van RFID in NASCAR een uitgelezen kans om op eventuele problemen te anticiperen voordat een bredere commerciële toepassing wordt gelanceerd. Omdat dit project door de Racing Division van Goodyear wordt gesteund, konden we snel en efficiënt verbeteringen doorvoeren zodat het volledige proces kon worden geoptimaliseerd,' merkt Roth op. 'Goodyear kan de ervaring die het in de race wereld heeft opgedaan nu gebruiken om aan de behoeftes van de autofabrikanten te voldoen. De voordelen op lange termijn, voor onze klanten in de automobielproductie, kunnen ervoor zorgen dat ze de juiste band op het juiste moment in de juiste fabriek kunnen aanleveren.'

'Bovendien kunnen OEM's dankzij de RFID-technologie ook de bandenlogistiek in hun assemblageproces optimaliseren. Door de juiste band en het juiste wiel te koppelen aan het juiste voertuig, kan men dure kwaliteitscontroles en correcties beperken,' besluit Roth.

De toekomst biedt vele mogelijkheden. Zo kan de RFID-tag onder meer informatie opslaan over het merk, de maat, de belasting, de snelheidscodes en de prestaties van een band. De tag kan ook met andere systemen samenwerken om de prestaties te verbeteren van bijvoorbeeld ABS-remmen of controlesystemen voor de aandrijving en de stabiliteit van de auto. Banden met RFID-tags hebben bovendien geen speciale behandeling nodig tijdens de opslag, het transport of ander stadium van het project. RFID is slechts de eerste stap in Goodyears technologisch ontwikkelingsplan. Zo verlegt Goodyear de grenzen van de technologie onder meer in systemen voor de bewaking van de bandenspanning, de afstemming van banden en voertuigen en de baanbrekende ontwikkeling van sensoren. Dit alles dankzij strategische allianties met Siemens VDO Automotive, TRW en Sandia National Laboratory, een organisatie voor geavanceerd onderzoek.

Deze partnerships zorgen ervoor dat Goodyear haar reputatie als één van de meest innovatieve bandenproducenten ter wereld kan blijven waarmaken.

Over Goodyear
Goodyear is het grootste bandenbedrijf ter wereld. Het bedrijf met hoofdkantoor in Akron, Ohio (VS) produceert banden, rubberproducten en chemicaliën in meer dan 90 vestigingen in 28 landen. Goodyear telt wereldwijd ongeveer 75.000 werknemers. Voor meer informatie over Goodyear, surf naar www.goodyear.nl

Voor meer informatie, neem contact op met:
Weber Shandwick Nederland
Eveline Malherbe
Tel: 070 - 312 10 70
E-mail: emalherbe@webershandwick.com

Goodyear Dunlop Tires Nederland BV
Ed van Proosdij
Tel: 030 - 6015913