http://www.evo.nl
08-09-2006 - EVO en TLN bezorgd: verkeersinfarcten schering en inslag in
Brabant in 2020?
schering en inslag in Brabant in 2020?
In 2020 loopt de tweede economische motor van Nederland vast. Forse
investeringen in de bereikbaarheid over weg, water en spoor, het
smeermiddel om deze motor soepel te laten draaien, zijn een absolute
vereiste. Dit blijkt uit de Netwerkanalyse Brabantstad die de
Provincie Brabant gisteren heeft gepresenteerd. Voor het toekomstbeeld
dat uit de analyse komt, waarschuwen EVO en Transport en Logistiek
Nederland (TLN) al jaren. De beide organisaties pleiten daarom voor
het in standhouden van de spoorverbindingen en het scheiden van
personen- en vrachtverkeer op de belangrijkste transportassen.
4,5 miljard euro is volgens de de analyse nodig om de bereikbaarheid
van Brabant enigszins op peil te houden. EVO en TLN juichen toe dat
bereikbaarheid als een vereiste wordt gezien voor economische
vitaliteit van Brabant. Ook de wil van de gemeenschappelijk overheden
in Brabant om de problemen samen aan te pakken is volgens EVO en TLN
de juiste. Een lijn die de afgelopen jaren samen met maatschappelijke
organisaties en bedrijfsleven reeds met succes is ingevuld.
Om in de toekomst te voorkomen dat verkeersinfarcten frequent Brabant
lam leggen, moet worden ingezet op een breed maatregelenpakket voor
weg, water en spoor. EVO en TLN stellen het zeer op prijs dat deze
inzet een van de uitgangspunten is van de Netwerkanalyse. Echter,
gezien de verwachting dat het goederenvervoer de komende jaren met
120% toeneemt, zijn de voorgestelde maatregelen onvoldoende.
Naast de uitvoering van lopende planstudies is een verbreding naar 2x3
rijstroken van de A67 (Eindhoven - Venlo), de transportas in
Zuid-Nederland noodzakelijk. Gelukkig is deze opgenomen in de
voorstellen. Maar tegelijkertijd moet goederenvervoer per spoor
volgens de voorlopige plannen bij voorkeur âom Brabant heenâ via de
Goederruit. Terwijl voor veel Brabantse bedrijven de Brabantroute
onmisbaar is en blijft.
De Netwerkanalyse Brabantstad laat bovendien zien dat de
rechterrijstrook verder vol loopt met vrachtverkeer. EVO en TLN
pleiten dan ook voor meer aandacht voor deze vorm van colonnevorming,
die op de belangrijke transportassen A67 en A58 reeds dagelijks
voorkomt. Doelgroepstroken voor vrachtverkeer op onder meer deze
assen, kunnen bijdragen aan de verkeersveiligheid en betere
doorstroming. Ook het eerder scheiden van in- en uitvoegend vracht- en
personenvervoer op af- en toeritten biedt hiervoor op korte termijn
soelaas. EVO en TLN vinden dat het succesvolle project Tovergroen
(groen licht voor vrachtverkeer) voortvarend dient te worden opgepakt,
met name op toegangspoorten naar stedelijk gebied.