BredeSchoolNet
Hanzehogeschool Groningen krijgt lector integraal jeugdbeleid
Een hoogleraar of lector speciaal voor de brede school, dat was nog
niet vertoond. In Groningen gebeurt het nu wél. Jeannette Doornenbal
wordt lector Integraal Jeugdbeleid Vensterschool als portaal'.
In de stad Groningen vormen de vensterscholen een belangrijke basis
voor het praktische vormgeven van integraal jeugdbeleid. Het
inhoudelijke uitgangspunt van deze scholen is dat ieder kind optimale
kansen moet krijgen om zich te ontwikkelen in een doorgaande
ontwikkelingslijn. Omdat de Hanzehogeschool Groningen graag een
relevante bijdrage aan dit ontwikkelingsproces wil leveren, heeft zij
hiervoor een lectoraat aangevraagd én gekregen. Het lectoraat is
verbonden aan de Pedagogische Academie en de Academie voor Sociale
Studies.
Jeannette Doornenbal werkt nu bij het Regionaal Expertisecentrum Noord
Nederland (RENN4). In het verleden was zij afdelingsleider van de
afdeling Onderzoek, Ontwikkeling en Service van het Pedologisch
Instituut Noord-Nederland. In 1996 promoveerde ze aan de
Rijksuniversiteit Groningen.
Als lector zal mevrouw Doornenbal zich gaan bezighouden met de
beantwoording van de volgende vragen:
* Hoe vindt op dit moment de samenwerking plaats tussen
verschillende professionals binnen de Vensterscholen in de stad
Groningen en andere brede scholen in de Noordelijke regio tegen de
achtergrond van de gezamenlijke pedagogische opdracht?
* Op welke wijze kan die samenwerking versterkt worden om te komen
tot daadwerkelijk integraal jeugdbeleid vanuit een gezamenlijke
pedagogische grondhouding?
* Op welke wijze kunnen de resultaten van de beantwoording van
bovengenoemde vragen zo worden geïncorporeerd in de opleidingen
van de Hanzehogeschool Groningen dat op het gebied van integraal
jeugdbeleid competente startende beginnende professionals worden
afgeleverd die vanaf het begin vanuit een pedagogische
grondhouding denken en werken?
Het lectoraat wordt betaald uit een landelijke subsidie van EUR250.000
uit de pot RAAK/Publiek, waarbij publieke instellingen aanvragen
kunnen doen voor innovatie die zij samen willen bewerkstelligen. In
dit geval gaat het over de verdere professionalisering van de
samenwerking rond (venster)scholen.