BredeSchoolNet


Hanzehogeschool Groningen krijgt lector integraal jeugdbeleid

Een hoogleraar of lector speciaal voor de brede school, dat was nog niet vertoond. In Groningen gebeurt het nu wél. Jeannette Doornenbal wordt lector Integraal Jeugdbeleid Vensterschool als portaal'.

In de stad Groningen vormen de vensterscholen een belangrijke basis voor het praktische vormgeven van integraal jeugdbeleid. Het inhoudelijke uitgangspunt van deze scholen is dat ieder kind optimale kansen moet krijgen om zich te ontwikkelen in een doorgaande ontwikkelingslijn. Omdat de Hanzehogeschool Groningen graag een relevante bijdrage aan dit ontwikkelingsproces wil leveren, heeft zij hiervoor een lectoraat aangevraagd én gekregen. Het lectoraat is verbonden aan de Pedagogische Academie en de Academie voor Sociale Studies.

Jeannette Doornenbal werkt nu bij het Regionaal Expertisecentrum Noord Nederland (RENN4). In het verleden was zij afdelingsleider van de afdeling Onderzoek, Ontwikkeling en Service van het Pedologisch Instituut Noord-Nederland. In 1996 promoveerde ze aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Als lector zal mevrouw Doornenbal zich gaan bezighouden met de beantwoording van de volgende vragen:

* Hoe vindt op dit moment de samenwerking plaats tussen verschillende professionals binnen de Vensterscholen in de stad Groningen en andere brede scholen in de Noordelijke regio tegen de achtergrond van de gezamenlijke pedagogische opdracht?
* Op welke wijze kan die samenwerking versterkt worden om te komen tot daadwerkelijk integraal jeugdbeleid vanuit een gezamenlijke pedagogische grondhouding?

* Op welke wijze kunnen de resultaten van de beantwoording van bovengenoemde vragen zo worden geïncorporeerd in de opleidingen van de Hanzehogeschool Groningen dat op het gebied van integraal jeugdbeleid competente startende beginnende professionals worden afgeleverd die vanaf het begin vanuit een pedagogische grondhouding denken en werken?

Het lectoraat wordt betaald uit een landelijke subsidie van EUR250.000 uit de pot RAAK/Publiek, waarbij publieke instellingen aanvragen kunnen doen voor innovatie die zij samen willen bewerkstelligen. In dit geval gaat het over de verdere professionalisering van de samenwerking rond (venster)scholen.